عمومی | دانشگاه تهران

دکتر سید احمدرضا خضری: مرحوم دکتر غلامحسین صدیقی یکی از مصادیق راستین انسان دانشگاهی بود

دکتر سید احمدرضا خضری، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران گفت: «در این مراسم به سه مناسبت مختلف حضور یافته‌ام. اول اینکه دکتر صدیقی استاد دانشگاه تهران بود و بنده به نمایندگی از دانشگاه تهران و تجلیل از خدمات ایشان در این جلسه شرکت کرده‌ام. دیگر اینکه شخصاً از آثار استاد بهره‌های بسیاری را برده‌ام و نکته آخر جناب دکتر مدتی ریاست اداره کل دبیرخانه دانشگاه تهران را بر عهده داشته است و من این سمت را البته با تغییر عنوانی که یافته است، اکنون در دانشگاه دارم. از این‌رو وقتی این پیشینه را بررسی می‌کردم و چنین استاد لایق و شایسته‌ای را بر این منصب دیده بودم، لازم دانستم اگر روزی بزرگداشتی بود، بتوانم در حق این بزرگوار ادای دین کنم».
وی با بیان اینکه در ادامه سخنان خود به دو مقوله خواهم پرداخت، خاطر نشان کرد: «فصل اول در باب مفهوم دانشگاه است. حدود ۸۵ سال پیش اندیشه‌ای دیرین که در ایران از قبل زمینه‌های شکل‌گیری آن فراهم شده بود به بار نشست و در سال ۱۳۱۳ مفهومی به نام دانشگاه در ایران تولید شد که سمبل بیرونی آن دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور بود. این دانشگاه از زمان تاسیس نقش بسیار حیاتی در تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایفا کرده و بزرگان و اندیشمندان بسیاری دست‌پرورده این دانشگاه هستند که توانسته‌اند به جامعه خدمت کنند».
دکتر خضری با اشاره به نسل نخستین کسانی که در دانشگاه تهران فعالیت داشته‌اند، تصریح کرد: «نسل نخستینی که این دانشگاه را ایجاد کردند، به خدمت گرفته شدند و یا اینکه در دانشگاه تهران به‌عنوان دانشجو پذیرفته شدند همه آنها انسان‌های تاثیرگذار، دانش‌آموخته، فرهیخته و شایسته و یا به تعبیر من انسان دانشگاهی بودند و می‌توان گفت دکتر غلامحسین صدیقی نیز یکی از مصادیق راستین انسان دانشگاهی بود».
مشاور رئیس دانشگاه افزود: «چون هنوز دانش‌آموز مکتب تاریخ هستم در فصل دیگر سخنان خود، از این منظر به زندگی و کارنامه این استاد بزرگوار می‌پردازم. دکتر صدیقی در سال ۱۳۱۷ با طی موازین و مقرراتی که امروزه می‌توان برای جذب استاد معیار قرار داد، به‌عنوان دانشیار در دانشگاه تهران استخدام شدند و در سال ۱۳۵۲ رتبه استاد ممتازی را کسب کردند. مورد دیگر این است که ایشان ارتقا خود را از راه‌ها و مراحل قانونی به‌دست آوردند».
وی با یادآوری تدریس استادانه و بی‌نظیر دکتر صدیقی تصریح کرد: «دکتر صدیقی در تدریس بی‌بدیل بودند، شواهد و مدارکی هم بر صحت این موضوع وجود دارد که البته نمونه‌ای از آن را ارائه خواهم داد. نکته دیگر بحث تعهد و مسئولیت‌پذیری اجتماعی این استاد بزرگوار است، ایشان تلاشی بی‌نظیر برای تربیت نسل آینده و هم‌چنین عشق بسیاری به دانشگاه داشتند».
به گفته دکتر خضری، استاد صدیقی دانشگاه را محل کسب علم می‌دانستند و معتقد بودند علم در کنار اخلاق تنها چیزی است که می‌تواند انسان را به درجه عالی برساند.
مشاور رئیس دانشگاه در پایان دکتر صدیقی را به‌عنوان یک عاشق و دوستدار وطن توصیف کرد و افزود: «ایشان عاشق آن وطنی است که هزاران انسان شریف و با گذشت جان، مال، آبرو و شخصیت خود را در طول تاریخ قربانی آن کردند و در جایی گفتند؛ گوشت، پوست، رگ و استخوان من به عشق و علاقه نسبت به این کشور سرشته شده است».
در این مراسم که با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی همچون حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، دکتر علی اسماعیلی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی؛ دکتر احمد کتابی، دکتر نوش‌آفرین انصاری و استاد منوچهر صدوقی‌سها برگزار شد، دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن؛ دکتر مهدی محقق، رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم؛ دکتر باقر ساروخانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ و دکتر تقی آزاد ارمکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در توصیف شخصیت علمی و اخلاقی استاد صدیقی سخنرانی کردند.

دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران می‌توانند با عضویت در « شعاع » (شبکه علمی آموزش عالی دانشگاه تهران) در جریان آخرین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه قرار گیرند.