عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

جلسه کمیته بهره وری آب با موضوع برنامه ارتقای بهره وری آب استان یزد با حضور نماینده مرکز تحقیقات ملی شوری برگزار شد

جلسه کمیته بهره وری آب با موضوع برنامه ارتقای بهره وری آب استان یزد با حضور نماینده مرکز تحقیقات ملی شوری برگزار شد

نشست کمیته بهره وری آب سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با هدف بررسی "برنامه ارتقاء بهره وری آب استان یزد"، روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه سال جاری، با حضور دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر شریعتمدار مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر دهقانی سانیج دبیر کمیته بهره وری آب، دکتر رحیمیان نماینده مرکز تحقیقات ملی شوری و اعضاء این کمیته در سالن اندیشه ستاد سازمان برگزار شد .

دکتر شریعتمدار مشاور عالی وزیرجهاد کشاورزی طی سخنانی با بیان اینکه معاونت های وزارت جهاد کشاورزی هریک گزارش حوزه کاری خود را با موضوع بهره وری آب تهیه و در حال تکمیل آن هستند ابراز داشت: معاونت های وزارت جهاد کشاورزی طرحهایی آماده نموده اند برای مثال معاونت باغبانی و معاونت امور زراعت طرح خود را آماده نموده اند و طرح معاونت امور دام در دست تدوین است. وی با اشاره به مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی بیان داشت هربخش مکلف است با صرفه جویی از  مصرف بیش از اندازه آب جلوگیری نماید اما آنچه کشور را از بحران آب نجات می دهد صرفه جویی آب در  بخش کشاورزی است که بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص می دهد . وی استفاده از تجارب بین المللی و سایر کشورها را برای کارشناسان موسسه ها و مراکز تحقیقاتی ضروری دانست و بر استفاده از  تجارب سایر محققان در این زمینه تاکید کرد.

دکتر دهقانی سانیج دبیر کمیته بهره وری آب طی سخنانی به روند شکل گیری کمیته با رویکرد اجرایی طی سه سال گذشته پرداخت و از همراهی موسسه های تحقیقاتی برای تهیه برنامه کاری و ارائه آن قدردانی نمود. وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه در عرصه کشاورزی با چالش هایی مواجه شده است، کمک و مساعدت سازمان های جهاد کشاورزی استانها را برای انتقال برنامه  بهره وری آب به عرصه کشاورزی را موثر  دانست. وی حاصل همکاری ها را ارائه ساختار استانی کمیته با حضور ذینفعان و اثرگذاران در عرصه کشاورزی عنوان داشت و افزود:   کمیته بهره وری گزارش های خوبی از اکثر استانها دریافت داشته و تعداد دیگری از استانها نیز باقی مانده که امیدواریم به زودی گزارش های خود را ارسال نمایند.

دکتر محمد حسین رحیمیان نماینده مرکز تحقیقات ملی شوری گزارش خود را با موضوع مشخصات جغرافیایی استان یزد بیان داشت و اهم مراحل تدوین سند بهره وری آب استان را ارائه نمود. و ی طی سخنانی  اطلاعاتی مربوط به کشت ارقام مختلف گیاهی در سطح استان یزد، بازده این فعالیتها به نسبت آب مصرفی و مقایسه این اطلاعات طی سال های گذشته،  بیان داشت همچنین در پایان این گزارش هریک از اعضاء حاضر در جلسه انتقادات و نظرات خود را راجع به این گزارش بیان داشتند و متقابلا دکتر رحیمیان با استماع مطالب، توضیحاتی را پیرامون نحوه تدوین گزارش خود بیان داشت.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی