عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

کارنامه فعالیت شورای تحول علوم انسانی آماده ارائه به جامعه نخبگانی است / کار شتاب‌زده و بدون دقت را خیانت به انقلاب اسلامی می‌دانیم

جلسه ۱۵۷ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: کارنامه فعالیت شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی آماده ارائه به جامعه نخبگانی است.
وی افزود: در شورای تحول ما کار شتاب‌زده و بدون دقت را خیانت به انقلاب اسلامی می‌دانیم و همه برنامه‌های درسی و سرفصل‌های آموزشی با دقت و با در نظر گرفتن همه ظرافت‌ها و ملاحظات تصویب می‌شوند.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، بررسی برنامه درسی و سرفصل رشته "تاریخ علم در دوره اسلامی" در مقطع دکترا در دستور کار قرار گرفت و حجت‌الاسلام دکتر الویری رئیس کارگروه تخصصی علوم تاریخی گزارش این موضوع را ارائه کرد.
بعد از ارائه این گزارش، دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: موضوع تاریخ علم در دوره اسلامی موضوع مهمی است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی خوشبختانه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: غرب‌گرایان از همان ابتدا به این موضوع نگاه منفی داشتند ولی با همه سختی‌ها کار تا کنون پیش رفته است.
رئیس شورای تحول ادامه داد: در بین کشورهای اسلامی هیچ کشوری جز ایران اسلامی این موضوع مهم را به‌صورت یک درس دانشگاهی اجرا نکرده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضاء شورای تحول در بررسی سرفصل و برنامه درسی رشته مذکور مطالب ذیل را مطرح کردند: دقت در جانمایی این رشته درسی با توجه به ظرافت‌های آن، تعیین دقیق دوره اسلامی و اجتناب از شائبه پایان دوره اسلامی، عنایت به ابعاد جامع تمدن اسلامی از نظر پیشرفت شاخه‌های مختلف علم مانند علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی، پیوستگی این سرفصل‌های درسی با فلسفه علم.
پس از بحث و بررسی اعضاء مقرر شد این برنامه درسی به کارگروه تاریخ عودت داده شد تا پس از اصلاح مجدداً در دستور جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گیرد.