مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

برپایی "جشنواره ی ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی" در دانشگاه شریف

به گزارش روابط عمومی "جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی" طی روزهای ۲۶ تا۳۰ آبان ماه سال جاری به مدت ۵ روز توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف و با پیام "ایران، در شریف" برگزار می شود.
هدف اصلی این همایش، ارتقای اهداف فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، کمک به نشاط و بالندگی دانشجویان و دانشگاهیان، تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام از طریق ارتقاء تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف کشور می باشد. ویژگی مهم و برجسته این جشنواره، پرهیز از نگاه محدود به ارزش ها و مولفه های فرهنگی هنری اقوام و دوری از اجرای جشنواره ی نمایش اقوام به معنای عامیانه است. این همایش با اهداف متعالی، محتوایی و با تاکید بر محورهای آموزشی، مطالعاتی، ترویجی و پژوهشی تالیف و طراحی شده و معرفی، ترویج فرهنگ و هنر تیره های مختلف اقوام و حفظ ارزشها، دستاوردها و هویت اقوام در مسیر جهانی شدن، دغدغه اصلی معاونت فرهنگیست.
بر اساس این گزارش؛ مسئولیت اجرایی این برنامه مهم بر عهده دانشجویان این دانشگاه بوده و مقرر گردیده است نمایشگاه ها و غرفه های محلی از استان های مختلف در این جشنواره برپا، تا ضمن معرفی آثار هنری، تاریخی، ادبی و علمی هر استان، نمادهای مهم استان ها از موسیقی، لباس، غذاهای محلی، صنایع دستی، سوغات، آداب و سنن و تئاتر آیینی نیز نمایش داده شود. حدود ۱۵۰ دانشجوی فعال در مقاطع مختلف تحصیلی با ستاد جشنواره همکاری جدی و موثری دارند.
در این راستا لادن سلطان پناه مولف طرح و دبیرجشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی می گوید: ایران نمونه عینی کشوری است که با وجود تنوع و تکثر قومی، از انسجام و هویت و وحدت ملی برخوردار است لذا از پدیده اقوام در ایران به‌عنوان اعضای یک خانواده بزرگ به نام "ایران اسلامی" نام می‌بریم. وی یادآور شد که حفظ انسجام و همبستگی ملی، در گرو پذیرش تنوع فرهنگی و به رسمیت شناختن هویت‌های فرهنگی متنوع (خرد) در ذیل هویت کلان ملی است.
دبیر این جشنواره تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت‌‌جویی و به رسمیت شناختن هویت‌های قومی به انسجام و هویت و همبستگی ملی، قوام و دوام بخشیده است. کردها، آذری‌ها، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها.... به لحاظ باورهای عمیق تاریخی، فرهنگی و اعتقادی، پیوستگی و انسجام غیر قابل انکاری با فرهنگ و هویت ملی داشته و دارند. این تنوع در اندیشه امام(ره) هم به رسمیت شناخته شده و از آن به‌ عنوان یک فرصت یاد می‌شود.
وی در ادامه به اهداف متعالی جشنواره اشاره کرده و گفت: تلاش بر این است که دانشجویان عزیز علاوه بر ماموریت اصلی خود یعنی تحصیل و رشد علمی در زمینه های اجتماعی فرهنگی و فعالیت های هنری نیز فعال باشند و علاوه بر رشد علمی به نشاط روحی و بالندگی و رضایت از زندگی دانشگاهی دست پیدا کنند که قطعا این جشنواره فرصت ارزشمندی را در اختیار دانشجویان قرارخواهد داد.
سلطان پناه خاطرنشان کرد؛ ۲۰ نشریه فرهنگی و ویژِه نامه جشنواره با هدف معرفی میراث تاریخی، فرهنگی وهنری استان ها توسط دانشجویان شریف در حال تولید محتوا و انتشار است. خروجی این جشنواره تدوین جشنواره وکتابی تحت عنوان: "ایران در شریف" بعنوان کتاب راهنمای گردشگری با نگاهی آکادمیک خواهد بود.
گفتنی است؛ تقویت وحدت ملی و انسجام اقوام، ارتقا تعلق روحی به فرهنگ بومی و حفظ میراث فرهنگی مناطق مختلف کشور، قویت همدلی و وحدت در میان اقوام و اقلیت های زبانی مختلف، آشنایی دانشجویان با آداب و سنن و فرهنگ و هنر مفاخر و مشاهیر ملی مناطق مختلف کشور ، افزایش روحیه خودباوری، حس خود کارآمدی و عزت نفس در دانشجویان ، نشاط و بالندگی دانشگاهیان، ایجاد شبکه ارتباطات بین فردی و میان قومی ، افزایش روحیه تعاون و همکاری و رشد فعالیت های گروهی، توجه به مطالعات فرهنگ اقوام و ایران شناسی در بین دانشگاهیان و ارایه کار مشترک فرهنگی جهت ارتقای فرهنگ دانشگاه و کشور از اهداف اصلی این جشنواره ی ۵ روزه عنوان شده است.
دبیر جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود به بخش های اصلی این جشنواره اشاره کرد و افزود:
برگزاری همایش ایران در شریف با حضور اساتید صاحب نظر در حوزه اقوام، برگزاری سمینارها آموزشی توسط استادان برجسته شریف برای هنرمندان صنایع دستی کشوری، برگزاری نمایشگاهها و غرفه ها معرفی استان، نمایشگاه آثار نفیس قرآنی، برگزاری بازارچه های محلی استان‌ها شامل صنایع دستی، سوغاتی، غذاهای محلی و لباسهای منطقه‌ای، برگزاری جشنواره موسیقی اصیل و فاخر ایرانی ویژه هر استان، تولید نشریات و ویژه نامه فرهنگی مخصوص معرفی فعالیت ها و برنامه های استان های مختلف، نمایش تئاتر میدانی و صحنه با موضوع اقوام و هویت ایرانی، نمایش آثار باستانی، میراث فرهنگی، انتشارات، معرفی شهدا و مشاهیر هر استان، نمایشگاه جاذبه های توریستی، مناطق گردشگری، بناهای تاریخی، برگزاری کارگاه های آموزش هنرهای محلی استان ها(فرش،گلیم بافی، حصیر بافی،سفال گری...)، کارگاه آموزشی سیر تولید صنایع دستی کشور و نمایشگاه عکس و نقاشی شهدا و مشاهیر کشور همراه خواهد بود.

تقویم زمان بندی برنامه های جشنواره ملی فرهنگ و هنر اقوام ایرانی

نمایشگاه آثار فرهنگی وهنری استان ها : از شنبه ۲۶ آبان تا ۳۰ آبان۹۷
ساعت۸ تا ۱۸،دانشگاه صنعتی شریف،مقابل سالن استاد جباری
نمایشگاه وغرفه های فروش صنایع دستی و سوغاتی استان ها: از شنبه ۲۶ آبان تا ۳۰ آبان۹۷
ساعت۸ تا ۱۸،دانشگاه صنعتی شریف، سالن استاد جباری
نمایشگاه آثار نفیس قرآنی و دفاع مقدس: از شنبه ۲۶ آبان تا ۳۰ آبان۹۷
ساعت۸ تا ۱۸،دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان شهید رضایی
دورهمی و جشن های فرهنگی و هنری دانشجویان با موضوع اقوام ایرانی: از شنبه۲۶ آبان تا ۲۹ آبان
سالن های جابربن حیان و آمفی تئاتر
اختتامیه: چهارشنبه۳۰آبان۱۳۹۷
ساعت۱۴ تا۱۷، دانشگاه صنعتی شریف، سالن جابر بن حیان