عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کمیسیون عمران مجلس بستر حمایت از کالای ایران ساخت را فراهم می‌کند



رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: نیازهای کشور در حوزه عمرانی بسیار بالا بوده و می تواند بستری برای حمایت از کالای داخلی باشد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس  درباره حمایت از کالای ایران ساخت اظهار کرد: باید تلاش شود مردم  کالای ایرانی مصرف کنند چرا که خرید کالای ایرانی به معنی حمایت از اشتغال٬ حمایت از تولید و حمایت از صنایع داخلی و عدم وابستگی به خارج از کشور است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد:  به مردم توصیه می‌کنیم که کالای ایرانی بخرند بنابراین در کنار آن نیز تولیدکنندگان و کارآفرینان باید کالای ایرانی را با کیفیت خوب و مرغوبیت بالا تولید کنند.

رضایی با یادآوری این که در بعضی موارد چون کیفیت کالا پایین است استقبالی از آن نمی‌شود٬ گفت: خرید و کیفیت مکمل یکدیگر هستند؛ اگر مردم کالای ایرانی را بخرند در ارتقای کیفیت آن کمک خواهند کرد و اگر کیفیت کالا افزایش پیدا کند مردم تمایل پیدا می‌کنند که کالای ایرانی را خریداری کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: کالاهای ما نمی‌توانند با کالای خارجی رقابت کند و مردم به لحاظ فرهنگی تمایل دارند از کالای خارجی استفاده کنند و از طرف دیگر کیفیت پایین برخی کالاهای ایرانی رویکرد مردم را به سمت کالای خارجی تغییر داده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: جلوگیری از قاچاق کالا وظیفه دولت است؛ کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود چون عوارض و مالیات پرداخت نمی‌شود٬ قیمت آن پایین است و کالای ایرانی نمی‌تواند با آن رقابت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه قاچاق یکی از مهم ترین علل موفق نبودن حمایت از تولید داخل است، افزود: زمانی که کالای قاچاق آزادانه وارد کشور شود حمایت از تولید ملی ممکن نیست.
رضایی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته دنیا در خصوص رونق اقتصادی، گفت: کشور های پیشرفته امکان ورود کالای قاچاق را نمی دهند و این یکی از رمزهای پیشرفت آنها است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر باید با تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان کمک شود تا بتوانند واحدهای تولیدی را با توان بالا به تولید برسانند واز این حالت تعطیلی خارج شوند.
رضایی با بیان اینکه تلاش برای مصرف کالای ایرانی به اشتغال و تولید کشور کمک می‌کند٬ گفت: هم مردم وظیفه دارند از کالای ایرانی استفاده کنند و هم تولیدکنندگان و کارآفرینان کالای ایرانی مطلوب و با کیفیت بالا تولید کنند.
رییس کمیسیون عمران افزود: دولت هم وظیفه دارد از تولیدات داخلی و از کارآفرینان داخلی حمایت ویژه‌ای داشته باشد و ما در مجلس این وظیفه را احساس کرده و حتماً از تولیدات داخلی کشور حمایت می‌کنیم‌.

وی با بیان اینکه نقش دولت در حمایت از کالای ایرانی بسیار اساسی است، افزود: دولت باید سیاست های خود را در مسیر بهبود شرایط اقتصادی کشور هدایت کند تا به این ترتیب ریشه کنی بیکاری صورت بگیرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه رونق تولید کالای داخلی ایجاد فرصت های شغلی بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت، گفت: با حمایت از تولید داخل نقدینگی کشور نیز به مسیر درست هدایت شده و از مسیرهای کاذب دور خواهد شد.

رضایی ادامه داد: کشوری که بتواند همه تولیدات خود را تامین کرده و در مسیر خودکفایی حرکت کند امنیت ملی خود را تضمین خواهد کرد بنابراین باید با ایجاد انگیزه در مردم حمایت از تولید ملی و خرید کالای داخلی را تقویت کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ارتقا کیفیت تولیدات ملی می تواند خود انگیزه ای برای خرید کالای تولید داخل برای مردم باشد، گفت: رسانه ملی نیز باید در مسیر تبلیغ کالای ایرانی فعال تر باشد تا مردم دیگر به سمت کالاهای خارجی نروند.

وی با بیان اینکه رونق تولید ملی ارتباط مستقیمی با رشد آمار اشتغال در کشور دارد، افزود: باید بدانیم حمایت از کالای ایرانی مولفه اصلی خروج اقتصاد کشور از رکود چند ساله است و مهم ترین اقدام تقویت کیفی تولیدات ملی است به گونه ای که علاوه بر خودکفایی در داخل صادرات نیز باید تقویت شود.

وی همچنین از تلاش مجلس به ویژه کمیسیون عمران مجلس در راستای حمایت از کالای ایرانی خبر داد و گفت: نیازهای کشور در حوزه عمرانی بسیار بالا بوده و می تواند بستری برای حمایت از کالای داخلی باشد.

رضایی با بیان اینکه بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش دولتی و بیش از دو برابر این رقم نیز در بخش خصوصی پروژه عمرانی در کشور وجود دارد، افزود: باید تلاش کنیم در مصرف نیازهای عمرانی به سمت کالای ایرانی حرکت کرده و پیمانکاران را به ارتقا کیفیت تولیدات ملی هدایت کنیم.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.