عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

لزوم برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر عبداللهی نژاد در این نشست بر نقش و جایگاه حساس روابط عمومی‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری تاکید کرد و گفت: خوشبختانه بخش مدیریتی وزارت علوم، توجه ویژه‌ای به حوزه روابط عمومی‌ها دارد و این مسئله می‌تواند به رشد و پویایی این بخش کمک کند.
وی به آیین‌نامه‌های مرتبط به ارتقای ساختار روابط عمومی‌ها اشاره کرد و افزود: این آیین‌نامه‌ها با حضور دکتر غلامی وزیر علوم و دکتر باقری قائم مقام وزیر مورد بررسی قرار گرفته است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، بر لزوم برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری تاکید کرد و از برگزاری چندین جشنواره در این حوزه خبر داد.
دکتر عبداللهی نژاد، تصریح کرد: ارزیابی وضعیت روابط عمومی‌ها، ایجاد حس رقابت و بهره‌گیری از تجربه روابط عمومی‌ها می‌تواند از دستاوردهای برگزاری این جشنواره‌ها باشد.
وی از تشکیل کارگروه ارزیابی عملکرد روابط عمومی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در این راستا جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه و موسسات آموزش عالی سراسر کشور زمستان امسال برگزار می‌شود.
دکتر عبداللهی نژاد در کارگاه آموزشی «تهیه و تدوین خبر» سخت‌کوشی و انعطاف‌پذیری را از شاخص‌های یک روابط عمومی دانست و گفت: در حوزه فعالیت روابط عمومی ممکن است سختی‌هایی پیش آید اما باید خودمان را آماده کنیم که در راستای رسیدن به برنامه‌هایمان این سختی‌ها را نیز تحمل کنیم.

وی افزود: روابط عمومی در ایران تاریخ پرفراز و نشیب و عمر کوتاهی دارد و اولین روابط عمومی به شکل کنونی در شرکت ملی نفت ایران و در سال‌های ۴۶ تا ۴۷ راه‌اندازی شد.
دکتر عبدالهی نژاد ادامه داد: وقتی این تاریخ را پیش روی خود قرار می‌دهیم می‌بینیم که عمر روابط عمومی‌ها در ایران کمی بیش از نیم‌قرن است و تمامی مشکلات و چالش‌هایی که پیش روی بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها قرارگرفته موجب شده روابط عمومی‌ها نتوانند به صورت پویا، فعال و کنشگر وارد عرصه شوند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: روابط عمومی دو وظیفه مهم تسهیل روابط درون سازمانی و برقراری و تنظیم ارتباطات بیرونی را بر عهده دارد که مسئولیتی سنگین است.
وی افزود: روابط عمومی وزارت علوم بدون کمک دانشگاه‌ها در سراسر کشور هیچ هویت مستقلی از منظر حرفه‌ای و کارکردی ندارد؛ بنابراین جمعی همگرا و هم‌افزا در مناطق ۱۰ گانه تشکیل شد.
دکتر عبداللهی نژاد از تشکیل کارگروه اصلاح، بازبینی و ارتقای ساختار روابط عمومی‌ها خبر داد و گفت: امیدواریم با تشکیل این کارگروه بتوانیم به سطح مطلوبی از دستورالعمل‌ها برسیم.
مدیر روابط عمومی وزارت علوم، تصریح کرد: اگر قرار است دانشگاه‌ها مبدا تحولات باشند بدون داشتن روابط عمومی پویا، کنشگر، مطالبه‌گر و آشنا به دانش روز نمی‌توان به این جایگاه رسید؛ مدیران دانشگاهی باید به این باور برسند که از ظرفیت روابط عمومی و پس‌از آن رسانه‌ها استفاده کنند.
وی بیان کرد: رسانه‌ها بازوی فکری و کمک‌کننده روابط عمومی‌ها هستند و نمی‌توان بدون ترسیم ارتباط مشخص با رسانه گفت یک روابط عمومی پویا است.
دکتر عبداللهی نژاد بابیان اینکه روابط عمومی‌ها در تمامی مراحل کار خط مقدم یک دانشگاه محسوب می‌شوند و از این منظر کار آن‌ها بسیار سخت است، گفت: یک مدیر روابط عمومی موفق باید مطالبه‌گر و دارای برنامه باشد و در روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش خواهیم کرد در کنار روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باشیم و قطعاً خیر و منافع آن برای حوزه آموزش عالی خواهد بود.
با حضور دکتر عبداللهی نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر شاهو صبار استاد دانشگاه تهران، دو کارگاه "تهیه و تنظیم خبر" و "روابط عمومی در عصر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی " در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. در این کارگاه های آموزشی جمعی از مدیران روابط عمومی منطقه ۱۰ و۷ کشور، رابطان خبری دانشگاه شهید چمران اهواز و اصحاب رسانه حضور داشتند.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷