عمومی | دانشگاه کردستان

دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با خانواده برنده جایزه فیلدز

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با خانواده جوان نخبه مریوانی برنده جایزه «فیلدز» معتبرترین جایزه بین‌المللی ریاضیات، دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان، «رحمت صادقی» در جریان دیدار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با خانواده فریدون درخشانی که در دانشگاه کردستان صورت گرفت، اظهار کرد: فریدون درخشانی (کوچر بیرکار) ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج به عنوان دومین ایرانی موفق به دریافت جایزه «فیلدز» سال ۲۰۱۸، معتبرترین جایزه بین‌المللی ریاضیات شد.
وی افزود: بیرکار پس از اخذ مدرک دکترا از دانشگاه ناتینگهام، بر کرسی استادی دانشگاه «کمبریج» که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است، تکیه زد.
رئیس بنیاد نخبگان کردستان با اشاره به اینکه عمده مطالعات این دانشمند کورد ایرانی بر «هندسه جبری» و «مدل‌های مینیمال»  متمرکز بوده ‌است، گفت: بیرکار علاوه بر دریافت جایزه فیلدز سال ۲۰۱۸، به خاطر پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی ارزنده‌اش جوایز دیگری را هم‌چون  مدال برنز المپیاد دانشجویی بین‌المللی ریاضی یونیورسیتی کالج لندن در سال ۲۰۰۰، جایزه لورهولم در سال ۲۰۱۰، جایزه بنیاد ریاضی پاریس در سال ۲۰۱۰ و  جایزه مور ای ام اس در سال ۲۰۱۶ را دریافت کرد که هر کدام از آنها ارزش علمی بسیار بالایی دارند.
سورنا ستاری نیز در ادامه این دیدار، قدردان زحمات خانواده وی شد و بر حمایت همه جانبه از طرح‌ها، ایده‌ها و حضور این دانشمند جوان کُورد در کشور تاکید کرد.
گفتنی است، جایزه فیلدز، جایزه‌ای است که هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضی‌دانان جوان (کمتر از چهل سال) که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، داده می‌شود. این جایزه به طور رسمی از سال ۱۹۵۴ اهدا می‌شود و آن را «نوبل ریاضیات» می‌خوانند (جایزه نوبل در رشته ریاضی اهدا نمی‌شود). این جایزه در واقع یک مدال به همراه ۱۵٬۰۰۰ دلار کانادا است. مدال از طلا ساخته شده و روی آن تصویر نیم‌رخ ارشمیدس حکاکی شده‌است. پیش از کوچر بیرکار، «مریم میرزاخانی»، به عنوان نخستین زن و نخستین ایرانی در سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت این جایزه شده‌ بود.