عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

در پایان سیلاب، خطر برق گرفتگی، انفجار و آلودگی با فاضلاب وجود دارد

مهندس حمید گلناری، کارشناس مسوول واحد مدیریت خطر بلایای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در تشریح اقدامات بعد از وقوع سیل، بیان کرد: قبل از ورود به منزل از استحکام سازه ای آن مطمئن شوید.

وی هشدار داد که باید زمانی به منزل خود بازگردید که مسوولان محلی، اعلام شرایط عادی کرده و اعلام کنند که اکنون شرایط برای بازگشت شما امن است. این کارشناس تاکید کرد که قبل از ورود به منزل از عدم وجود خطر برق گرفتگی، انفجار و آلودگی با فاضلاب مطمئن شوید.

مارها و بیماری های عفونی، در کمین

این کارشناس بهداشتی توصیه کرد: در منطقه سیل زده مراقب مارگزیدگی باشید؛ زیرا سیل مارها را از لانه خود بیرون می کشد.

ایشان با بیان اینکه پس از سیل، احتمال شیوع بیماری های عفونی، مانند عفونت دستگاه گوارش ناشی از انواع میکروب ها وجود دارد، گفت: ضروری است به بهداشت فردی، عمومی، آب و غذا توجه ویژه کنید.

بنا به اظهار کارشناس مسوول واحد مدیریت خطر بلایای مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، تا زمان اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی، باید از آب بطری استفاده کرد، زیرا ممکن است آب لوله کشی، به علت صدمات ناشی از سیل، آلوده شده باشد.

مهندس گلناری، با گفتن اینکه از مصرف مواد غذایی تماس یافته با سیلاب خودداری کنید و تماس خود را با آب باقیمانده از سیل به حداقل برسانید، زیرا احتمال آلودگی شدید آن، قابل توجه است؛ گفت: بیمه منزل در مقابل حوادث، می تواند خطر ریسک خسارات ناشی از بروز مخاطرات را کاهش دهد.