عمومی | انجمن فقه و حقوق خانواده ایران

اعتبار عربی بودن در صیغه عقد نکاح از منظر فقه امامیه ...

اعتبار عربی بودن در صیغه عقد نکاح از منظر فقه امامیه و حقوق ایران

مقاله 4 ، دوره 22، شماره 67 ، پاییز و زمستان 1396 ، صفحه 81-100 اصل مقاله ( 349 K )
نوع مقاله: علمی- ترویجی
نویسندگان
سید احمد میر حسینی 1 ؛ احمد صابری مجد 2
1 دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانش‏ آموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، پردیس فارابی تهران، ایران
چکیده
هریک از موجب و قابل باید به گونه‏ای صیغه عقد نکاح را ابراز کنند که از نظر شارع و قانون‏گذار معتبر باشد، قانون‏گذار به کار بردن الفاظی را که صریحا دلالت بر قصد نکاح کند، لازم می‏داند و به آن  تصریح می‏کند. مسأله چالش برانگیز در صیغه عقد نکاح، اعتبار عربیت صیغه است. در این باره دو نظریه قابل توجه وجود دارد: مشهور فقها قائل هستند به این که عربیت معتبر است و به زبان‏هاى دیگر نمى‌توان عقد نکاح را جارى ساخت.  در مقابل، حقوق مدنی ایران بر خلاف آنچه مشهور فقهای اسلامی است، عربیت را شرط تحقق نکاح نمی‏داند؛ زیرا خصوصیتی و موضوعیتی در به کار بردن الفاظ عربی و انشا به وسیله آنها وجود ندارد و اطلاق ماده 1062 قانون مدنی هم این نظر را تایید می‏کند. در این نوشتار با بررسی ادله این باب، به نقد و تحلیل هریک از اقوال مزبور می‏پردازد و در نهایت به نظریه تفصیلی می‏رسد که بین شخصی که توانایی بر اجراى صیغه عربى دارد و کسى که توانا بر اجرای صیغه عربی نیست، تفاوت است و از آنجا که نکاح همانند عبادات، توقیفی و تعبدى است و صِبغه عبادیت دارد، قدر متیقن صحّت عقد، عربی بودن است و قادر به تلفظ عربی، از باب احتیاط، واجب است انشای لفظی عربى کند.
کلیدواژه‌ها
اشتراط عربیت ؛ صیغه نکاح ؛ اصالة الفساد ؛ توقیفیت عقد نکاح
عنوان مقاله [English]
اعتبار عربی بودن در صیغه عقد نکاح از منظر فقه امامیه و حقوق ایران
نویسندگان [English]
Seyed Ahamad MirHousieni 1 ؛ ahmad saberi majd 2
1 Associate professor of jurisprudence and law of Farabi campus law University of Tehran, Tehran, Iran
2 Master of Law and Islamic Law, Farabi Campus of Tehran, Iran
چکیده [English]
.هریک از موجب و قابل باید به گونه ای صیغه عقد نکاح را ابراز کنند که از نظر شارع و قانونگذار معتبر باشد، قانونگذار بکار بردن الفاظ صریح را لازم می شناسد. مسئله چالش برانگیز در مورد صیغه عقد نکاح، اعتبار عربیت صیغه است، دو نظریه قابل توجه وجود دارد: مشهور فقها قائل است که عربیّت معتبر و به زبانهاى دیگر نمى‌توان عقد نکاح را جارى ساخت. و در مقابل در حقوق مدنی ایران بر خلاف آنچه مشهور فقهای اسلامی گفته اند، عربیت شرط تحقق نکاح نیست، زیرا خصوصیتی و موضوعیتی در به کار بردن الفاظ عربی و انشاء به وسیله آنها وجود ندارد و اطلاق ماده 1062 قانون مدنی هم این نظر را تایید می کند. در این نوشتار با بررسی ادله این باب، به نقد و تحلیل هریک از این اقوال می پردازد و در نهایت به نظریه تفصیلی می رسد که بین شخصی که توانایی بر اجراى صیغۀ عربى دارد و کسى که توانایی بر اجرای صیغه عربی نیست تفاوت است و از آنجا که نکاح همانند عبادات، توقیفی و تعبّدى و صِبغه عبادیت دارد، قدر متیقّن صحّت عقد، عربی بودن است و قادر به تلفظ به عربی از باب احتیاط، واجب است انشاء لفظی عربى کند
کلیدواژه‌ها [English]
اشتراط عربیّت, صیغه نکاح, اصالة الفساد, توقیفیّت عقد نکاح
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 39
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20