عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

تاب آوری، توان برگشت کامل به شرایط قبل از بحران است

مانور پدافند غیرعامل با سناریوی تاب آوری مراکز سلامت در صورت قطع آب وبرق به مدت ۷۲ ساعت، روز ۱۰ آبان ۹۷ در شبکه بهداشت_درمان تاکستان و مراکز سلامت تابعه برگزار شد.

مهندس عسگر شریف زاده، معاون بهداشتی شبکه و رییس مرکز بهداشت این شهرستان در حاشیه مانور مذکور بیان کرد: تاب آوری، توان برگشت کامل فرد یا جامعه به شرایط قبل از بحران است. وی ادامه داد که یک فرد و یا جامعه باید اقداماتی برای ایجاد این ظرفیت انجام دهد و این اقدامات باید شرایطی را در جامعه ایجاد کند که اگر بحرانی رخ داد٬ جامعه بتواند به خوبی به حالت قبل از بحران بازگردد.

مهندس شریف زاده یادآور شد: جامعه تاب آور، جامعه ای است که مولفه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن به کمک هم توان بازگشت را به شرایط قبل از بحران فراهم کنند؛ هنگام بروز مشکل، آگاهانه و هشیار عمل کند؛ می پذیرد که موانع، بخشی از زندگی هر جامعه است و در هنگام بروز بحران و یا ایجاد مانع از مهارت های حل مسئله برخوردار است.

مانور، ادامه دارد

مهندس محمود کریمی، کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط و مسئول کاهش خطر بلایای مرکز بهداشت تاکستان نیز بیان کرد: در ادامه اجرای برنامه های هفته پدافند غیرعامل، مانور تاب آوری مراکز خدمات جامع سلامت در صورت قطع آب و برق در شبکه بهداشت_درمان و کلیه مراکز تحت پوشش تاکستان از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح با حضور اعضای تیم ها انجام شد.

وی عنوان کرد: در این مانور آمادگی ژنراتورهای برق، میزان سوخت مصرفی ژنراتور و سوخت جایگزین گرمایشی، سیم کشی برق اضطرای، جعبه سرخ، مخزن آب و وضعیت لوله کشی مراکز مورد بررسی قرار گرفت. مهندس کریمی افزود که آگاهی و مهارت کارکنان نیز در خصوص استفاده از تجهیزات و وسایل مورد نیاز در شرایط اضطراری ارزیابی شد.

این مقام مسوول یادآور شد برای مقابله با حوادث غیر مترقبه و تهدیدات مربوط به حمله غیرعامل در سال های اخیر سعی شده است کلیه مراکز، دارای آب، برق و سوخت جایگزین باشند که خوشبختانه در مانور اخیر در خصوص استفاده ار برق اضطرای مشکل خاصی مشاهد نشد. وی اضافه کرد که اجرای مانور در سایر قسمت ها نیز انجام می گیرد.