عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

در کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، بر پیشگیری از تخلفات پژوهشی تاکید شد

گالری عکس
کمیته اخلاق دانشگاه دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد. در این جلسه مسائل مربوط به  ورود داده‌های رجیستری به سازمان‌های بین‌الملل موردبحث و بررسی قرار گرفت و اعضای کمیته به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
در ادامه جلسه گزارش پیگیری و اقدامات انجام‌شده در خصوص مقالات عودت داده‌شده به دانشگاه (retract)  موردبررسی قرار گرفت. از ۹ مقاله عودت داده‌شده توسط مجلات مختلف، تخلف پژوهشی ۸ مورد از آنان به اثبات نرسید. در یک مورد تخلف پژوهشی یکی از اعضای هیات علمی دانشکده‌ها که دو بار اقدام به ارسال و چاپ مقاله کرده بود؛ آشکار شد و پرونده مطروحه، برای تصمیم‌گیری به کمیته تخلفات دانشگاه ارجاع شد.
در این جلسه مصوب شد، به دلیل حساسیت بسیار وزارت بهداشت، کمیته ملی اخلاق و کمیته های اخلاق دانشگاهی به پیشگیری از تخلفات پژوهشی، برای آشنایی بیشتر اعضای هیات علمی و دانشجویان با موارد تخلفات پژوهشی، کارگاه های آموزشی در آینده برگزار شود.
از دیگر مصوبات این نشست، ایجاد کمیته اخلاق پژوهشکده بازتوانی عصبی و کمیته اخلاق مرکز قلب تهران بود. ازاین‌پس طرح‌های پژوهشی محققان، در این دو  کمیته مستقل سازمانی قابل بررسی و تصویب است.
در این نشست، پیشنهاد مربوط به تغییر اعضای بعضی از کمیته‌های اخلاق سازمانی نیز مطرح شد که پس از بحث و بررسی اعضای کمیته اخلاق دانشگاه مورد موافقت قرار گرفت.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی