شناساندن ایران به جهان با بازاریابی و تبلیغات گسترده گردشگری
.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محسن رنجبر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب در چهارمین نشست تخصصی گروه گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با عنوان "توسعه گردشگری چالش ها و راهکارها" ، علم بازاریابی یا مارکتینگ را بیش از آنکه یک مفهوم تجاری یا علمی باشد، مفهومی فلسفی دانست که در ابعاد مختلف ارتباطات و حتی زندگی ما جاری است.وی در همین حال تصریح کرد : روند تحقیق، تحلیل وتفسیر درخصوص ظرفیت بازارهای اصلی مبداء گردشگری ایران باید بطور مداوم انجام شود
او با بیان اینکه هنوز هم بسیاری از مردم فکر می کنند بازاریابی (Marketing)، یعنی این که بروشوری را در دستمان بگیریم و با سفر به صد نقطه مختلف دنیا التماس کنیم که از ما چیزی بخرند! افزود : بازاریابی به معنای تلاش برای از قوه به فعل درآوردن مبادلات برای ارضای نیازها وخواسته های بشر در محیط بازا ر است .
وی تصریح کرد :اگر بخواهیم به بازاریابی با نگاه قرن کنونی (از دید فیلیپ کاتلر) بنگریم ، بازاریابی علم و هنر شناخت نیازهای مشتری و پاسخگویی منطقی به آنهاست به طوری که به یک نتیجه برد-برد ختم شود.
رنجبر در ادامه به معرفی ابعاد گوناگون بازاریابی شامل بازار گرایی ، بازار شناسی ، بازار داری ، بازاریابی ، بازار سازی ، بازار گردی ، بازار سنجی ، بازار گرمی ، بازار گردانی ، بازاریابی دیجیتالی ،بازاریابی اینترنتی یا آنلاین و تعریف هر یک پرداخت .
او هفت گام اساسی استراتژی بازاریابی را شامل فهمیدن مشتریان ،تحلیل بازار ،تحلیل رقبا، تحلیل سیستم توزیع محصولات، تعریف بازاریابی آمیخته ، تحلیل بودجه و مرور و بازنگری ، عنوان و 4گام اساسی برای گسترش برنامه های بازاریابی را معرفی کرد .
این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بازاریابی هوشمند و هدف دار گفت :شناخت علایق وسلایق گردشگران درجوامع مبدا گردشگری ایران درمیان گروههای مختلف اجتماعی وگروههای سنی مختلف، نوع وسیله مسافرت ، اقامتگاه مورد نظر،ونحوه کسب اطلاعات از مقصدو.... استفاده از ابزار هوشمند وآنلاین صوتی وتصویری برای تبلیغات به منظور جذب مخاطب وتبدیل آن به مشتری از عوامل موثر دربازاریابی هوشمند است.
او تصریح کرد :لذا شناخت انواع گردشگری ومتقاضیان مربوطه از ضرورتهای قبل از برنامه ریزی وبازاریابی وتبلیغات است.
او در ادامه با اشاره به توسعه صنعت گردشگری با توجه ویژه به حجم بازارهای داخلی وبین المللی گردشگری که ایران می تواند به آن دست یابد و همچنین اتخاذ استراتژیهای گسترده بازاریابی که برای مواردفوق مورد نیاز خواهد بود به بخش بندی بازار پرداخت .
وی افزود : روند تحقیق، تحلیل وتفسیر درخصوص ظرفیت بازارهای اصلی مبداء گردشگری ایران باید بطور مداوم انجام شود ازاینرو، بخش های بالقوه بازار گردشگری باید به عنوان فهرست اصلی در نظر گرفته شوند.
رنجبر تصریح کرد : علاوه بر بازاریابی برای گردشگری زیارتی، شهرهای مشهد وقم ، نواحی ساحلی دریای خزر که ازدهکده های سنتی در کوهپایه ها برخوردار است می تواند برای گذراندن تعطیلات خانوادگی درفصل تابستان مورد توجه قرار گیرد.
این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، جامعه مسلمانان شیعه درکشورهای منطقه وسایر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به منظور زیارت شهرهای مقدس مشهد وقم وشیراز و جامعه مسلمانان سایر کشورهای مسلمان برای سفرهای فرهنگی وتفریحی که بیشترین فرهنگ مشترک با آنها داریم را نیز مورد توجه قرار داد .
او گفت :بازارهای پر بازده، ارزشمند و بالقوه در اروپا، آمریکای شمالی وآسیا به بازاریابی وتبلیغات بیشتری نیاز دارند تا ایران را به عنوان یک مقصد امن، پرجاذبه ومناسب برای گذران تعطیلات بشناسند.
وی در ادامه بحث راه های توسعه گردشگری و بازار یابی به مواردی در خصوص گردشگری چین و ورود جریان های جدید در آن که گردشگران چینی را به بیشترین گردشگران دنیا تبدیل کرده اشاره کرد و گفت : در دهه های گذشته gps کشور چین افزایش بی سابقه ای داشته است به نحوی که اقشار و گروه های مختلف اجتماعی از سطح بالاتری از رفاه برخوردار شده اند و کیفیت زندگی افزایش چشمگیری پیدا کرده در نتیجه این تحولات اقتصادی ، توریسم خارجی به مطالبات بخش بیشتری از جامعه تبدیل شده و این روند همچنان نیز ادامه دارد .
رنجبر با اشاره به ویژگی های گردشگران هزاره جدی چین (نسل جوان) افزود :نسل هزاره چین در خلال تحول سریع اقتصادی چین رشد کرده و شرایط و امکانات بسیار مناسب و مدرنی داشته است همچنین به دلیل سیاست های تک فرزندی چین در آن زمان و دو برابر شدن امکانات آموزشی دولت برای دانش آموزان، از تحصیلات بسیار مناسب تری نسبت به نسل های دیگر برخوردار بوده است.
به گفته وی این نسل امروز از توان اقتصادی بیشتری نسبت به والدین خود برخوردار است و همواره بخش زیادی از درآمد خود را صرف سفرهای خارج از کشور می کند آمار نشان می دهد که 50% از گردشگران خارجی چین را متولدین دهه 70 و 80 میلادی تشکیل می دهد و متولدین دهه 90 و 2000 نیز به سرعت در حال ورود به این بازار هستند.
او افزود: این نسل علاقه بسیاری به اشتراک گذاری تجربه ها و عکس های سفرهای خود در رسانه های اجتماعی و فضای مجازی داردو محتوای این عکس ها از بازگو کردن اطلاعات صرف به سمت تجربه های سفر تغییر کرده است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که 90 در صد از گردشگری داخلی چین و 70 در صد از گردشگری خارجی چین را گردشگران مستقل (در مقابل سفر با تور) تشکیل داده اند تصریح کرد : بیشترین بخش گردشگران خارجی را نیز جوانان چینی تشکیل داده اند .
رنجبر با بیان اینکه در سال 2016، کشور چین 792.98 میلیون جمعیت شهری و 589.73 میلیون جمعیت روستایی داشته است گفت : به دلایل تاریخی و جغرافیایی، توسعه در کشور چین به طور متوازن صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد :به طور اجمالی می توان گفت استان های شرقی از رفاه و توسعه اقتصادی بیشتری نسبت به استان های غربی برخوردارند و این تفاوت در رفتار و گرایش گردشگران این مناطق نیز نمود پیدا کرده و نکته قابل توجه این است که با توسعه پایدار و پر شتاب کشور چین، طبقه متوسط شهری به سرعت رشد کرده است و متقاضی سفر به کشورهای خارجی است.