عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

حضور ۴۰۰ شرکت‌کننده در جشنواره دانش‌آموزی گیاهان دارویی



۴۰۰ دانش‌آموز با ۱۷۵ طرح در دومین جشنواره دانش‌آموزی گیاهان دارویی که همراه با چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) برگزار می‌شود، حضور پیدا کردند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زهرا حیدری داویجانی مسئول دومین جشنواره دانش‌آموزی گیاهان دارویی که در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) برگزار می‌شود گفت: دوره گذشته در سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) نخستین جشنواره دانش‌آموزی گیاهان دارویی برگزار شد. در این سال آغاز ارتباط با دانش آموزان بود و موجب استقبال بالایی شد.
وی بیان کرد: در دوره نخست جشنواره دانش‌آموزی گیاهان دارویی، با وجود زمان کم، بیش از هزار دانش‌آموز اعلام حضور کردند که تنها ۱۰۰ نفر در ۱۷۵ طرح برای این جشنواره پذیرفته شدند. امسال در دومین دوره این جشنواره با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش این رویداد را گسترده‌تر کردیم که موجب اعلام حضور ۳۶۰۰ دانش‌آموز با بیش از هزار طرح شد. در نهایت ۴۰۰ دانش‌آموز با ۱۷۵ طرح در این رویداد پذیرفته شدند.
حیدری داویجانی با اشاره به این‌که دانش‌آموزانی که در دومین جشنواره دانش‌آموزی گیاهان دارویی حضور پیدا کرده‌اند از استان‌های مختلف کشور هستند، توضیح داد: از سیستان و بلوچستان، بندرعباس، کرمان، یزد و دیگر شهرها و استان‌های کشور دانش‌آموزانی در این جمع هستند و به ارائه طرح‌های  خود می‌پردازند.
به گفته وی انتخاب از میان طرح‌های ارسال کار آسانی نبوده است، چرا که کار تمامی دانش آموزان دیدن، خوب و ارزشمند بوده‌اند. اما با فشار اجبار ۱۷۵ طرح انتخاب  شد. از میان این طرح‌ها تعدادی به عنوان طرح‌های برتر انتخاب می‌شوند.
مسئول دومین جشنواره دانش‌آموزی گیاهان دارویی بیان کرد: حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزانی که در دور نخست این جشنواره حضور داشتند به دومین دوره آن نیز طرح ارسال کرده و پذیرفته شده‌اند. اما این رقم بالاتر می‌بود اگر دانش آموزان شرکت‌کننده در دور گذشته از مدرسه فارغ‌التحصیل نمی‌شدند.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان می‌توانند سازنده‌های ستون محکم این علم در آینده باشند. اگر دانش آموزان از امروز ترغیب شوند تا بر این حوزه به عنوان یک علم نگاه کنند دو اثر مثبت دریافت می‌کنیم. یک اثر این است که در زندگی روزمره خود به راحتی از این موضوعات بهره می‌برند.
به گفته حیدری اثر دوم توجه به دانش آموزان این است که در آینده می‌توانند در رشته‌هایی فعالیت کنند که مرتبط با این موضوع است و به طور ناخودآگاه به جای این که فقط چند حوزه مشخص را به عنوان علم به دانش آموزان یاد دهیم بدانند که از عرصه گیاهان دارویی و طب ایرانی نیز می‌توان در عرصه‌های مختلف علمی، صنعت و غیره استفاده کرده و به عنوان شغل‌های آینده انتخاب کنند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی یک رویداد کامل است که از بخش های مختلفی تشکیل شده است، جشنواره دانش آموزی گیاهان دارویی و طب ایرانی نیز در دل این جشنواره بزرگ برگزار می شود. این جشنواره می تواند منتج به برنامه های گسترده ای در آینده مانند تشکیل پژوهش سراهای تخصصی دانش آموزی، کمپین دانش آموزی اختصاصی در این زمینه، خانه رشد و فعالیت های مفید دیگر شود.
مسئول دومین جشنواره دانش آموزی گیاهان دارویی که در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی(سنتی) برگزار می شود گفت: بخش دانش آموزی می تواند موجب گسترش فرهنگ پژوهشگری در بین دانش آموزان، ایجاد زمینه های ظهور خلاقیت و توانایی های بالقوه دانش آموزان، ارائه و عرضه دستاوردهای پژوهشی و فناوری آینده سازان ایران، توسعه همکاری ها و مبادلات علمی و فنی مراکز پژوهشی و اجرایی، ایجاد انگیزه برای بالا بردن سطح علمی، افزایش حساسیت جامعه نسبت به پژوهش در حوزه تخصصی گیاهان دارویی و طب ایرانی، متجلی کردن نتایج آن و تبیین نقش و اهمیت بالای تفکر وپژوهش در اشتغال زایی و کار آفرینی شود.
چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه ۹۷ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است.
پایان پیام/۲۹