عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

صنعت ایرانی گیاهان دارویی چراغ روشن اقتصاد کشور در دوران تحریم های اقتصادی است



دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، اظهار کرد:اهداف فرهنگی و تجاری مدنظر معاونت علمی در برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی، محقق شده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه چهارمین جشنواره گیاهان دارویی فرصتی برای مردم برای آشنایی با این صنعت ایجاد کرده است، عنوان کرد: تحصیلکردگان، پزشکان، دانشجویان، صنعتگران، تولیدکنندگان و همه کسانی که جزیی از حلقه تجارت صنعت گیاهان دارویی هستند در این نمایشگاه حضور دارند و محصولات و ایده های خود را ارایه می دهند.
وی افزود: استقبال از قسمت دانش آموزی که امسال دومین دوره برگزاری آن است، بسیار خوب بود. زیرا تقاضای حضور در این نمایشگاه بسیار بالا بود و بیش از یک هزار طرح در این بخش برای ستاد ارسال شد. از این تعداد، ۱۷۰ مورد از آنها را با توجه به ظرفیت محدود نمایشگاه پذیرفتیم.
به گفته عصاره، ایده های ارایه شده توسط دانش آموزان، بسیار خلاقانه و خوب بود و برخی از این دانش آموزان با ایده های خود در سطح یک استارتاپ هستند و می توانند با این سن کم به عنوان استارتاپ در کشور مطرح شوند.
وی همچنین ادامه داد: در بحث حضور مردم در مجموع با این حرکت معاونت علمی به اهداف تعیین شده خواهیم رسید و استقبال گسترده ای از سوی مردم خواهیم داشت.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی با اشاره به نقش مثبت صنعت گیاهان دارویی در اقتصاد کشور در زمان اعمال تحریم ها، بیان کرد: صد در صد این صنعت می تواند راهکار موثری برای شکوفایی اقتصادی در شرایط نامناسب اقتصادی کشور و اعمال تحریم ها باشد. امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و یکی از صنایع صد در صد ایرانی، همین صنعت گیاهان دارویی است.
عصاره ادامه داد: ماده اولیه، صنعت، دانش و خلاقیت های موجود در این صنعت کاملا ایرانی است. حدود ۵ هزار محصول ایرانی در قالب عطر، طعم، رنگ، مکمل، چاشنی ها، ادویه جات، لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرین کننده ها، حشره کش ها، آفت کش ها و غیره در کشور توسط گیاهان دارویی تولید می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: استقبال مردم و گردش مالی این صنعت در کشور بسیار خوب است و بهترین کار این است که از این صنعت به عنوان کالای ایرانی حمایت شود، باید این موضوع مدنظر باشد که در شرایط سخت تحریم هم متخصصان و تولیدکنندگان ما محصولات گیاهی خود را به دیگر کشورها صادر می کنند.
به گفته عصاره، این صنعت نیاز به حمایت بیشتری دارد تا جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا کند، زیرا صنعتی ایرانی و با ارزش افزوده بالا است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فرهنگ سازی در طب سنتی را ضروی دانست و گفت: طب سنتی و ایرانی یک مکتب پزشکی ایرانی است که دانش آن از هزاران سال پیش به عنوان یک مکتب در ایران وجود داشته و امروز در قالب شبکه های سلامت کده خود را در جامعه به نمایش گذاشته است.
وی ادامه داد: ما در این جشنواره یک سلامتکده با حضور تعداد بالایی از متخصصین گوارش، عمومی و غیره راه اندازی شده و سبک سالم زندگی را به مردم آموزش می دهد و مورد استقبال خوب مردم و بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار گرفته است. این کار را با هدف فرهنگ سازی برای طب ایرانی در کنار طب مدرن انجام می دهیم.
پایان پیام/۲۳