عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ایرانی ها به دلیل اضافه وزن و کمی تحرک، مستعد بیماری دیابت هستند

مدیر گروه آموزشی تغذیه دانشکده پزشکی مشهد، گفت :کم تحرکی و اضافه وزن یکی از مهمترین عوامل ابتلا به دیابت به شمار می رود.

به گزارش وب دا،دکتر محسن نعمتی، در نشست خبری دیابت با بیان اینکه دیابت یک بیماری هورمونی مرتبط با تغذیه است، ابراز کرد :از بیماریهای مزمنی که با تغذیه در ارتباط است می توان به بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و دیابت اشاره کرد.

دکتر نعمتی با بیان اینکه علم تغذیه در اداره دیابت در سه مرحله کمک می کند، اظهار کرد :پیشگیری اولیه یا پیش دیابت که قند خون بالای ۱۰۰دارند و چربی خون یا دور کمر بالایی دارند با تغذیه می توانند از ابتلا به این بیماری پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه در پیشگیری ثانویه نیز فرد مبتلا به دیابت است ولی با رعایت نکات تغذیه ای می توان از ابتلا به کبد چرب و نارسایی کلیه دور شد، عنوان کرد :در مرحله سوم پیشگیری،با نکات تغذیه ای تلاش می کنیم تا بیمار مجبور به قطع عضو نشود.

مدیر گروه آموزشی تغذیه دانشکده پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف هیچ گونه غذایی موجب ابتلا به بیماری دیابت نمی شود، خاطر نشان کرد :مصرف بیش از حد کالری در روز موجب چاقی و در مرحله بعدی باعث ابتلا به دیابت می شود.

وی با بیان اینکه ابتلا والدین به بیماری دیابت الزاما موجب ابتلا فرزندان به بیماری نمی شود اظهار کرد: می توان با رعایت نکات تغذیه ای ابتلا به دیابت را به تاخیر انداخت و یا مبتلا نشد.

دکتر نعمتی با تاکید براینکه از نظر علم پزشکی نباید لذت خوردن را از افراد دیابتی گرفت، ابراز کرد :با رعایت نکات تغذیه ای می توان زندگی لذت بخشی را برای بیماران دیابتی رقم زد.

مدیر گروه آموزشی تغذیه دانشکده پزشکی مشهد گفت :مهمترین اصل تغذیه ای، توزیع برنامه غذایی در وعده های بیشتر است.

{jcomments on}