عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

گفت و گو با دکتر حلب چی در خصوص برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی دانشجویان

به گزارش روابط عمومی معاونت دانشجویی و فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای افزایش فعالیت های فرهنگی دانشجویی به تازگی قصد برگزاری اولین دوره 'جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی دانشجویان' را دارد و به همین بهانه با دکتر فرزین حلب چی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

در خصوص نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی دانشجویان مختصری توضیح دهید؟
از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر و مبدا تحولات دانشگاهی، انتظار می رود در عرصه های مختلف پیشتاز باشد که این امر در آموزش و پژوهش کاملاً نمایان است و فاصله زیادی با سایر دانشگاه ها دارد. به نظر می رسد در حوزه فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی و ورزشی، دانشگاه متناسب با آموزش و پژوهش پیشرفت نکرده است. بر این مبنا برای تغییر حال و هوای فرهنگی و تشویق دانشجویان فعال و نیز برای جبران فاصله ای که با سایر دانشگاه ها ایجاد شده، ملزم به برنامه ریزی هستیم و در جلساتی که با دانشجویان فعال این حوزه برگزار شد و نیز پیشنهاداتی که کانون های دانشجویی ما داشتند، قرار بر این شد که نخستین دوره جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی دانشجویان را در هفت بخش 'تئاتر، فیلم، ادبی، موسیقی، هنرهای تجسمی، نشریات دانشجویی و گرافیک نشریات' با زیرشاخه های متعدد آن ها در سال جاری برگزار کنیم.
نکته ای که وجود دارد این است که اجرای این کار را با استفاده از ظرفیت های دانشجویان ادامه خواهیم داد و از نظر ستادی صرفاً پشتیبانی و کمک آنان خواهیم بود.

چه دلیل یا دلایلی باعث شد که چنین جشنواره گسترده ای را در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار کنید؟
دلایل متعددی وجود دارد، افرادی که وارد دانشگاه می شوند مطمئناً استعداد و توانمندی های خاصی دارند و شاید ما برنامه ریزی مناسبی نداشتیم که آنان را در تمامی ابعاد از جمله هنری، ادبی و ورزشی به تناسب بقیه توانمندی های آموزشی و پژوهشی شان ارتقاء دهد. از طرفی رخدادهای کشوری که در حوزه های فرهنگی، نشریات دانشجویی و تربیت بدنی توسط وزارت بهداشت برگزار می شود، اگرچه خیلی خوب و مفید است اما حال و هوای اینچنین فعالیت ها را به بقیه دانشجویان غیر فعال دانشگاه منتقل نمی کند و به ما خیلی کمکی نکرده است.
همچنین ما برنامه هایی را در حوزه فرهنگی دانشجویی در طول سال برگزار می کردیم که در سال جاری یا برگزار نشده اند و یا زمان برگزاری آنها به تعویق افتاده است، مانند مراسم متمرکز دانشجویان ورودی جدید که آنجا فرصتی بود برای آشنایی دانشجویان با کانون ها، تشکل ها، انجمن های علمی، نشریات دانشجویی و تربیت بدنی که امسال برگزار نشد، همچنین جشنواره دانشجویی ابن سینا که هر سال مقارن با ۱۶ آذر و روز دانشجو برگزار می شد که امسال به ۷ اسفند ماه، همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه سلام الله علیها منتقل شده است، به همین جهت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری این جشنواره می تواند نخوت و خلا فعالیت های فرهنگی در بین دانشجویان را از بین برده و آنان را به فعالیت مستمر ترغیب کند.

اهداف برگزاری جشنواره را توضیح دهید؟
هدف اصلی ما ایجاد جوّ مناسب فرهنگی و ایجاد علاقمندی در دانشجویانی است که بالفطره مشتاق فعالیت در حوزه های مختلف هستند ولی احساس می کنند دانشگاه محل مناسبی برای آموزش آنها و رشد استعدادهایشان نیست. هدف دیگر ما این بود که بتوانیم برای جشنواره های ملّی یک امکان سنجی و زمینه یابی کنیم و نقاط قوت و ضعف دانشجویان را در این حوزه ها بررسی و برای انها هم برنامه های آموزشی و توانمندسازی طراحی کنیم.
همچنین ایجاد فضای رقابتی و بانشاط در بین دانشجویان و شناسایی استعدادهای موجود در بین آنها از دیگر اهداف برگزاری جشنواره است.

در بخش های جشنواره به نشریات دانشجویی هم اشاره کردید، در خصوص آن هم مختصری توضیح دهید؟
در حوزه نشریات دانشجویی هم چند سالی است که در جشنواره نشریات دانشجویی وزارت بهداشت، نتوانستیم توفیقاتی متناسب با تعداد دانشجویان دانشگاه و توانمندی های آنان بدست بیاوریم. در حدود یک دهه قبل دانشجویان و دانشگاه ما مبدا خیلی از برنامه ها مثل جشنواره نشریات دانشجویی کشوری بوده، بطوری که شاید چهار یا پنج دوره از آن به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شده که مدت هاست این اتفاق نیفتاده است. بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که گنجاندن بخش نشریات دانشجویی در جشنواره، می تواند کمکی برای توانمندسازی و حضور پرقدرت در جشنواره های وزارت بهداشت باشد.

در صحبت ها گفتید که اجرای جشنواره بر عهده دانشجویان است، توضیح می دهید؟
بله، محوریت جشنواره چه در حوزه برنامه ریزی و چه در حوزه اجرا، دانشجویان دانشگاه هستند و حتی تدابیری اندیشیده شده که برای داوری آثار و انتخاب برگزیده ها، بجز گروه مجرب و کارشناس، از نظرات قاطبه دانشجویان استفاده کنیم و عملاً یک فعالیت دانشجویی را شکل بدهیم. کانون های دانشجویی ما از بدو کار برنامه ریزی می کنند و در آخرین جلسه، هفت کارگروه برای اجرای جشنواره تعیین کرده اند.

جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی دانشجویان در سال های آتی هم ادامه خواهد داشت؟
از اهداف مهم ما است که بتوانیم این جشنواره را هرساله برگزار کنیم. مدت هاست همچین برنامه ای را در تقویم سالیانه دانشجویان نداشتیم و طبیعتاً انتظاراتمان از برنامه اول باید واقع گرایانه باشد، ممکن است در اجرای اول کمی و کاستی هایی باشد ولی هدف این است که در سال های بعد هم جشنواره ادامه پیدا کند.

این جشنواره با جشنواره ابن سینا که ۴ دوره آن برگزار شده چه تفاوتی دارد؟ آیا جشنواره ابن سینا اهداف شما را تامین نمی کرد؟
تفاوتی که این دو جشنواره با هم دارند در این است که جشنواره دانشجویی ابن سینا که پنجمین دوره آن در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد، یک جشنواره رزومه محور است و ما کمتر به بررسی آثار دانشجویان پرداختیم. به نظر، نمایش آثار موفق دانشجویان در حوزه های فرهنگی، هنری، ادبی و نشریات و همینطور غرفه هایی که برای آشنایی دانشجویان با کانون ها و انجمن های علمی برپا خواهد شد، زمینه ای را برای دانشجویان جدید بمنظور شناسایی و رشد استعداد و توانمندی های آنان فراهم می کند و ما می توانیم یک ارتباطی بین انها و دانشجویان موفق دانشگاه برای انتقال تجربیات ایجاد کنیم.

برای جذب دانشجویان مستعد به فعالیت های فرهنگی، چه برنامه هایی در بلند مدت در نظر گرفته اید؟
در حوزه فرهنگی انتظار نداریم در کوتاه مدت و ظرف چند ماه یک دفعه تحول عظیمی رخ دهد، زیرا برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی، باید پیوسته و آهسته و در دراز مدت انجام شود. به این منظور سه برنامه در نظر داریم که اول، 'نیازسنجی و استعدادیابی' است. باید بدانیم افراد بر مبنای سلیقه، چه علاقمندی هایی در بخش های مختلف فرهنگی دارند و این که یک کارنامه ای از استعدادها و علاقه های دانشجویان و فعالیت هایی که قبل از ورود به دانشگاه انجام داده اند تهیه کنیم.
دوم، شناخت افراد موفق و 'الگوسازی' از آن ها برای بقیه دانشجویان است. ما دانشجویان بسیار توانمندی داریم که در حوزه های فرهنگی، هنری و ادبی مانند شعر، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، فیلم سازی و غیره فعالیت می کنند و گاهی هم در جشنواره های مختلف مانند فیلم سلامت برگزیده می شوند که برخی اوقات از آن ها استفاده نمی کنیم.
سومین برنامه ما، 'آموزش و توانمندسازی' دانشجویان است که قائدتاً با گذراندن دو مرحله اول بهتر می توانیم برنامه های آموزشی را برگزار کنیم و اگر این برنامه ها را به موازات هم و با جدیت و استمرار پیگیری کنیم، در بازه زمانی کوتاه تری به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهیم کرد.

سخن آخر؟
برای تمام دانشجویان این سرزمین، بخصوص دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران آرزوی موفقیت و بهروزی در همه مراحل زندگی چه تحصیل، کار و غیره دارم و به امید روزی که دانشجویان فعال ما در زمینه های هنری، ادبی و ... همچون آموزش و پژوهش، بر فراز سایر دانشگاه های کشور بایستند.

خبرنگار و عکاس: حسین شیخ محمدی