عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

شناسایی ۱۲۵هزار بیمار خاص در کشور

وبدا؛ معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در آئین افتتاح ۸۳ مرکز ارائه خدمات جامع بیماران خاص از طریق ویدئو کفنرانس در ۵۹ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور ، از شناسایی ۱۲۵هزار بیمار خاص در کشور خبر داد.
به گزارش وبدا؛ دکتر قاسم جان‌بابایی افزود: از این تعداد ۳۲ هزار بیمار دیالیزی هستند که دو هزار و ۷۰۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود:  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز به ترتیب با دو هزار و ۲۰۰  و دوهزار و ۱۰۰ بیمار رتبه دوم و سوم را از نظر تعداد بیماران دیالیزی تحت پوشش خود دارند.
دکتر جان‌بابایی گفت : همچنین ۱۹ هزار و ۲۵۰ بیمار تالاسمی در کشور شناسایی شده است که هرمزگان با هزار و ۹۴۷ بیمار بالاترین آمار مبتلایان و زاهدان با هزار و ۹۳۷ و مازندران با هزار و ۹۲۵ بیمار بالاترین آمار مبتلایان تحت پوشش را دارند.
وی در ادامه از  شناسایی ۱۰ هزار و ۳۰۰ بیمار هموفیلی در کشور خبر داد و افزود: تهران با هزار و ۸۱ بیمار، زاهدان با ۸۳۴ و دانشگاه علوم پزشکی ایران با ۷۵۰ بیمار رتبه اول تا سوم از نظر جمعیت تحت پوشش را به خود اختصاص داده اند.
دکتر جان بابایی گفت: : در حال حاضر ۶۳ هزار بیمار «ام اس» در کشور شناسایی شده است که اصفهان با ۷ هزار و ۸۲۹ نفر بالاترین بیمار ام اس را تحت پوشش خود قرار داده و دانشگاه شهید بهشتی با ۵ هزار و ۲۰۰ نفر و شیراز با ۴ هزار و ۷۰۰ نفر به ترتیب رتبه‌های بعدی را  از نظر تعداد بیمار ام اس تحت پوشش را دارند.
وی تصریح کرد: بمنظور خدمت‌رسانی به این افراد و تامین و مدیریت داروهایشان ، آیین‌نامه خدمات بیماران خاص از سال گذشته ابلاغ شده است .
وی اظهار داشت: برنامه‌ریزی خوبی انجام شده تا  بیماران خاص در برخی مراکز،  در یک مکان مدیریت شده خدمات دارویی و سرپایی شامل: خدمات دندانپزشکی و توانبخشی را دریافت نمایند.
گفتنی است، در بیست و یکمین روز از آبان ماه ۹۷ ، شبکه جامع بیماران خاص شهرکرد همزمان با ۸۳ شبکه در ۵۹ دانشگاه علوم پزشکی درسراسر کشور بمنظور صرفه جویی در مصرف داروی بیماران خاص، سهولت دسترسی بیماران به درمان و دارو ، بهبود کیفیت زندگی این بیماران ، به روز رسانی برنامه درمانی و تمرکز در توزیع داروهای خاص در مراکز جامع، ارائه مراقبت های چند وجهی شامل توانبخشی، فیزیوتراپی و دندانپزشکی و ساماندهی خدمات بیماران خاص با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.