عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان ۳ تا ۶ ساله در شهرستان بوشهر

فرزانه گشمردی در آیین آغازین بیستمین برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال گفت: این طرح کشوری از اول آبان ماه در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه‌های سلامت اجرا خواهد شد و خانواده‌ها می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه کودکان ۳ تا ۶ سال خود به این مراکز مراجعه کنند.
۱ آبان تا ۱۵ آذر زمان اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم
فرزانه گشمردی با اشاره به ادامه این طرح تا ۱۵ آذرماه، بیان داشت: اگر با معاینات اولیه اختلال در بینایی کودک تشخیص داده شود برای انجام معاینات تخصصی کودک به سازمان بهزیستی ارجاع می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تنبلی، نوعی اختلال چشمی است که چشم به‌ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی وی می‌شود، به‌عبارت‌دیگر شاید ظاهر چشم سالم باشد، اما دید کودک، حتی اگر عینک داشته باشد نیز کامل نیست.
گشمردی افزود: تنبلی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که تکامل بینایی در یک‌چشم به‌صورت طبیعی و در چشم دیگر غیرطبیعی است.
کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان داشت: اگر تنبلی چشم درمان نشود، کاهش بینایی جدی و دائمی در چشم تنبل رخ‌داده و دید سه‌بعدی از بین می‌رود و اگر چشم سالم بیمار شود یا به آن آسیبی برسد، ممکن است فرد تا آخر عمر خود از بینایی ضعیف رنج ببرد.
گشمردی خاطرنشان کرد: از والدین درخواست می‌شود تا در زمان تعیین‌شده با کودکان خود به پایگاه‌های طرح غربالگری تنبلی چشم مراجعه و از سلامت بینایی فرزندان خود اطمینان حاصل نمایند.
برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال با مشارکت بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اول آبان ماه هم‌زمان با دیگر نقاط کشور در استان بوشهر آغازشده است و تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ ا.س- ۳۰۰۰