عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

رونمایی از کتاب دستورالعمل واکسیناسیون بالغین در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، به همت گروه عفونی و همکاران گروه داخلی، کتاب «دستورالعمل واکسیناسیون بالغین» پنج شنبه ۱۰ آبان ماه ۹۷ در سالن شورای ریاست مجتمع رونمایی شد.
دکتر محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز مجتمع در ارتباط با کتاب «دستورالعمل واکسیناسیون بالغین»، اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون سال‌هاست که جهت پیشگیری از بیماری‌های مختلف به صورت وسیع و رایگان در کشور برای کودکان انجام می‌گیرد و در برخی از مناطق و روستاها پوشش واکسیناسیون کودکان به بالای ۹۵ درصد هم می‌رسد و این برنامه‌ها طبق پروتکل وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.
عضو هیات مدیره انجمن علمی متخصصین بیماریهای عفونی و گرمسیری ایران، با اشاره به اینکه به رغم تلاش‌های انجام گرفته برنامه منسجمی برای واکسیناسیون بزرگسالان در کشور وجود نداشته است گفت: ‌بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند همچون بیماران مبتلا به سرطان و یا افرادی که پیوند عضو شده‌اند همچنین افراد بالای ۶۵ سال و بیماران گرفتار مشکلات مزمن همچون دیابت لازم است که و اکسن‌های مختلفی همچون واکسن آنفلوآنزا را به صورت سالیانه تزریق کنند.
دکتر محرز گفت: واکسن‌های موردنیاز برای بالغین در کشور موجود است و از طرفی انجام برنامه واکسیناسیون منسجم در این زمینه علاوه بر پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌ها سبب کاهش هزینه‌های درمانی و کاهش آمار بستری در بیمارستان‌ها و درنهایت کاهش مرگ‌ومیر در این گروه سنی می‌شود.
وی بر لزوم تشکیل کمیته کشوری واکسیناسیون بالغین در وزارت کشور تاکید کرد و گفت: با این کار می‌توان واکسن‌های لازم را در اختیار بزرگ‌سالان قرارداد‌.
رئیس مرکز تحقیقات ایدز تاکید کرد همه مردم باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؛ در بسیاری از کشورهای غربی همه گروه‌های سنی باید این تزریق را انجام دهند و این امر در بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی همچون بیماران مبتلابه سرطان یا افرادی که پیوند عضو شده‌اند لازم است.
استاد بیماری‌های عفونی مجتمع افزود: این کتاب به‌صورت رایگان در اختیار همه پزشکان و متخصصین قرار می‌گیرد تا علاوه بر اینکه راهنمای کار آن‌ها باشد آگاهی پزشکان را نسبت به‌ضرورت تزریق این واکسن‌ها ارتقاء دهد.
کتاب دستورالعمل واکسیناسیون بالغین در ۱۰ فصل تدوین‌شده است که به واکسیناسیون در افراد بالغ سالم، بارداران، مسافران بین‌المللی، دریافت‌کنندگان داروهای مضعف و تعدیل‌کننده سیستم ایمنی، بیماران مبتلابه سرطان و تحت پیوند مغز استخوان، دریافت‌کنندگان اعضای پیوندی و افراد مبتلابه ویروس ایدز اشاره می‌کند.