عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

باید رویکرد درمانی، هدفمند شود تا از تحمیل بار اضافی درمان به مردم و دولت جلوگیری شود

دکتر منوچهر مهرام، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به هزینه های بالای درمان گفت: گاهی نیازی به داروهای گران نیست و یا پزشکان بهتر است اقلام کمتری را تجویز کنند و یا از ارجاع بی مورد افراد به پزشکان جلوگیری کنیم تا هزینه مردم زیاد نشود.

رئیس دانشگاه این سخنان را در آیین بزرگداشت هفته بیمه سلامت و تقدیر از پزشکان بیان کرد و ادامه داد: هزینه های درمانی در کشور بالاست، اما گاهی نگران کردن مردم باعث می شود این هزینه ها بیشتر شود؛ پس بنابر این باید روش هایی بکار گیریم تا مشکلات کم تر شود.

دکتر مهرام در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید رویکرد درمانی، هدفمند شود تا از تحمیل بار اضافی درمان به مردم و دولت جلوگیری شود، زیرا اغلب مردم، درآمد کمی دارند و نیازی به برخی کارهای گران نیست.

وی بیان کرد: باید فرهنگ سازی شود تا با همکاری مردم و کادر درمانی و متولیان امر بهداشت و درمان، در کنار خدمات خوبی که داده می شود، هیچ فعالیتی دچار وقفه نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به تعامل با سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با وجود همه مشکلات، در استان تعامل بسیار خوبی بین بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی برقرار است و این همکاری موجب شده تا بتوانیم مشکلات را با سرعت بیشتری حل کنیم و خدمات، دچار وقفه نشود.

وی با بیان مزیت های اجرای برنامه تحول نظام سلامت در کشور گفت: در ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم ، طرح تحول سلامت آغاز شد -که البته موافق و مخالف هم دارد- اما بی تردید، نقاط مثبت آن بیشتر است و با اجرای آن، تحول بزرگی در حوزه سلامت رخ داده است.

بنا به اظهار مسوول حوزه سلامت استان قزوین، در اجرای طرح تحول سلامت آنچه رخ داد، افزایش تعداد تخت های بیمارستانی در گام اول بود و البته، استاندارد تخت برای هر یک هزار تن در کشور ۲.۶ تعریف شده که امروز این وضعیت ۱.۴ تخت است.

دکتر مهرام یادآور شد: با اجرای طرح تحول سلامت، بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی در الوند، الحاقی مرکز آموزشی - درمانی شهید رجایی، آغاز اجرای بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در قزوین و پزشک مقیم، برای جبران کمبودها عملیاتی شد.

ایشان بیان کرد که وزارت بهداشت، به دنبال کاهش سزارین است و زایمان سُنّتی را تشویق می کند که در این میان، خدمات موثری ارائه می کنیم تا هزینه های زایمان به نحو چشمگیری کاهش یابد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مهم ترین رویکرد ما این است که امکان دریافت خدمات ارزان قیمت برای همگان مهیا شود و در این مسیر به همکاری همه دست اندرکاران سلامت مردم در بخش دولتی و خصوصی نیازمندیم .

وی اظهار کرد که ایجاد پرونده سلامت الکترونیک، خیلی مهم است و اگر هر ایرانی یک پرونده پزشکی داشته باشد از تحمیل هزینه های اضافی جلوگیری شده و به توسعه سلامت کمک می کند .

به گفته این مقام مسوول، استاندارد سازی خدمات پزشکی در قالب طرح سلامت اجرا شد و با راه اندازی اورژانس هوایی، در این بخش ۳۵۹ ماموریت اجرا شده و با انتقال ۴۳۹ مصدوم و بیمار اضطراری، از مرگ و میرها جلوگیری شده است .

وی عنوان کرد: هر ماموریت هوایی به طور متوسط ۲۲۰ میلیون ریال برای دولت هزینه دارد، اما برای جان مردم اهمیت می دهیم و دولت حاضر است در بدترین شرایط هم برای سلامت مردم هزینه کند و آن را در اولویت قرار دهد .

دکتر مهرام گفت: آنچه در طرح سلامت رخ داد، بی نظیر بود و فایده آن برای مردم بیشتر از نقد آن است؛ اما تلاش می کنیم این طرح با کمترین ایرادی همچنان تداوم یابد . ایشان اضافه کرد که امسال، طرح پرداخت به روز مطالبات بخش خصوصی در صدر کارهاست و آن را عملیاتی کرده ایم که کار ارزشمندی است .

به گفته این مقام مسوول، تخصیص بودجه به بخش سلامت در قالب اوراق خزانه جوابگو نیست و حتما باید در بخش سلامت این اعتبارات به صورت نقدی باشد، زیرا ما خرید دارو خدمات و مواد غذایی را به صورت نقدی تامین می کنیم؛ پس بنابر این از نمایندگان مجلس انتظار داریم در این زمینه مساعدت کنند و پرداخت ها نقدی باشد .

ایشان با یادآوری اینکه طرح هدفمندی، باید درست اجرا شود و در مسیر رفع بیماری مردم باشیم؛ گفت: در ایران با همه مشکلاتی که دشمنان با تحریم ایجاد کرده اند، رویکرد دولت تامین سلامت مردم است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: در مجلس و دولت باید به سلامت مردم اهمیت دهند و یارانه ها به سمت هدفمندی واقعی و جایی که فقرا و نیازمندان هستند هدایت شود .

وی اظهار کرد که با همه جنجال هایی که برخی دشمنان برای نگرانی و نارضایتی در مردم ایجاد می کنند، اجازه نخواهیم داد، مردم گرفتاری را احساس کنند و دشمن خوشحال شود.