عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان در نشست هم اندیشی تحقیقات و بخش اجرا، بر لزوم تدوین برنامه جامع اقدام مشترک در مهار عارضه زوال مرکبات تاکید کرد

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان در نشست هم اندیشی تحقیقات و بخش اجرا، بر لزوم تدوین برنامه جامع اقدام مشترک در مهار عارضه زوال مرکبات تاکید کرد

نشست هم اندیشی مدیریت و کنترل عارضه زوال مرکبات با حضور  دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ، مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی، دکتر درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و  جمعی از رئیسان موسسه های تحقیقاتی سازمان تات و رئیسان سازمان های جهادکشاورزی استان های هرمزگان ، جنوب کرمان و فارس  دوشنبه ۳۰ مهر سال جاری در سالن جلسات سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.

دکتر خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به اهمیت موضوع زوال مرکبات در استان های مبتلا به این عارضه، هدف از این نشست مشترک را هم اندیشی بخش اجرا و تحقیقات به منظور اتخاذ رویکرد واحد در مدیریت و کنترل عارضه زوال مرکبات عنوان داشت.  وی با تاکید بر لزوم تدوین برنامه جامع اقدام مشترک، دستورالعمل مدیریت زوال مرکبات را دربرگیرنده موضوعاتی از قبیل رعایت اقدام های پیشگیرانه در احداث باغ های جدید،  اقدام های درمانی برای احیای باغات آلوده و پایش پراکنش عارضه در استان های شاخص برشمرد.

رئیس سازمان با اشاره به اهمیت تدوین برنامه های آموزشی- ترویجی در مهار عارضه زوال مرکبات، یکپارچه سازی سیاستگذاری ها را در اجرای موفق این دستورالعمل یادآور شد. دکتر خاوازی هم چنین با اشاره به تدوین طرح جامع کنترل عارضه زوال مرکبات در سازمان تات، اجرای این طرح را حاصل مشارکت گروهی از محققان موسسه های تحقیقات خاک و آب، گیاهپزشکی، علوم باغبانی و کنترل و گواهی ثبت نهال و بذر اعلام داشت و خاطر نشان ساخت اجرای این طرح علاوه در فاز تحقیقاتی با ارائه برنامه مجزایی در زمینه پایش سعی دارد با احصای الگوی گسترش این عارضه ، مدیریت آن را  در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل برنامه ریزی کند.

مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی با قدردانی از اقدام های سازمان حفظ نباتات در کنترل عوامل خسارت زای کشاورزی در سطح کشور از جمله زنجره مو وسوسک حنایی، همکاری مشترک بین این معاونت و سازمان حفظ نباتات را در اجرای یافته های تحقیقاتی مدیریت زوال مرکبات برای نجات باغ های مرکبات کشور ضروری دانست. وی با هشدار درباره خسارت زایی گسترده این عارضه در سطح باغات مرکبات استان های جنوبی خاطر نشان ساخت معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان استان های هرمزگان، فارس و کرمان وابسته به تولید مرکبات بوده و پراکنش تصاعدی این عارضه، تولید مرکبات در کشور را  با خطر جدی روبه رو کرده است. وی ضمن اشاره به نقش سازمان حفظ نباتات در فعال سازی ظرفیت های قرنطینه ای در جلوگیری از انتقال آلودگی به استان های دیگر، خواستار توجه جدی به موضوع زوال مرکبات به عنوان یک چالش ملی شد.

دکتر درگاهی ضمن مهم برشمردن اتخاذ رویکرد واحد برای مقابله با این چالش جدی تولید مرکبات کشور ، از عزم جدی این سازمان در بهره مندی از توصیه های فنی بخش تحقیقات خبر داد. وی با قدردانی از تلاش های محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی پیشنهاد داد به منظور ایجاد همسویی بیشتر بین بخش تحقیقات ، سازمان حفظ نباتات و بخش اجرا، پایلوت هایی به منظور اجرای پیش نویس دستورالعمل تهیه شده راه اندازی شود و در ضمن اجرای این پایلوت در سطح استان های هدف، دستورالعمل تدوین شده برای ابلاغ در سطح گسترده نهایی شود.

در بخش دیگری از این نشست آقایان دکتر محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس، دکتر سید یعقوب موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و مهندس باقرزاده رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان  ضمن اعلام آماری در زمینه خسارت زایی عارضه زوال مرکبات در استان های هدف، آن را تهدید خاموشی برای تولیدات باغی استان دانسته و خواستار توجه جدی مسئولان در  تامین اعتبارات اقدام های اجرایی در رفع این معضل شدند.

دکتر گلمحمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری با تاکید بر اهمیت اعمال قرنطینه ای،  فعالیت های به باغی و کاشت نهال سالم و گواهی شده را از مهم ترین توصیه های بخش تحقیقات در مدیریت و کنترل عارضه زوال مرکبات برشمرد و توضیحات مبسوطی از دستاوردهای تحقیقاتی در این زمینه ارائه داد.

موضوع کیفیت آب و تهیه نهال سالم از جمله دغدغه های اصلی رئیسان سازمان های جهادکشاورزی استان های جنوبی کشور بود که برای تدوین دستورالعمل واحد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و آقایان دکتر حسنی رئیس موسسه های تحقیقات علوم باغبانی، دکتر اسدی سرپرست موسسه تحقیقات خاک و آب، دکتر ابراهیمی رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی  کشور، دکتر گلمحمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری به بیان دیدگاه های کارشناسی پیرامون علت یابی عارضه زوال مرکبات و تشریح طرح های پژوهشی انجام شده پرداختند.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی