عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تبلیغات نادرست در حوزه تغذیه سلامت مردم را نشانه گرفته است

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تبلیغات نادرست و ارائه اطلاعات غلط از سوی افراد سود جو  در حوزه تغذیه سلامت مردم را نشانه گرفته است اظهار کرد: باید رسانه های گروهی در این زمینه به شکل فعالانه عمل کنند و اطلاعات مردم را افزایش دهند.

دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه در سال ۶۸ میزان کمبود ید در استان خراسان ۵۰ درصد بود که با تلاش های انجام شده این میزان به ۵ درصد کاهش یافت اظهار کرد: انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی و یا تبلیغات غلط در زمینه سرطانی بودن ید و تشویق مردم مبنی بر استفاده از نمک دریا موجب شده است که میزان کمبود ید در استان افزایش یافته و به ۷ درصد برسد.

وی با اشاره به اجرای طرح مکمل یاری ویتامین دی و آهن در مدارس زیر پوشش استان و غنی سازی آرد اظهار کرد: با اجرای این برنامه ها میزان آنمی و فقر آهن در استان کاهش یافت و به کمتر از ۸ درصد رسید اما به طور ناگهانی ایجاد موج تبلیغات نادرست در زمینه مضرات استفاده از مکمل ها در بسیاری از مردم و یا گروه های هدف متوقف می شود که برای مقابله با این مشکل باید فرهنگ سازی کرد و اطلاعات سلامتی مردم را افزایش داد.

استان خراسان رضوی رتبه دوم را در مصرف روغن دارد

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استان خراسان رضوی رتبه دوم کشور را در مصرف روغن دارد اظهار کرد: این در حالی است که سرانه مصرف روزانه میوه در استان ۱۲ درصد و مصرف سبزی ۳۰ درصد است

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های انجام شده ۵۶ درصد از مردم دچار چاقی و اضافه وزن هستند اظهار کرد: با برنامه ریزی های انجام شده  تلاش می شود شاخص های سلامتی شامل چاقی، کوتاه قدی ،افزایش مصرف میوه و سبزی و کاهش نمک و چربی ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه میزان کالری مصرفی مردم بالاست به همین دلیل چاقی در بین مردم فراگیر شده است اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با آموزش تغذیه سالم، مشکلات چاقی را کاهش دهیم.

میزان کوتاه قدی کودکان زیر ۵ سال  به کمتر از سه درصد رسیده است

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال ۷۴ حدود ۲۰ درصد از کودکان زیر ۵ سال دچار کوتاه قدی بودند اظهار کرد:با اقدامات انجام شده و حمایت خیران و صندوق های حمایتی  این میزان به ۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه حمایت های خوبی از سوی ارگان های مختلف برای بهبود تغذیه مردم انجام شده است، خاطر نشان کرد : خوشبختانه در حال حاضر با حمایت های انجام شده، چند سال است که سه هزار سبد غذایی به مادران باردار ارائه می شود و دو هزار کودک با کمک کمیته امداد، بنیاد خیریه علوی و آستان قدس تحت پوشش قرار گرفته است.

{jcomments on}