عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا در فصل‌های سرد سال چیست؟


کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت؛ عامل ایجاد کننده بیماری آنفلوانزا ویروسی بوده که سبب ایجاد بیماری حاد تنفسی در انسان و حیوانات می‌شود که بیشتر در فصل های سرد سال اتفاق می‌افتد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، میثم بهنام پور با اشاره به اینکه سه نوع ویروس آنفلوانزایA,B,C شناخته شده است، اظهار داشت: نوع اول آنفلوانزای فصلی-معمولی انسانی بوده که هرساله میلیون ها نفر به آن مبتلا شده و به علت مسری بودن آن به سایرین (خانواده-نزدیکان) سرایت می دهند.

وی عنوان کرد:  مهمترین خصوصیات آنفلوانزای فصلی از انسان به انسان منتقل می شود،در صورت ابتلا معمولا عارضه خاصی ندارد و بهبودی حاصل می گردد واکسن آن در دسترس است و برای افراد خاصی توصیه می شود.

کارشناس بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان عنوان کرد: دسته دوم نوع پاندمیک و یا نوع جهانگیری آن است که ظهور گونه ای جدید از ویروس آنفلوانزا بوده و برای سیستم ایمنی بدن ناشناخته می باشد و باعث ابتلا تعداد زیادی از انسان ها می شود همچنین  شیوع بالای آن می تواند منجر به همه گیری و جهانی شود.

بهنام پور ابراز کرد: دسته سوم آنفلوانزای پرندگان می باشد که بطور معمول در بین پرندگان اتفاق می افتد که می تواند از پرنده به انسان منتقل شود و ابتلای انسان به این بیماری بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: علایم بالینی آنفلوانزا در انسان شامل تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، گلودرد، سرفه که این سه علامت اصلی بیماری بوده و علایم کمکی همچون بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، احساس کوفتگی، لرز، احساس ضعف و خستگی، سردرد، آبریزش بینی، احساس گرفتگی بینی و عطسه می باشند.

وی تصریح کرد: دوره واگیری بیماری در بالغین بین ۳ تا ۵ روز بعد از بروز نشانه های بالینی بیماری و در کودکان تا ۷ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

وی اذعان کرد: مهم ترین راه انتقال بیماری از طریق استنشاق قطرات تنفسی آلوده بوده  و انسان مبتلا به آنفلوانزا در هر بار عطسه هزاران ذره تنفسی پر از عامل بیماری را در هوا پخش می کند.

بهنام پور افزود: از علائم اصلی پیشگیری از  آنفلونزا میتوان به مراجعه به پزشک در صورت شدید بودن استراحت در منزل با توصیه پزشک، پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی به هنگام عطسه و سرفه و انداختن دستمال کاغذی مصرف شده در ظرف آشغال در بسته، شستشوی مکرر دستها با آب و صابون به مدت۳۰-۲۰ثانیه خصوصا بعد از سرفه و عطسه، خودداری از تماس دستهای آلوده با چشمها، بینی و دهان، پرهیز از تماس نزدیک(کمتر از یک متر) با افراد بیمار و کلیه رفتارهایی که باعث تماس نزدیک می شوند شامل درآغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن، خودداری از مسافرت های بی مورد مخصوصا به مناطق آلوده اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: گروه های پرخطر شامل خانم های باردار (درتمام طول بارداری می توانند واکسن را دریافت کنند)، کودکان ۶تا۵۹ماهه به خصوص در سن زیر دو سال، افراد بالای ۶۰سال،کارکنان بخش های بهداشت و درمان،افراد دچار سرکوب سیتم ایمنی شامل مبتلایان به اچ آی وی/ایدز، مبتلایان به ضایعات نخاعی و بیماری عصبی عضلانی، مبتلایان به بیماری های مزمن ریوی، قلبی و عروقی، کلیوی، کبدی، عصبی، اختلالات متابولیک مثل دیابت، افراد با چاقی مرضی، ساکنین و کارکنان آسایشگاه ها نیاز دارند که واکسن فصلی آنفلوانرا را دریافت کنند.

انتهای پیام/