عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

لزوم توسعه آکادمی زبان‌های خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری بر لزوم توسعه و تقویت آکادمی زبان‌های خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد.

شاهپرک فرحبخش در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی واحد از علاقه خود به رشته ادبیات سخن گفت و اظهار کرد: در زندگی همواره به‌دنبال پاسخ پرسش‌هایم بودم و همه آنها را به‌‌صورت خلاصه در این بیت دیدم که «از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟ به کجا مى‌روم آخر، ننمایی وطنم؟».

متن گفتگوی  با این عضو هیات علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در ادامه می‌آید:

جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه و گسترش تحصیلات تکمیلی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دانشگاه آزاد اسلامی براى ادامه تحصیلات و به‌ویژه تحصیلات تکمیلى به جوانان کمک فراوانی کرد. افرادی که دنبال تحصیلات عالى بودند، توانستند از این فرصت استفاده کنند.

با توجه به کاهش جمعیت دانشجویان، چه راهکارهایی می‌توان برای بهبود و توسعه منابع مالی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد؟

یکی از راهکارها این است که فضاى واحدهاى دانشگاهى را که با کمبود دانشجو مواجه هستند  مى‌توان به‌عنوان مدارس راهنمایی، دبیرستان و آموزشگاه استفاده کرد. البته دانشگاه‌ها باید به سمتی پیش بروند که دانشجویان علاوه بر آموزش، مهارت خاصی مانند مهارت‌های مکانیکى، جوشکارى، آشپزى و... فرابگیرند.راه‌اندازی آکادمی‌های ورزشی، نقاشی و طراحی لباس هم می‌تواند بخشی از اقدامات موثر باشد.

علاوه بر اینها یکی از مشکلات دانشجویان، ناتوانایى در برقرارى تعامل با عرصه‌هاى بین‌المللى به‌دلیل تسلط نداشتن بر زبان انگلیسى است. دانش‌آموزان در دوره راهنمایی و دبیرستان به‌مدت هفت سال زبان انگلیسی و عربى مى‌خوانند؛ اما متاسفانه کمتر فردی مى‌تواند انگلیسی و عربى بفهمد و صحبت کند. پس نواقصی در سیستم آموزشی کشور وجود دارد که راه‌اندازی آکادمى زبان می‌تواند راهگشا باشد تا دانشجویان بتوانند در مدت یک‌سال زبان جدیدى را بیاموزند و صحبت کنند.

راه‌اندازی مراکز خرید که محصولات ساخته‌شده از سوی دانشجویان و استادان در آن عرضه شود و البته نظارت دانشگاه نیز برقرار باشد، می‌تواند راهکاری برای جذب درآمدهای غیر‌شهریه باشد.

اما در مجموع باید توجه داشت که امروز وظیفه استعدادیابی فرزندان بر‌عهده پدر و مادر و یا مدارس است. دانشگاه باید به مکانی تبدیل شود که دانشجویان در زمینه استعدادهای خود به متخصص مربوط ارجاع داده شوند. به‌عنوان مثال در زمینه ورزش با شناخت استعداد فرد در زمینه فوتبال، وی را به مربیان تیم‌هاى فوتبال جوانان معرفى کنند.

علت اقبال و توجه کم دانشجویان به ادبیات فارسی چیست؟

علت اصلى این است که ادبیات را متوجه نمى‌شوند. جنبه‌هاى مختلف بیان‌شده در ادبیات فارسى، بحث روز دنیا است؛ اما متاسفانه دانشجویان تصور مى‌کنند ادبیات فقط شعر و نثر است؛ در صورتى که ادبیات نوعی جهان‌بینى و نگرش است که به زبان شعر و نثر گفته شده است.

و سخن پایانی...

یکی از مشکلاتى که جامعه با آن درگیر است، برداشت نادرست از مفهوم واژه حرکت است. زمانى که حرکت و پویایى مفهوم اصلى خود را از دست بدهد، حرکت‌هاى غیر‌حقیقى جاى آن را مى‌گیرد. به‌عنوان مثال، زمانی همه فعالیت‌ها با شناسنامه انجام می‌شد و سپس کارت ملى براى سهولت فعالیت‌ها اضافه شد. اکنون نسخه هر دو این مدارک برای فعالیت‌های اداری لازم است و طبق قانون هر چند سال باطل مى‌شود و باید کارت جدید اخذ شود؛ بنابراین ضروری است که پیش از ایجاد، تولید، ابداع و اختراع به مفهوم حرکت و پویایی آن بیندیشیم.