عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

عوامل کاهش ضریب تاثیرگذاری اخبار جعلی است

نشست «اخبار جعلی، ناامنی، تشویش و سردرگمی» ۲۵ مهر ۹۷ با حضور دکتر هادی خانیکی و دکتر پدرام الوندی و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

در این نشست ابتدا به نقش اخبار جعلی در ایجاد تشویش و اضطراب عمومی و تشدید مشکلات اجتماعی اشاره شد. سپس درباره ظهور تکنولوژی‌های ارتباطی- اطلاعاتی که در کنار مفهوم خبرنگاری حرفه‌ای پدیده خبرنگاری شهروندی را به‌وجودآورده و تولید خبر را به امری عمومی تبدیل کرده، توضیح داده شد. طبیعی است که در چنین شرایطی احتمال تولید اخبار جعلی هم افزایش می‌یابد. در کنار عوامل یادشده زمینه‌های دیگری مانند خصومت‌های بین فردی، رقابت‌های اقتصادی و تلاش برای از میدان‌بیرون‌کردن رقیب، تعارض‌های سیاسی و مناسبات گروه‌های فشار موجب تولید اخبار جعلی می‌گردد. افزون بر این وجود میزان بالایی از نارضایتی اجتماعی می‌تواند هم مولد اخبار جعلی و هم موجب باور به آن گردد.

در خاتمه ضمن تاکید براین واقعیت که اخبار جعلی کم‌وبیش در همه جوامع وجود دارد مهم‌ترین شرایطی که می‌تواند به کاهش ضریب تاثیرگذاری اخبار جعلی کمک کند برشمرده شد. بهره‌مندی مردم از آگاهی‌های عمومی و سواد رسانه‌ای، رونق تشکل‌های مدنی، رشد فرهنگ نقد و گفتگو، وجود رسانه‌های آزاد، تقویت اصل شفافیت اجتماعی و تلاش برای افزایش احساس تعلق به هویت ملی از جمله مواردی بود که برای کاهش ضریب تاثیرگذاری اخبار جعلی، در این جلسه به آنها پرداخته شد.

در پایان نشست، حضار پرسش‌های خود را مطرح کردند.