عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

گفت و گو با مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه در آستانه برگزاری چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت

چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت با حضور متخصصان و دست‌اندرکاران حوزه‌های علم و فناوری در سطوح ملی و بین‌المللی با رویکرد ایجاد شبکه و برقراری ارتباط میان عرضه‌کنندگان فناوری‌های نوین حوزه علوم پزشکی از یکسو و بهره‌برداران این خدمات تخصصی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و درمانی از سوی دیگر ، هم‌اندیشی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی فناوری‌های عرصه سلامت و همچنین ترغیب مدیران حوزه سلامت به ارتباط و بهره‌مندی بیشتر از شرکت‌های فناور داخلی در آبان ماه سال ۱۳۹۷ با شعار 'دانشگاه فناور، محور تولید داخل' برگزار می‌شود.

به بهانه برگزاری این همایش گفتگویی با دکتر محمد رضا منظم، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه ترتیب داده شد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران تا چه میزان به سمت تبدیل به دانشگاه نسل سوم گام برداشته است؟
به نظر من بهترین کسانی که می‌توانند در مورد روندهای نوظهور فناوری‌ها، نقل‌وانتقال دانش و آثار فناوری‌های نوین، برای جوامع نظر بدهند دانشجویان و دانشگاهیان هستند لذا ورود دانشگاه‌ها به این موضوع بوده و به‌نوعی دانشگاه علوم پزشکی تهران از پیشتازان ترجمان دانش و انتقال فناوری خصوصاً فناوری‌های نوین و به‌ویژه در عرصه سلامت و پزشکی بوده است و گواه آن اینکه از سال ۱۳۹۴ هرساله در روز فناوری سلامت و با تشکیل دبیرخانه دائمی فن بازار ، با اهداف توسعه و ترویج فرهنگ فناوری و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ، دانشگاه فناور، محور اقتصاد دانش‌بنیان ،دانشگاه نسل سوم اشتغال و تولید دانش‌بنیان، همایش و فن بازار ملی سلامت برگزار گردیده است. همچنین توجه ویژه به بخش دانشجویی در این امر موجب گردیده دانشجویان علوم پزشکی با پویایی و مطالبه گری‌های همیشگی، در مسیر ترویج و توسعه مفاهیم جدید و کارکردهای دانشگاه نقش کلیدی داشته باشند و امسال نیز با برگزاری چهارمین همایش و فن بازار ملی سلامت ان‌شاءالله نتایج و آثار توجه به کارآفرینی با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان نمود خواهد داشت. البته ناگفته نماند که ارتباطات در حوزه بین‌الملل و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های چندجانبه نیز یکی از مشخصه‌های بین‌المللی شدن دانشگاه و حرکت به سمت‌وسوی دانشگاه‌های نسل سوم بین‌المللی است.

شرایط حضور اساتید دانشگاه در بحث فناوری و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه میزان تسهیل شده است؟
مدیریت توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه و سیاست‌ها و حمایت‌های مالی و معنوی آن حاکی از حمایت دانشگاه از اساتید و شرکت‌های دانش‌بنیان است. دانشگاه برای حمایت از طرح‌های فناورانه و چالش‌هایی که برای حرکت به‌سوی پایان‌نامه‌های محصول محور وجود دارد اهتمام ویژه داشته است. در راستای تحقق اهداف دانشگاه کارآفرین (دانشگاه نسل سوم) و استقرار ساختارهای اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه، ازجمله اولویت‌های خود را معطوف به حمایت از پایان‌نامه‌های محصول محور و برگزاری دوره‌های پسادکتری صنعتی باهدف تربیت نیروی انسانی متخصص و مولد در حوزه فناوری سلامت با رویکرد ارتقاء کیفیت تولیدات، انجام پژوهش‌های کاربردی در محیط واقعی تولید که منجر به ایجاد ارتباط عمیق‌تر دانشگاه و صنعت خواهد شد، کرده است.

در زمینه ایجاد و بومی‌سازی فناوری‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور چه اقداماتی صورت گرفته است؟
یکی از مهم‌ترین سازوکارها که از آن به‌عنوان حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت یاد می‌شود، دفاتر انتقال فناوری است. دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو کشور در این زمینه اقدام به تشکیل کارگروهی به‌منظور راه‌اندازی این دفتر و ایجاد مدل‌های مناسب جهت انتقال فناوری و ارتباط صحیح بین دانشگاه و صنعت نموده است. دفتر انتقال فناوری نهادی است که در جهت حفظ و حمایت از دارایی‌های فکری و فناوری‌های ایجادشده و یا توسعه‌یافته در دانشگاه و ایجاد زمینه انتقال آن به خارج از دانشگاه فعالیت کرده و به‌این‌ترتیب دانشجو، محقق، شرکت دانش‌بنیان، دانشگاه و جامعه از منافع حاصله از این تعامل منتفع می‌گردند. از سوی دیگر، به دلیل اینکه این مراکز بخشی از زنجیره خلق ارزش در صنعت به شمار می‌روند، راهبردهای اعطای امتیاز و همچنین سازوکار فعالیت آن‌ها تاثیر زیادی بر فرآیند انتقال و به‌کارگیری فناوری‌های جدید دارد.

در همایش امسال چه تعداد شرکت دانش‌بنیان شرکت خواهند کرد؟
به‌منظور شناسایی و معرفی آخرین و برترین نوآوری‌ها، دستاوردهای فناورانه در حوزه‌های گوناگون علوم پزشکی، ۶۴ شرکت دانش‌بنیان اعم از شرکت‌های مستقر و غیرمستقر در مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این همایش شرکت کرده و دارای غرفه هستند.

تعداد ایده‌های واصله به دبیرخانه همایش چه تعداد است؟
فراخوان ایده‌های محصول‌محور، با هدف فراهم‌سازی بستری برای مبادلات ایده‌های نوآورانه و فناورانه بین پژوهشگران و بنگاه‌های اقتصادی، انجام گرفته که تاکنون در این خصوص ۱۱۰ ایده به دبیرخانه همایش ارسال و ازاین‌بین ۱۸ ایده غربال اولیه شده‌اند. برگزیدگان در روز برگزاری همایش در حضور سازمان‌های کارفرمایی، صندوق‌های حمایتی و صاحبان کسب‌وکار به ارائه ایده خود پرداخته و پس از داوری ۶ تیم برگزیده نهایی این بخش اعلام و جوایز به‌صورت نقدی و اعطای گرنت کسب‌وکار به برندگان ارائه می‌شود.

آیا در همایش سال جاری در حوزه بین‌الملل نیز اقدامی صورت گرفته است؟
البته، بخش سفیران فناوری چهارمین فن بازار ملی سلامت، گامی نوین در همین راستا است که برای اولین بار ویژه دانشجویان بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی‌شده است. با مشارکت و همکاری ایشان که سفیران فناوری در کشور خود هستند، فرصتی برای معرفی و توسعه بازار هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در فن بازار فراهم می‌شود. به نظر می‌آید این مدیریت با کمک معاونت بین‌الملل باید خیلی حساب‌شده و سیستماتیک برای به‌کارگیری توانایی‌های این دانشجویان در راستای گسترش بازار محصولات دانشگاه به خارج از ایران برنامه‌ریزی کند و وارد فاز اجرایی بشود.

زمان و مکان برگزاری همایش چگونه است؟
همایش در روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان ماه در تالار ابن‌سینا دانشکده پزشکی برگزار می‌گردد، به‌علاوه بخش مسابقه دانشجویی در روز بیستم در سالن قریب و بخش فن بازار نیز در هم‌زمان با همایش در سالن شهدا بین ساعات ۸ تا ۱۶ برگزار می‌شود.