عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

تدوین الگوی ترویج علم در کشور توسط مرکز تحقیقات سیاست علمی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم دکتر وحید احمدی روز دوشنبه در نشست «بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح وتوسعه » با اشاره به جمعیت بالای دانشجویان، محققان، اعضای هیات علمی و رشد علمی مطلوب گفت: علیرغم رشد علمی خوب، گسترش فرهنگ علمی در جامعه و همگانی کردن علم مورد اقبال کمتری قرارگرفته است و علم در میان عامه، خواص و حتی مدیران فراگیر نشده است.
وی بودجه کم علم و پژوهش در کشور و سهم کم بخش علم در تولید ناخالص داخلی را نشانه خلاء ارتباطی مدیران با موضوع علم دانست و بر برنامه ریزی برای ترویج علم در همه سطوح جامعه تاکید کرد .
دکتر احمدی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی ژاپن به عنوان یک کشور آسیایی، در حرکتی نمادین، برای کم کردن مرزهای دانشگاه‌ها با جامعه، دیوارهای دانشگاه‌ها برداشته شده است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد : ایران از نظر تولید علم در جایگاه خوبی است و فعالیت‌های امروز ما باید برای ایجاد نوآوری و تربیت نیروهای خلاق باشد که مرحله‌ای بالاتر از تولید علم و دانش است.
وی با اشاره به تدوین الگوی ترویج علم در کشور گفت: در قالب این طرح می‌کوشیم وضعیت فعلی ترویج علم در کشور و چشم‌اندازی بین‌المللی از وضعیت ترویج علم در کشورهای دیگر را ترسیم کنیم و بتوانیم چارچوب‌ها و برنامه‌هایی اجرایی و عملی را برای حرکت از وضعیت فعلی به وضعیتی مطلوب ارائه کنیم.
دکتر احمدی با اشاره به اینکه بسیاری از توانایی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای خود نظام علمی و عموم جامعه مغفول مانده است گفت: وزارت علوم به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ماموریت داده است تا مدل کارآمدی را برای ترویج دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور تدوین کند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: با توجه به فعالیت‌های این مرکز برای ترویج علم ، با موافقت رئیس بخش آموزش عالی یونسکو و مسئول برنامه کرسی‌های یونسکو، مرکز تحقیقات سیاست علم ی کشور به عنوان نهاد میزبان کرسی یونسکو در زمینه ترویج علم انتخاب شده است.
م.ع ۶۰/ ر.ب ۴۵