عمومی | دانشگاه حکیم سبزواری

دانشگاه حکیم سبزواری در آن سوی مرزها: گفتگویی با دکتراحسان اسماعیل نژاد در خصوص فرصت مطالعاتی ایشان در دانشگاه اینها (Inha) کره جنوبی

اهمیت تبادلات علمی بین کشورهای جهان بر کسی پوشیده نیست، در این میان  استفاده اساتید و پژوهشگران از فرصت های مطالعاتی باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه کشور های خارجی به دستاوردهای علمی کشور ما خواهد شد، دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، بنا به رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی فعالیت های پژوهشی در دانشگاه مصاحبه ای با دکتراحسان اسماعیل نژاد عضو هیات علمی دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه حکیم سبزواری در رابطه با تجربیات خود در فرصت مطالعاتی که در دانشگاه اینها (Inha) کره جنوبی گذرانده اند، داشته ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

* با سلام و ت شکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.

با نام و یاد خدا، اینجانب در سال ۱۳۸۹ با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی حفاری و بهره برداری نفت و با مرتبه مربی در گروه مهندسی نفت مشغول به خدمت گردیده و طی سال های ۹۲ تا ۹۶ در قالب ماموریت تحصیلی موفق به اخذ دکتری در رشته ی مهندسی نفت شدم.

*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در خارج از کشور، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده توضیح دهید؟

اولین فرصت مطالعاتی بلند مدت بنده در سال ۹۶-۹۵ و در چارچوب فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری انجام شد و فرصت مطالعاتی اخیر نیز در تابستان ۹۷ صورت گرفت. هر دوی این ها در کشور کره جنوبی و دانشگاه اینها (Inha)، دانشکده مهندسی پلیمر و نانو انجام شد. استاد راهنما و همکار جناب دکتر چویی بودند که عملکرد ایشان در ۳ شاخه ی پلیمر، نانو و رئولوژی (مگنتورئولوژی و الکترورئولوژی) بر اهل فن پوشیده نیست و ایشان با قریب به ۹۰۰ مقاله ی ISI جزء دانشمندان پراستناد (Top Citation) می باشند. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در زمینه ای بین رشته ای و در ترکیبی از مهندسی نفت، مهندسی پلیمر و نانو می باشد:

اول: نانو کاتالیست ها برای تسهیل تولید نفت خام سنگین (در همکاری مشترک با دانشگاه رازی کرمانشاه)،

دوم: انسداد آب در مخازن نفتی از طریق تزریق نانو ذرات هادی الکتریسیته و خواص الکترورئولوژی آن،

سوم: نانو ذرات مغناطیسی و استفاده از خواص مگنتورئولوژی جهت بهبود خصوصیات رئولوژیکی گل حفاری.

* لزوم استفاده اساتید دانشگاه از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟

استفاده از ظرفیت های پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه های مطرح جهان و همین طور برقراری یک دیپلماسی سودمند علمی، رویکردی است که خوشبختانه مسئولین دانشگاه در پیش گرفته اند و امیدوارم با توجه به تحولات اخیر ارزی، راهکاری برای تداوم آن اتخاذ شود. بدون شک یکی از مسیرهای هموار برای ارتقاء رتبه دانشگاه در زمینه ی پژوهشی، همین فرصت های مطالعاتی بلند مدت و کوتاه مدت می باشد.

* وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حرکت خوب و رو به جلویی با گام های بلند در این زمینه شروع شد که البته افزایش قیمت ارز و افت ارزش پول ملی از شتاب آن کاست ولی در مجموع، تخصیص گرنت و حمایت پررنگ تر از بحث فرصت های مطالعاتی از انتظارات اعضاء محترم هیات علمی به ویژه در گروه هایی است که دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارند و امید است با نگاه خاص مسئولین دانشگاه، این مهم محقق گردد.