نشست خبری معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر ، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که با هدف شرکت در اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو و نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه هفت کشور به شیراز سفر کرده بود، با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اهداف سفر، به پرسش های اصحاب رسانه پاسخ داد.
وی در این نشست خبری گفت: وزارت علوم در پی ترسیم سیاست های کلان آموزش عالی است که برخی از آنها به کمیت و برخی نیز به کیفیت موسسات آموزش عالی باز می گردد.
دکتر شریعتی نیاسر، ساماندهی آموزش عالی در توسعه موسسات، جمعیت دانشجویی و هدف گذاری در تحصیلات تکمیلی را ازاولویت وزارت علوم برشمرد و خاطر نشان کرد : برنامه ریزی ها برای اجرای هدفمند ماموریت گرایی در دانشگاه ها، ساماندهی مدیریت منطقه ای با هدف تفویض برخی اختیارات به مناطق به منظور سیاست گذاری و آمایش ساماندهی مراکز آموزش عالی به صورت کالبدی و هم افزایی بین آنها از اولویت های سه گانه معاونت آموزشی وزارت علوم است.
وی در تشریح حوزه ماموریت گرایی در دانشگاه های عنوان کرد: این بدان معناست که هر مرکز آموزش عالی باید شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی خود تعریف کند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: این اقدام به ویژه برای مراکز در حال توسعه ضروری است، چراکه مراکز توسعه یافته عمدتاً در مرزهای دانش حرکت می کنند ولی مراکز درحال توسعه حتماً باید ماموریت محوری داشته باشند.
دکتر شریعتی نیاسر اظهار داشت: اگر قرار است دانشگاهی در حوزه صنعت فعالیت کند، باید تنها در زمینه رشته های مرتبط با صنعت ورود کنند نه همه زمینه ها.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث حذف کنکور گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما فرایند حذف زمان بر است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
دکتر شریعتی نیاسر ادامه داد: در اولین مرحله با کاهش فشار روانی برگزاری کنکور متمرکز برای سال آینده، با هماهنگی های صورت گرفته به زودی رشته های کم متقاضی را از رشته های پرمخاطب تفکیک می کنیم. با این اقدام رشته های بدون آزمون از رشته های باآزمون جدا خواهد شد تا داوطلبان بتوانند مستقیما نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال آینده تعدادی از رشته های بدون آزمون از کنکور حدف خواهد شد، افزود: این سیاست در سال های گذشته هم پیگیری شده است؛ با این تفاوت که در سال های گذشته امکان شرکت در کنکور نیز برای آن رشته ها وجود داشته است.
وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که ۶۰ تا ۷۰درصد جمعیت پشت کنکوری تا سال های آینده دیگر احساس نیاز به کنکور نخواهند داشت و این روند نهایتا به حذف کنکور متمرکز منجر خواهد شد و هر مرکز آموزشی می تواند برای دانشجو مستقلا آزمون ورودی برگزار کند.
معاون وزیر علوم اظهار داشت :هم اکنون در همه استان ها با کاهش داوطلب روبرو هستیم ، اما بررسی ها نشان دهنده ی آن است که ۱۰ سال آینده ، مجددا آمار داوطلبان سیر صعودی پیدا کند.
دکتر شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز اظهار داشت: در شرایط امروز که کشورهای استکباری در تلاش اند ایران را در انزوا قرار دهند، برگزاری نشست آیسسکو نمادی از اقبال کشورهای جهان به جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: ایران در برخی حوزه های علمی مانند نانوفناوری، بیوتکنولوژی و هوافضا در جهان پیشرو است و در بسیاری دیگر از رشته ها گوی سبقت را از کشورهای پیشرفته ربوده است.
دکتر شریعتی نیاسر با بیان اینکه مراکز آموزش عالی باید قانون مند کار کنند، گفت: آموزش عالی و مراکز آموزش عالی باید بر محور قانون حرکت کنند و دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی توجه داشته باشند که در مسیر قانون حرکت کنند در غیر این صورت با آنان برخورد می شود.
وی افزود: آمایش آموزش عالی به طور جدی در ستاد آموزش عالی کشور در حال پیگیری است که ستاد ویژه ای برای این امر اختصاص داده شده است.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار مرکز دانشگاهی در سطح کشور، اظهار داشت: هرکدام از دانشگاه ها باید ماموریتشان توجه کنند و در همان محور و در حوزه خود فعالیت نمایند.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری همچنین افزود: بیش از ۱۸۰ مرکز دانشگاهی در استان فارس در حال فعالیت هستند و این استان یکی از استان های خوب و مطرح در آموزش عالی استان فارس است.
دکتر شریعتی بیان کرد: بعضی از دانشگاه ها مطابق استاندارد های ما نیست که با سیاست های طرح آمایش ساماندهی شوند و در ماموریت خود رشد پیدا کنند.
وی دانشگاه شیراز را دانشگاهی ارزشمند، کلیدی و محوری، سطح یک و باسابقه توصیف کرد و گفت: این دانشگاه یکی از بهترین مراکز دانشگاهی است و انتظار ما این است که این دانشگاه مادر نقش محوری در راستای هدایت طرح آمایش در سطح استان فارس داشته باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص تحقق شعار مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال زایی گفت: تصور ما این است که استان فارس در این زمینه پیشتاز باشد، چون ظرفیت های خوبی دارد و باور ما این است مدیران دانشگاه ها می توانند مهارت های دانش جویان را فراتر از آن چیزی که از مبانی نظری می آموزند افزایش دهند.
دکترشریعتی نیاسر همچنین از ساماندهی مراکز دانشگاهی در حال توسعه در قالب طرح آمایش آموزش عالی خبر داد و گفت: در طرح آمایش آموزش عالی به دانشگاه های در حال توسعه توجه ویژه ای شده است و دانشگاه هایی که ظرفیت های کمتری دارند و زیر خط استاندارد های تعریف شده وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند، می توانند از ظرفیت های موجود در هر منطقه در راستای رشد و توسعه استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری همچنین از متوقف شدن برنامه تکمیل ظرفیت دانشگاه ها از سال آینده خبر داد و گفت : امسال نیز به دلیل برخی از مسائل مجبور شدیم به تعدادی از دانشگاه ها مجوز تکمیل ظرفیت ارائه دهیم ، اما برخی دانشگاه ها نیز بدون توجه به مسائل قانونی اقدام به پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت کردند که این موضوع خلاف قانون است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در یک سال گذشته ۵۰ مرکز غیرانتفاعی و ۳۰۰ مرکز دیگر از سایر موسسات آموزش عالی به علت تخلفاتی مانند پذیرش غیرقانونی دانشجو لغو مجوز شده اند یا ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در آنها صفر شده است.
دکتر شریعتی نیاسر افزود: برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی در رشته های با آزمون، بدون آزمون دانشجو جذب کردند به این امید که بر وزارتخانه فشار آورند تا با جذب آنان موافقت شود اما ما با هر اقدام خلاف قانون مخالفت می کنیم.
دکتر شریعتی نیاسر عنوان کرد: این دانشگاه ها از ابتدا مجوز جذب دانشجوی بدون کنکور را در این رشته ها نداشته اند و این دانشجویان نیز اخراج نشده اند زیرا از ابتدا غیرقانونی جذب مراکز آموزشی شده اند.
وی افزود: مجوز جذب دانشجو بدون کنکور تنها در برخی رشته ها و در محدوده زمانی مشخص شده توسط وزارت علوم امکان پذیر است؛ بنابراین وقتی خارج از قانون فعالیتی انجام شود حتما با پاسخ مواجه خواهند شد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای همین مساله برخی مراکز به صورت غیر قانونی اقدام به جذب دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد کرده بودند که به شدت با آنها برخورد شده است و در این زمینه هیچ تبعیض و تعارفی وجود ندارد.
بررسی وضعیت آموزش عالی از لحاظ مدیریتی و سازمانی و تشکیلاتی، شناسایی مشکلات، بررسی چالش ها و دستیابی به راهکارهای دانشگاه های شهرستان های داراب و جهرم از دیگر برنامه های سفر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به استان فارس بود.
عکس های بیشتر مرتبط با این خبر در آرشیو الکترونیکی روابط عمومی دانشگاه شیراز موجود است.
http://gallery.shirazu.ac.ir