عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ایران و سوریه

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در این دیدار با اشاره به ارتباطات و علایق مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، اظهار داشت: امیدواریم این ارتباطات بتواند توسعه خدمات و همکاری‌های متقابل را به خصوص در شرایطی که کشور سوریه پس از درگیری‌ها و مشکلاتی که گرفتار آن بود پیدا کرده، ایجاد کند.
وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران و مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک را همواره مدنظر دارد تصریح کرد: در گذشته تفام‌نامه‌هایی بین وزارت علوم دو کشور تنظیم و اجرایی شده است که امیداوریم در همان مسیر و ادامه همکاری‌ها، بتوانیم فعالیت‌های جدیدی را به ثمر برسانیم.
وزیر علوم افزود: تعداد قابل توجهی از دانشجویان سوری در دانشگاه‌های کشورمان در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش شده و مشغول تحصیل هستند و آمادگی داریم دانشجویان جدیدی که از سوی کشور سوریه معرفی می‌شوند و شرایط علمی لازم را برای تحصیل داشته باشند را به صورت مستمر پذیرش کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه تربیت مدرس که یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور ایران محسوب می‌شود مسئولیت ایجاد یک واحد دانشگاهی در کشور سوریه را برعهده دارد گفت: انتظار داریم شرایط تاسیس این دانشگاه با پیگیری‌های مستمر فراهم شود؛ این امر کمک می‌کند تا دانشجویان سوری به خصوص در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در کشور خودشان تحصیل کنند و همچنین این ارتباطات می‌تواند فعالیت‌های علمی مشترکی بین استادان ایرانی و سوری شکل دهد.
به گفته دکتر غلامی وزارت علوم آمادگی دارد همکاری‌های علمی و تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف با کشور سوریه در قالب یک برنامه هماهنگ و موافقت‌نامه‌ای برای دوره زمانی مناسب برنامه‌ریزی و اجرا کند.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: هم اکنون در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورمان ظرفیت‌های خوبی برای مشارکت در حل مسائل و مشکلات پیش روی کشور سوریه وجود دارد.
وی ضمن اعلام آمادگی به اشتراک‌گذاری تجربیات کشورمان در زمینه ایجاد مراکز رشد، پارک‌های علمی و فناوری و مراکز تحقیقاتی کاربردی عنوان کرد: این تجربیات می‌تواند در راستای تربیت نیروی انسانی فعال در حوزه بازسازی و توسعه کشور سوریه مفید واقع شود.
دکتر غلامی در خاتمه ضمن آرزوی سلامتی و عزت برای مردم عزیز سوریه، اظهار امیدواری کرد فعالیت‌های خوبی در حوزه علم و فناوری در آینده بین دو کشور صورت گیرد.
دکتر محمدحسن راغب الحسین نایب رئیس گروه دوستی پارلمان سوریه نیز در این دیدار با بیان اینکه مشترکات بسیاری بین ایران و سوریه، دو کشور برادر و دوست وجود دارد، خواستار فعال کردن گفت‌و گو و دیدارهای فرهنگی بین دو کشور شد.
وی همچنین بر ضرورت ایجاد مرکز تحقیقات مشترک بین وزارت علوم دو کشور تاکید کرد.
در این دیدار عدنان محمود سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران، اعضای گروه دوستی پارلمان سوریه، دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، دکتر حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم و دکتر عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان نیز حضور داشتند.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷