عمومی | دانشگاه تهران

کارگاه حقوق مراقبت سلامت در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، چهارمین کارگاه از سلسله کارگاه‌های حقوق سلامت با عنوان حقوق مراقبت سلامت ۲۱ مهر ۱۳۹۷ توسط موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران با همکاری انجمن حقوق سلامت ایران و سخنرانی دکتر شهریار اسلامی‌تبار، دکتر بهنام غفاری و دکتر روح‌اله قلیخانی برگزار شد.
در ابتدای این کارگاه، دکتر اسلامی‌تبار، مدیر کل دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو و مدرس دانشگاه در خصوص «حقوق مراقبت سلامت» گفت: «این حوزه شامل مسائل حقوقی و اخلاقی متعددی است که تمامی متخصصان مراقبت سلامت، مدیران و دست‌اندرکاران این بخش، شرکت‌های بیمه سلامت و سیاست گذاران و قانونگذاران باید از آنها آگاه باشند».
وی در مورد مباحث مهمی چون اصول اخلاقی حاکم بر حقوق مراقبت سلامت، تعهدات و مسئولیت‌های متخصصان مراقبت سلامت و راهکارهای پیشگیری از مسئولیت سهل‌انگاری و قصور و جبران خسارت آن به سخنرانی خود ادامه داد.
دکتر غفاری، قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه نیز در ادامه مباحثی را درباره مسئولیت تیم پزشکی و متخصصان این حوزه، شرایط اثبات قصور پزشکی، نقش و اهمیت بیمه‌های مسئولیت و شرایط آنکه چه مواردی را پوشش می‌دهند مطرح کرد.
سخنران بعدی دکتر قلیخانی، رئیس پیشین مرکز مطالعات سلامت بود که با نگاه به سایر کشورها بیان داشت که در حال حاضر کشورهای متعددی دارای سیستم‌های سلامت هستند که این سیستم را با توجه به سیاست‌های کلی شان ایجاد می‌کنند. کشور ایران نیز باید با توجه به سیاست‌های رایج خود و متناسب با نظام‌های سیاسی یک نظام سلامت را ایجاد کند که برای این کار به مطالعات بنیادین نیاز دارد.
وی راه‌اندازی رشته «حقوق سلامت و نظارت بر امور سلامت» را کمک به نظام سلامت در کشور توصیف کرد.

دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران می‌توانند با عضویت در « شعاع » (شبکه علمی آموزش عالی دانشگاه تهران) در جریان آخرین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه قرار گیرند.