مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

ارتقا و بهره‌ برداری از سرمایه‌های دانشی و انسانی کشور در دانشگاه صنعتی شریف

مهندس محمد میرزایی رییس دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیئت علمی انستیتو آب و انرژی این دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی در خصوص هدف تاسیس این واحد فناور می گوید: دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با هدف افزایش تولید و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگی در اقتصاد ملی، ارتقای ساز و کارهای سیاست گذاری و نهادینه ‌سازی گفتمان فناوری های نرم در کشور، ارتقا و بهره‌ برداری از سرمایه‌های دانشی و انسانی کشور و توسعه نقش‌آفرینی و همکاری های بین‌المللی در زمینه فناوری های نرم در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در حوزه آموزش آغاز کرده است. این دفتر با همکاری، دکتر رضا روستا آزاد (عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی شیمی و نفت) و دکتر مصطفی تقوی (عضو هیئت علمی گروه فلسفه علم) تاسیس و در حال حاضر همراه با ۲۰ عضو فعال از دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف در حال ارائه خدمت می باشد.
عضو هیئت علمی انستیتو آب و انرژی در ادامه افزود: همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌گیری و توسعه‌ی خانواده‌ی بزرگ صنایع سخت (صنایع غالباً کارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می‌بخشند؛ صنایعی که محصولات و خدماتِ حاصل از آن ها به اعتلای انسان، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ی وی با محیط پیرامون کمک می‌کند. وی افزود: صنایع نرم انواع مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های آن را صنایع «خلاق و فرهنگی» تشکیل می‌دهند. این صنایع، در طول چند سال اخیر به قدری توسعه پیدا کرده‌اند که در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تشکیل ستادی به نام ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز نموده تا در این حوزه یکپارچگی های لازم برای توسعه و تجاری سازی فناوری های نرم و هویت ساز صورت پذیرد. در دنیای امروز در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بیشترین سرمایه گذاری بر فناوری های نرم صورت می گیرد. در این خصوص دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار در ایران فعالیت خود را در حوزه فرهنگ سازی و آموزش تولید محتوا آغاز کرده است.
مهندس میرزایی در ادامه خاطر نشان کرد: دفتر توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، در راستای افزایش تولید و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگی در اقتصاد ملی خدمات گوناگونی را ارائه می دهد. وی افزود: از جمله خدمات این واحد فناور می توان به اجرای پروژه های فناورانه در حوزه فناوری های نرم با اولویت فناوری اطلاعات، ارائه خدمات پژوهشی درحوزه فناوری های نرم و سبک زندگی، تولید نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر فرهنگ بومی، برگزاری همایش های تخصصی در حوزه فناوری نرم اشاره کرد.
وی در خصوص فعالیت های انجام شده توسط این واحد فناور به برگزاری اولین ماراتن تولید محتوای ایران در بهمن ۱۳۹۴، اولین رویداد تولید محتوای دیجیتال قرآن و معارف دینی در خرداد ۱۳۹۶، همایش ملی فناوری های فرهنگی تولید و اشتغال، جشنواره ایده ها و فرصت ها با محوریت؛ آسیب های حوزه خانواده، آسیب ها و جرایم فضای مجازی، اعتیاد و سایر عادات مخرب و جرایم اقتصادی و... در بهمن ۱۳۹۶ اشاره کرد و در ادامه افزود: تاکنون برگزاری بیش از ۲۰رویداد در کارنامه فعالیت های دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ثبت شده است. وی در ادامه افزود: فعالیت های دفتر توسعه و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در ۵ سال گذشته، رویداد محور بوده است و از سال ۱۳۹۷ با افزایش فعالیت در حوزه آموزش و تولید محتوا، با برگزاری کارگاه های متعدد و تربیت نیروی ماهر با هدف انجام پروژه هایی در حوزه فرهنگ و صنعت وارد فصل جدیدی از فعالیت های خود شده است.
مهندس میرزایی در ادامه، در رابطه با پروژه های در حال انجام در دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: در حال حاضر مشغول به تولید تعدادی انیمیشن کوتاه سریالی با موضوع صنعت و فرهنگ به صورت تلفیقی می باشیم. وی افزود: انیمیشن ها با هدف ارائه در رسانه های مختلف از جمله؛ شبکه های اجتماعی، وب سایت دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و آپارات تولید می شوند. وی خاطر نشان کرد: امیدواریم در سایت رسمی دانشگاه صنعتی شریف نیز شرایط ارائه دستاوردهای دفتر توسعه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فراهم آید.
این استاد دانشگاه در پایان اذعان داشت: دانشگاه صنعتی شریف به منظور ارتقاء و پیشرفت انیمیشن اقدام به برگزاری (سمپوزیوم بین المللی انیمیشن و بازی های رایانه ای: دانش و تجارت جهانی) نموده است. این رویداد با هدف اعتلاء و ارتقاء سطح هنر انیمیشن و بازی های رایانه ای، انتقال معنویت دینی، کرامت انسانی و روحیه ایثار و شهادت از طریق هنر انیمیشن و بازی های رایانه ای به نسل نوپای انقلاب، کشف استعدادهای جدید در عرصه انیمیشن و بازی های رایانه ای و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی جهت ساخت (انیمیشن و بازی های رایانه ای با استانداردهای جهانی) برگزار خواهد شد و امید است در رهگذر همکاری های پیوسته و شایسته متولیان، کارشناسان، پژوهشگران و اساتید و هنرجویان بتوانیم این صنعت را به جایگاه واقعی آن درجهان امروزی برسانیم.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت های این واحد فناور به سایت www.softechsharif مراجعه کنند.