عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

برگ ریزی درختان،برای کودکان نقص ایمنی خطرساز است

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برگ ریزی درختان در فصل پاییز به دلیل اینکه حاوی قارچ هستند برای بیماران نقص ایمنی خطر ساز هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فوق تخصص عفونی کودکان در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه بیماران نقص ایمنی باید از محیط های شلوغ پرهیز کنند، گفت :بیماران نقص ایمنی به دلیل شرایط جسمی که دارند آماده ابتلا به بیماری های عفونی و قارچی هستند.

دکتر محمد حسن اعلمی  با بیان اینکه گاهی بیماران نقص ایمنی به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی با عفونت های شدید به بیمارستان مراجعه می کنند، ابراز کرد :ابسه مغزی و ابسه شکمی از جمله بیماریهایی است که باعث بستری شدن طولانی مدت بیماران می شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه بهترین راه درمان برای بیماران نقص ایمنی، پیشگیری از ابتلا به عفونت است، اظهار کرد :پرهیز از مکان های شلوغ برای عدم ابتلا به بیماری تنفسی، رعایت فاصله یک و نیم متری با دیگران، قدم نزدن در پارک هنگام برگ ریزی درختان از جمله نکاتی است که این بیماران باید رعایت کنند.

وی افزود:شستن دست ها با آب و صابون به صورت منظم، تزریق واکسن آنفلوآنزا در شهریور ماه یا اوایل مهر ماه، باعث خواهد شد زمینه ابتلا به عفونت در این بیماران کمتر شود.

فوق تخصص عفونی کودکان با تاکید براینکه این بیماران باید میوه و سبزیجات ضد عفونی شده استفاده کنند،عنوان کرد :استفاده از ماسک و مصرف داروی ای دی ای جی که البته داروی گران قیمتی است می تواند باعث زندگی سالم در این بیماران شود.

بیماران نقص ایمنی به دلیل هزینه های بالای درمان نیازمند حمایت خیران هستند

عضو هیات علمی گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه بیماران نقص ایمنی باید همه عمر از داروی ای وی ای جی استفاده کنند که بسیار گران قیمت است، اظهار کرد :با توجه به شرایط اقتصادی جامعه این بیماران نیازمند حمایت خیران هستند.

دکتر حمید آهنچیان با بیان اینکه اگر به دلیل مشکلات مالی، والدین نتوانند داروی فرزندان شان را تهیه کنند، بیماران درگیر بیماری های سختی می شوند، خاطر نشان کرد ؛کلینیک بیماران نقص ایمنی به منظور ارایه خدمت واحد به این بیماران در بیمارستان اکبر مشهد ایجاد شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد :با حمایت خیران و تامین داروی مورد نیاز بیماران به طور حتم هزینه های بستری طولانی مدت در  مراکز درمانی نیز کاهش خواهد یافت.

دکتر آهنچیان با تاکید براینکه والدینی که کودک دچار نقص ایمنی دارند باید تحت نظر باشند، افزود :این والدین با انجام غربالگری باید زمینه تولد کودک بیمار دیگری را ایجاد نکنند.

دانشیار گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  خاطر نشان کرد: والدین باید قبل از بارداری با فوق تخصص ایمونولوژی در ارتباط باشند، تا در صورت ابتلا کودک بعدی به این بیماری قبل از ۱۸هفته درمان یا سقط جنین انجام شود.

وی افزود :والدین باید آگاه باشند که کودکانی که در سال بیشتر از دوبار سینوزیت مزمن مبتلا می شوند یا مبتلا به عفونت ریه می شوند، باید به پزشک نقص ایمنی مراجعه کنند.

وی گفت :ابسه پوستی، ۶بار عفونت گوشی یا بیشتر در سال از نشانه هایی است که کودک باید تحت مراقبت باشد.


{jcomments on}