عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

هنر ایرانی ها در طول تاریخ جنگ برای صلح بوده است

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،  سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را امروز در نخستین همایش «واکاوی فکری ، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران »مطرح کرد .
او گفت : در سالهای نخست که پایگاه دفاع مقدس ایجاد شده بود این پرسش برای خیلی ها مطرح بود که میراث فرهنگی و دفاع مقدس چه ارتباطی با یکدیگر دارند ، اما اگر به معنا و مفهوم میراث فرهنگی توجه کنیم هیچ چیزی نیست که به آن ربط نداشته باشد .
بهشتی با بیان اینکه چیزی در ایران نیست که به میراث فرهنگی مرتبط نباشد تصریح کرد :زیرا که ایران دارای سابقه بسیار کهن و فرهنگی غنی است  و هیچ چیزی نیست که فارغ از این رگ و ریشه بتواند اتفاق بیفتد .
او در ادامه با اشاره به  ویزگی ها و مختصات فرهنگ های مختلف گفت :یک کارهایی از فرهنگ هایی خوب بر می آید و کارهایی از برخی فرهنگ ها خوب بر نمی آید و علت این که فرهنگ ها با یکدیگر فرق دارند نیز در این است زیرا هر یک از فرهنگ ها عطر و بویی دارند مثلا فرهنگ چین ، هند ، اروپا و....با یکدیگر تفاوت هایی دارند و این تفاوتها  در نسبت با موضوعات و مضامین مختلف آشکار می شوند.
وی خاطر نشان ساخت کافی است ، هر موضوعی در فرهنگ های مختلف بگنجانید و ببینید که نتایج متفاوتی حاصل می شود .
بهشتی اظهار داشت :مقدس ترین امور نظیر حضرت مسیح زمانیکه در موطن خودش در این قلمرو ،خاورمیانه، شنیده ایم که می گوید  اگر سیلی به گوشت زدند اجازه بده آن طرف صورتت هم سیلی بزنند یعنی تا این اندازه مظهر صلح هستند .
وقتی این مسیحیت به اروپا می رود شمشیری به دست حضرت مسیح می دهند که جنگ ها ی صلیبی راه بیفتد .
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد : در بحث جنگ باید ببینیم چه نسبتی با فرهنگ ما پیدا می کند یعنی ببینیم چه چیزی از ما بر می آید و چه چیزی بر نمی آید درست مانند  زمینی که یک محصول در آن به حد اعلای خودش می رسد و محصولی دیگر زیاد مطلوب رشد نمی کند.
بهشتی  تصریح کرد :هنر ما در طول تاریخ این بوده که برای صلح بجنگیم و این هنر بزرگی است .
یعنی به محض اینکه صلح ایجاد شد دیگر نمی جنگیم در حالی که هنر یک جاهایی این است که برای سلطه جنگ می کنند و تا زمانیکه سلطه نیافته اند همچنان می جنگند .
وی در ادامه با طرح این پرسش که معنی صلح در  فرهنگ های مختلف چیست ؟گفت :در فرهنگ ما ایرانی ها صلح یعنی هر چیز سر جای خودش باشدالبته در همه فرهنگ ها صلح به همین معنی است ولی اینکه سر جای خود صلح کجاست پرسش است .
او افزود: کوه البرز را ما نگفته ایم اینجا باشد جای خودش اینجاست اما ی زمانی می خواهیم پل  و جاده ای  بسازیم می گوییم اینجا باشد .
به گفته بهشتی ، در فرهنگ های غرب عدل یعنی هر چیز سر جای خودش باشد آنطور که ما می گوییم اما در فرهنگ ما عدل یعنی هر چیزی در جای خودش از آن جهتی که در جای خودش است.
او افزود :هر زمان چیزی ازجای خودش خارج شود بحران ایجاد میشود و  آن وقت است که می رویم می جنگینم تا دوباره سر جای خودش قرار بگیرد .
بهشتی تصریح کرد : هنر ما این است که بجنگیم برای اینکه صلح اتفاق بیفتد و اسم این دفاع است زیرا  دفاع در واقع جنگیدن برای اتفاق افتادن  صلح است   به همین دلیل  مقدس می شود .
وی خاطر نشان ساخت نه تنها دفاع ما ، بلکه هر دفاعی اگر حقیقت داشته باشد مقدس است.
بهشتی با اشاره به این نکته که در طول تاریخ همواره با این دیدگاه جنگیده ایم گفت : در جنگ چالدران بر اساس معیارهای غرب و به لحاظ نظامی ما شکست خورده ایم اما از عجایب روزگار این است که اگر به چهل ستون اصفهان نگاه کنید می بیند نقاشی  از جنگ چالدران آنجا وجود دارد چطور می شود که ما شکست خورده ایم و شکست خودمان را نقاشی کرده ایم ،این نشان می دهد که ما احساس نمی کردیم که شکست خورده ایم زیرا که در دفاع کردن شکست نخورده ایم  و همچنان انسان باقی مانده بودیم و اهل جوانمردی بودیم و همچنان شجاعت داشتیم و به نسبت به سرزمین خودمان احساس مسئولیت می کردیم و شکست نخوردیم .
او با بیان اینکه شکست آن زمانی است که بترسیم و  شجاعت نداشته باشیم  تصریح کرد :با این معیارها  در جنگ چالدران ما پیروز این صحنه بوده ایم .
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود :جنگ های ایران و روس را ننگ می شماریم اما در زمان خودش این طور نبوده و گواه  این مدعا تابلوی نبرد گنجه است که در موزه ملی ایران نگهداری می شود و نشان میدهد که ما خود را دراین جنگ نیز پیروز می دانسته ایم زیرا از  معیارهای اعتقادی و انسانی عدول نکرده ایم.
او گفت :اینکه از این معیارها عدول کنیم حتی اگر پیروز نظامی شویم احساس پیروزی نداریم زیرا که می خواهیم از این جنگ متعالی تر بیرون آییم و با ذلت و خواری یک حیوان پیروز ییرون نیاییم و احساس شکست داشته باشیم هنر ما این بوده است .
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  گفت : در هشت سال دفاع مقدس نیز  همواره این هنر را ابراز داشته ایم چه در عملیاتی که به لحاظ نظامی در آنها پیروز شده ایم یا نشده ایم.
او تأکید کرد : در تمامی عملیات ها پیروز بودیم زیرا که مسئولانه و صادقانه از روی صدق و صفا  دفاع کردیم و از معیارهارهایمان عدول نکرده ایم.
و این از آن جهت مهم بشمار می رود  که مسبوق به سابقه است و متناسب و مأخوذ از فرهنگ ایرانی است پس دفاع مقدس هم رگ و ریشه ای دارد و رگ و ریشه آن را می توان تا اعماق تاریخ دنبال کرد .
او اظهار داشت :اگر اینگونه باشد نسبت به اتفاق هایی که قرار است در آینده روی دهد  اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنیم زیرا که این سرزمین سرزمینی بلا خیز است و در این صورت نسبت به اتفاق های بعدی  با آگاهی و در روشنایی می توانیم ببینیم و اقدام کنیم .
بهشتی تصریح کرد :توجیه این که چرا در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به موضوع دفاع مقدس می پردازیم به این دلیل است که فکر می کنیم که دفاع از مظاهر بسیار بسیار مهم فرهنگی ما است و فرهنگ ما  تمام قد در دفاع آشکار می شود و خود را نشان می دهد .
او با بیان اینکه فرهنگ یک امر فرارو پوشیده ای است به ابیاتی از سعدی اشاره کرد و افزود :
نه صورتیست مزخرف عبادت سعدی
چنانکه بر در گرمابه می‌کند نقاش
که برقعیست مرصع به لعل و مروارید
فرو گذاشته بر روی شاهد جماش
در اینجا شاهد جماش ، آن زیبا روی گریز پا همان فرهنگ است که یک جاهایی خودش را آشکار می کند و در بزنگاه های تاریخی از پس پرده بیرون می آِید که یکی از این بزرنگاه های تاریخی زمانی است که نا گزیر به دفاع می شویم و آن وقت تمام قد باید ظاهر شویم تا این دفاع بتواند محقق شود .