عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم: اصلاح سبک زندگی اولین قدم در جلوگیری از ابتلا به دیابت است

مهندس احمد قاسمی افزود: بیماری دیابت یکی از بیماری‌هایی است که در کشور رایج شده و آمارهای بدست آمده حاکی از آن است که درصد قابل توجهی از هموطنانمان گریبان‌گیر یکی از انواع این بیماری بوده و بسیاری از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.
وی اضافه کرد: در این بیماران قند خون به طور طبیعی برای تولید انرژی توسط سلول‌ها جذب شده و درنتیجه میزان قند خون بدن افزایش می‌یابد.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: بیماری زایی این عارضه چه از نظر هزینه‌های درمانی و چه از جهت از کار افتادگی بسیار بالا بوده تا جایی که در شرایط کنونی یکی از عمده‌ترین مسائل بهداشتی_درمانی کشورها به شمار می‌رود.
مهندس قاسمی عنوان داشت: افراد با فعالیت بدنی کم بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند زیرا فعالیت بدنی کم منجر به افزایش وزن و چاقی شکمی شده و این امر باعث مقاومت بدن در مقابل انسولین و مانع از ورود انسولین به سلول‌های بدن می‌شود.
وی تصریح کرد: افزایش فعالیت بدنی با انجام ورزش باعث تقویت سلول‌های عضلانی و عملکرد بهتر هورمون انسولین در بدن می‌شود.
مهندس قاسمی اضافه کرد: افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت، سابقه نژادی یا قومی، افراد دارای اضافه وزن و چاقی، افراد مسن و افرادی که دارای عادات غذایی ناسالم هستند بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح سبک زندگی اولین و کلیدی‌ترین اقدام در مقابله با ابتلا به بیماری دیابت است که این اقدامات شامل کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن فرد، انجام فعالیت بدنی با شدت متوسط به میزان ۵ مرتبه در هفته، استفاده از رژیم غذایی کم چرب و با درصد فیبر بالا، کاهش مصرف نمک و عدم استفاده از مشروبات الکلی است.


انتهای پیام/ ا.پ ۳۰۲۰