عمومی | بنیاد ملی نخبگان

کارگاه آشنایی با مطالعات اخلاقی در حقوق مالکیت فکری برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ «کارگاه آشنایی با مطالعات اخلاقی در حقوق مالکیت فکری» با محوریت مبنای اخلاق اقتصادی مالکیت فکری، اخلاق ثبت حقوق معنوی و نیز اعتبار اخلاقی بهره‌برداری از مالکیت فکری، به همت بنیاد نخبگان استان یزد در محل دانشگاه یزد برگزار شد.

امین امیرحسینی؛ مدرس این کارگاه ضمن اشاره به مباحث حقوقی و اخلاقی مالکیت فکری و نیز حقوق صاحبان ایده و مالکیت ایده‌ها، به تبیین آرای فقها و حقوقدانان در این باره پرداخت و گفت: صاحبان ایده نیز باید مانند سایر سرمایه‌داران حقوقی داشته باشند تا از سرمایه فکری خود محافظت کنند.

وی افزود: صاحبان ایده در صورتیکه با پشتوانه مالی غیر از خود، ایده‌های خود را تجاری‌سازی کنند، بدون داشتن حقوقی بر مبنای مالکیت فکری، هیچ سودی در جریان تجاری نمی‌برند و انگیزه خود را برای ادامه و ارتقای فعالیت از دست می‌دهند.

امیرحسینی ادامه داد: افراد می‌توانند حتی به عنوان وثیقه از ایده‌های خود در راستای تامین مالی برای تجاری‌سازی ایده و اختراع در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند اما این موضوع با «رهن» درکشور و حقوق ما مغایرت دارد.

وی در پایان با تاکید بر حقوق مالکیت به عنوان لازمه‌ای در راستای حمایت از افراد صاحب ایده، یادآور شد: رعایت این حقوق که بسیاری از حقوقدانان کشور نیز صریحاً از آن یاد می‌کنند، افزایش انگیزه افراد برای رشد و توسعه کشور را به همراه دارد.