عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کارگاه آموزشی سلامت روان جوانان و نوجوانان در یاسوج برگزار شد+ عکس


کارشناس مسئول بهداشت روان شهرستان بویراحمد از برگزاری کارگاه آموزشی سلامت روان جوانان و نوجوانان جهت مشاوران مدارس راهنمایی ودبیرستان شهرستان بویراحمد خبر داد و گفت: در این کارگاه نقش اضطراب برسلامت روان دانش آموزان، شناخت نشانه های روانی و جسمی و اجرای تکنیک های عملی جهت برخورد اصولی با این مسئله بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد، فتانه سجادیان اظهار داشت:  تاکید به مشاوران براهمیت نقش مدارس در سلامت روان دانش آموزان  و ارجاع تمامی دانش آموزان و اولیای آنها جهت غربالگری در سه حوزه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد  به  مراکز بهداشتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: از مشاوران خواسته شد در صورت مثبت بودن غربال گروه هدف، با پیگیری مراکز خدمات جامع سلامت، در چرخه درمان قرار گیرند.

سجادیان  با اشاره به مهم ترین مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان از جمله تاب آوری ضعیف، ارتباط خانوادگی فاقد صمیمیت، تاثیر مخرب فضای مجازی و..... افزود:  این مشکلات از مسائل مهم خانواده ها و مدارس هستند که می توانند سرچشمه و منشا بسیاری از استرس ها، تنش ها و درگیری های بین بچه ها و آموزگاران باشند.

کارشناس مسئول بهداشت روان شهرستان بویراحمد بیان داشت: بسیاری از این مشکلات و اختلالات را، کودکان از محیط خانه و مدرسه کسب می کنند و معلمین و خانواده ها ناخواسته به علت نداشتن برخی از مهارت های ارتباط موثر مسبب بسیاری از این مشکلات هستند.

وی تصریح کرد: اگر قصد ما، داشتن مدارسی با عملکرد تحصیلی بالا و رضایت بخش است، باید به سلامت جسم و روان دانش آموزان به طور همزمان توجه کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات روانی _ اجتماعی کودکان و نوجوانان، تاثیری مستقیم بر روند یادگیری و تحصیل آنها می گذارد و موجب کاهش و ضعف استعدادها و توانایی های آنان در مدرسه و به دنبال آن بدرفتاری ها و شکست های تحصیلی می شود.

سجادیان اذعان کرد: شاید معلمان قادر نباشند مانع ایجاد ناراحتی های روحی _ روانی دانش آموزان شوند، اما می توانند درباره درک احساسات و هیجانات، راه های شناخت و بروز سالم آنها و شیوه های کنترل رفتاری به بچه ها مشاوره دهند زیرا در بیشتر موارد رسیدگی ها و درمان زودهنگام می تواند از بروز علائم حاد و کهنه شدن بیماری در کودکان و نوجوانان جلوگیری کند.۱۴۲-۷