عمومی | پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نشست علمی جایگاه امام رضا (ع) در فرهنگ و میراث اهل سنت برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری دومین همایش علمی «سیره امام رضا(علیه السلام)؛ آموزه ها و کارکردها» عصر روز یکشنبه ۲۹ مهر در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه در این نشست با اشاره به نقش این انجمن در همایش علمی سیره امام رضا(علیه السلام) یادآور شد: ما در این همایش میزبان برگزاری سه نشست علمی هستیم که یکی از آنها «جایگاه امام رضا (علیه السلام)در فرهنگ و میراث اهل سنت» است که این نشست روز ۱۳ آبان در سالن نشست های انجمن های علمی حوزه برگزار می شود.

وی با بیان این که اهل بیت(علیهم السلام) و قرآن نقطه اشتراک همه فرق و مذاهب اسلامی هستند، گفت: ما در نشست تخصصی دیگر به اعتبار سنجی منابع در شهادت امام رضا(علیه السلام) می پردازیم که این نشست نیز روز ۱۳ آبان برگزار می شود و در آخر نیز نشست «سیره امام رضا(علیه السلام) و الگوی مناظره ادیانی؛ قواعد و اخلاق مناظره» نیز روز ۱۵ آبان با همکاری انجمن تاریخ پژوهان برگزار می شود.

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که بخش زیادی از کتب مربوط به اهل بیت(علیه السلام) از قرون اولیه تا قرن یازدهم همگی نوشته اهل سنت است، ابراز داشت: چه در حوزه مدینه یا در عراق و مصر کتاب هایشان خالی از مطالب مربوط به اهل بیت(علیهم السلام) نیست، به عنوان مثال تعاریفی در منابع اهل سنت در مورد امام کاظم(علیه السلام) داریم که زیبا است و در شیعه دیده نمی شود.

وی افزود: اهل بیت(علیهم السلام) مورد احترام اهل سنت قرار گرفته اند و بین مذاهب مختلف دیگر هم امام رضا(علیه السلام) همیشه مورد عنایت بوده است، همچنانکه دو سالی که امام رضا(علیه السلام) ولایت عهدی را برعهده داشتند شاخص منابع تاریخی به گونه ای است که نتوانستند از امام رضا(علیه السلام)مطلب نگویند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: بارگاه امام رضا(علیه السلام) نیز برای اهل سنت مورد احترام است و کرامات فراوانی در منابع اهل سنت برای امام رضا(علیه السلام) بیان شده که انگیزه می‌ دهد مباحث مربوط به ایشان را گسترش بدهیم و هم در مباحثات و هم در مناظرات ایشان مسائل بسیار نابی آمده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های همایش این است که ۱۵ موضوع در هشت مکان و در چهار شهر پیش بینی شده است، در این همایش سه ویژگی برجسته است؛ نخست احیای رویکرد تمدنی به سیره رضوی نه نگاه های ترویجی و درون دینی، دوم رویکرد تقریب مذاهبی آن با استفاده از ظرفیت شخصیت و جایگاه امام رضا(علیه السلام) که در دو منطقه ارومیه و سنندج با مشارکت نهادهای حوزوی و دانشگاهی اهل سنت برگزار می‌ شود.

مدیر انجمن تاریخ پژوهان حوزه در پایان با بیان این که ویژگی سوم توجه به سرمایه اجتماعی مغفول و فرهنگی تمدنی سادات رضوی ایران است، گفت: تا الان ما متاسفانه به هر دلیل موجه یا ناموجه به عنوان یک سرمایه فرهنگی و تمدنی به این ظرفیت توجه نداشتیم که همین نشست می تواند نوعی احیای امر امام رضا(علیه السلام) و تکریم ایشان باشد.