عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

افسانه نیما، زمینه‌ساز تحول در شعر فارسی

دکتر محمد حجت به مناسبت سالروز تولد علی اسفندیاری (نیما یوشیج) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرمان با بررسی شعر افسانه به‌عنوان نخستین شعر از مجموعه اشعار نیما و تاثیر آن در ادبیات فارسی و شعر معاصر اظهار کرد: شعر بلند نیما به نام افسانه به‌عنوان سروده‌ای است که سنگ بنای شعر نو در زبان فارسی به حساب می‌آید و نیما تحت تاثیر « نظام وفا» شاعر نام‌آشنای آن زمان این سروده را به وی تقدیم کرد.

وی با اشاره به حوادث سال‌های ۱۳۰۰ توضیح داد: حوادث این سال‌ها که به‌شدت زندگی اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار داده بود، زمینه‌ساز کناره‌گیری نیما از جامعه و حضور وی در دامان طبیعت را فراهم کرد و این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر سبک زندگی و سبک کاری نیما گذاشت.

استاد ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی شعر نیما تصریح کرد: وقتی اشعار نیما را با اشعار سنتی ایران مقایسه کنیم به‌خوبی درخواهیم یافت که در شعر وی وزن و قافیه به تناسب به‌کار رفته است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: این سبک شعر تفاوت زیادی با شعر سنتی ایران داشته و از لحاظ عاطفی، بیشتر جنبه اجتماعی و انسانی دارد و این‌گونه می‌نماید که نیما از بالا به جامعه و طبیعت نگاه و عناصری از آن را انتخاب کرده و به آنها شخصیت می‌بخشد.

حجت، دلیل ماندگاری نیما یوشیج را سیاسی‌نبودن اشعارش دانست و گفت: شعر نیما سیاسی نیست و فقط مشکلات و مرارت‌های کارگران و اقشار پایین جامعه را مدنظر قرار می‌دهد؛ چراکه همواره معتقد بود که شاعران پرتوان باید فرزندان زمان خویش باشند و بدانند که دوران از آنها چه انتظاری دارد.

علی اسفندیاری، مردی که بعدها به «نیما یوشیج» معروف شد، ۲۱ آبان سال ۱۲۷۶ مصادف با ۱۱ نوامبر ۱۸۹۷ در یکی از مناطق کوه البرز در منطقه‌ای به‌نام یوش ، از توابع نور مازندران، دیده به جهان گشود. او ۶۲ سال زندگی کرد و اگرچه سراسر عمرش در سایه مرگ مدام و سختی سپری شد؛ اما توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییرناپذیر و مقدس و ابدی می‌نمود با شعرها و رای‌های محکم و مستدلش، تحول بخشد .

انتهای پیام/۴۰۶۲/