عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

بومی‌سازی عطر حرم رضوی با استفاده از اسانس‌های طبیعی




محققان کشور موفق به تولید رایحه ای ایرانی برای استفاده در حرم مطهر امام رضا (ع) شدند و تا کنون ۵۰۰ لیتر از آن تحویل صحن حرم شده است.

بحث عطر افشانی و خوشبو سازی اماکن متبرکه از گذشته مطرح بوده است، زمانی که وارد امامزاده ای می شویم رایحه ای سنتی مشام را پر می کند. در گذشته بیشتر از خوشبو کننده های سنتی همچون اسپند و عود استفاده می شد و در دوره ای نیز گلاب افشانی با پمپ های دستی برای خوشبوسازی مطرح بود. با رشد گسترده زائران از قومیت های مختلف با فرهنگ های متنوع و فشردگی جمعیت در اماکن با فضای بسته که عمدتا موجب گسترش بوی نامانوس و نامناسب می شود. بنابراین ضرورت عطرافشانی این اماکن مشخص است و مطالعاتی توسط پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی درخصوص تولید عطر حرم رضوی بر پایه اسانس های گیاهی بومی کشور انجام شد. در نهایت نیز محققان این پژوهشکده موفق به تولید عطر حرم رضوی با استفاده از اسانس های طبیعی و بومی کشور شدند که در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی فرآورده های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) رونمایی شد.
تا کنون نیز ۵۰۰ لیتر تولید صنعتی این عطر انجام شده و به صحن حرم رضوی تحویل داده شده است که با توجه به تولید بومی این عطر و جایگزینی اسانس گیاهی با اسانس های شیمیایی خارجی این توانمندی به چرخه تولید کشور و رونق اقتصادی صنعت گیاهان داوریی کمک می کند.
محصول دیگری گه توسط محققان این پژوهشکده تولید و در این جشنواره رونمایی شد تولید استاندارد کروسین و پیکروکروسین زعفران بود. این محصول در صنایع داروسازی کاربرد دارد و از خواص آن می توان به اثرگذاری بر زیبایی پوست، ضد آلزایمر و ضد ام اس بودن اشاره کرد.
چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه ۹۷ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام / ۲۵