عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

خوردن صبحانه در یادگیری کودکان چه اهمیتی دارد؟


کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج گفت: نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یاد گیری دانش آموزان داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، رویا یوسفی اظهار داشت: در شرایط ناشتایی کوتاه مدت معمولا سطح گلوکز خون به نحوی تنظیم می شود که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد دلیل افت قند خون مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و در نتیجه یادگیری  وتمرکز حواس مختل می‌شود.

وی عنوان کرد: دانش آموزانی که صبحانه نمیخورند بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قراردارند و نخوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قند خون شده و در نتیجه در وعده نهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده می‌شود که درنهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

یوسفی ابراز داشت: برای اینکه دانش اموزان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعات ابتدای شب صرف کنند و حتی الامکان شب ها در ساعات معین بخوابند تا صبح ها بتوانند زود تر بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند .

وی تصریح کرد: اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، خود مشوق دانش آموران برای صرف صبحانه خواهند بود.

یوسفی افزود: والدین باید سحر خیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند و غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی از ارزش غذایی بالایی برخوردارند.

وی تاکید کرد: نان، کره و مربا، نان، کره و عسل، نان، کره و خرما همراه با  یک لیوان شیر یک صبحانه سالم و مغذی برای دانش آموزان به شمار می روند و یکی از دلایل نخوردن صبحانه در دانش آموزان تکراری و یکنواخت بودن آن بوده و تنوع در صبحانه آنها را به خوردن صبحانه تشویق می‌کند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ادامه داد: صبحانه نخوردن یکی از مشکلات شایع در این دوران بوده و مطالعات نشان داده که دانش آموزانی که بدون خوردن صبحانه به مدرسه می روند یادگیری و کارآیی لازم را ندارند.

یوسفی گفت: خوردن صبحانه و گرسنگی در طی ساعات کلاس درس موجب پایین آمدن قند خون و نرسیدن گلوکز (قند خون) به مغز می شود که نتیجه آن اختلال در عملکرد مغز است. معمولاً دانش -آموزان نداشتن وقت را دلیل نخوردن صبحانه عنوان می کنند.

وی با بیان اینکه لازم است اهمیت مصرف صبحانه و تاثیر آن در یادگیری به دانش آموزان آموزش داده شود، اذعان نمود: توصیه هایی مانند صرف شام در ساعات ابتدای شب، خوابیدن به موقع، زودتر از خواب بیدار شدن در صبح و تشویق دانش آموزان به ورزش قبل از مصرف صبحانه موجب می شود که دانش آموز به تدریج اشتهای خود را برای خوردن صبحانه پیدا کند.

یوسفی خاطر نشان کرد: به دانش آموزان توصیه کنید در وعده صبحانه، از نان (به عنوان منبع تامین انرژی)، پنیر با تخم مرغ (به عنوان منبع تامین پروتئین) و شیر (برای تامین پروتئین و کلسیم) استفاده نمایند.

وی ادامه داد: کره همراه با مربا یا عسل یا خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می کند، علاوه بر آن کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامینA,D  است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) گفت:  یک صبحانه مناسب برای دانش آموزان و نوجوانان شامل نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و گوجه فرنگی، نان و پنیر و خیار، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و خرما، نان و پنیر و خرما می باشد و همچنین مصرف یک لیوان شیر همراه با صبحانه توصیه می شود.

به گزارش وب‌دا، انواع غذاهای سنتی مانند عدسی با نان، خوراک لوبیا با نان و آش های محلی از غذاهای مفید و با ارزش بالای غذایی به شمار می آیند که در هر منطقه به عنوان صبحانه مصرف می شوند.۱

انتهای پیام/