عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا اعلام کرد؛ آزمایش ایدز قبل از ازدواج بصورت رایگان و با تمایل زوجین در شهرستان فسا در حال انجام است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا از افزوده شدن آزمایش ایدز به آزمایشات قبل از ازدواج و انجام رایگان و با تمایل زوجین خبر داد.

به گزارش وب دا؛ دکتر جلال کریمی گفت: در راستای اجرای ماده ۲۳ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی و وظایف محوله به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا از ابتدای آبان ماه ۹۷ اقدام به انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج نموده است و زوجین در صورت تمایل، قبل از ازدواج می توانند از نظر ابتلا به ایدز مورد بررسی قرار گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه اظهار کرد: نظیر این برنامه اجرای غربالگری اچ آی وی در زنان باردار می باشد که طی ۲ سال اخیر در کشور با موفقیت در حال اجرا است.

لیلا شکوهی کارشناس آموزش زوجین معاونت بهداشت دانشگاه با بیان اینکه این آزمایش رایگان و محرمانه می باشد، افزود: زوجین بعد از دریافت آموزش های مرتبط با  ایدز در قالب دوره آموزشی قبل از ازدواج می توانند با دریافت معرفی نامه جهت انجام مشاوره و تست اچ ای وی به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنند و در آن مرکز در ابتدا در زمینه بیماری ایدز و راه های انتقال ویروس اچ آی وی آموزش و مشاوره انجام می شود، سپس تست سریع اچ آی وی انجام و نتیجه آن بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه مشخص می گردد و در صورت لزوم پیگیری های بعدی انجام خواهد شد.

کارشناس ارشد واحد بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه در خصوص استقبال از این برنامه اظهار کرد: با توجه به آموزش های موثر در این زمینه، تاکنون مراجعه جهت انجام آزمایش در سطح  مطلوبی بوده است و روز به روز در حال افزایش می باشد.

حجت اله ستوده با بیان اینکه اطلاعات نادرست درباره بیماری ایدز باعث ایجاد ترس، انگ و تبعیض در اجتماع می شود، افزود: انتقال اطلاعات صحیح و مثبت به مردم بخصوص جوانان و نوجوانان در زمینه بیماری ایدز موجب از بین رفتن انگ اجتماعی و  از بین رفتن ترس از آزمایش اچ آی وی می گردد. چنین برنامه هایی در پیشگیری و کنترل ایدز بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: کلیه خدمات مرکز مشاوره بیماری های رفتاری کاملا محرمانه و بصورت رایگان می باشد و تمام افراد می توانند جهت دریافت خدمات به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری واقع در مرکز بهداشتی درمانی شماره یک شهر فسا مراجعه نمایند.

آدرس مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری: فسا - خیابان امام خمینی - مرکز بهداشتی درمانی شماره۱- مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری – تلفن تماس : ۵۳۳۵۶۸۰۰ و ۵۳۳۵۰۲۲۰