عمومی | دانشگاه مفید

چاپ دوم کتاب «تاریخ انتقادی فلسفه یونان» اثر (والتر ترنس استیس) با ترجمه (دکتر یوسف شاقول)، توسط سازمان انتشارات دانشگاه مفید منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، چاپ دوم کتاب «تاریخ انتقادی فلسفه یونان» اثر ( والتر ترنس استیس) با ترجمه ( دکتر یوسف شاقول)، توسط سازمان انتشارات دانشگاه مفید منتشر شد.



مختصری در باب کتاب:


این کتاب دربردارنده گزارشی از چهره‌ها و نحله­ های فلسفی یونان قدیم است. با توجه به اهمیت زیاد این مقطع زمانی از تاریخ فلسفه، نویسنده سعی کرده با قلمی روان و شیوا، خط سیر کلی اندیشه و اندیشه­ گران یونانی را به خواننده معرفی نماید. او پس از اشاره به مفهوم کلی فلسفه و تبیین سرچشمه­ های فلسفه یونانی، به طور مشروح و انتقادی اندیشه­های فلسفی ایونیان، فیثاغوریان، الئانیان، هراکلیتوس، امپدوکلس، اتمیان، آناکساگوراس، سوفسطاییان، سقراط، نیمه‌سقراطیان، افلاطون، ارسطو، پساارسطوییان، رواقیان، اپیکوریان، شکاکان و نوافلاطونیان را فراروی مخاطب خویش قرار می‌دهد.

ترنس استیس بر این باور است که فلسفه، نگرشی کلان و اساسی به جهان است که در هر برهه ­ای از زمان، خود را به‌گونه­ای خاص نشان می‌دهد. تنها با نگاه یکپارچه و هماهنگ به کلیت فلسفه است که می‌توان به برداشتی کم و بیش صائب از آن دست یافت. او این رای را که باید از مطالعه تاریخ فلسفه و به ویژه فلسفه یونان که قرن‌ها از آن گذشته است، دست کشیم و خود به تفلسف بپردازیم و فیلسوف خود باشیم، پنداشتی باطل می‌داند. از این رو استیس سخت معتقد است برای ورود به عرصه فلسفه و نظریه ­پردازی در این حوزه از معرفت­، گریزی از مطالعه عمیق و دقیق آثار و اندیشه­ های فیلسوفان گذشته نیست. او در این مطالعه، فلسفه یونان را به جهت در برگرفتن قله­ های رفیع فلسفه، همچون فلاطون و ارسطو، از جایگاه ویژه­ای برخوردار می‌داند. به همین دلیل فلسفه یونان را دربردارنده نکته ه­ای بسیارارزنده فلسفی می‌داند که بدون شناخت آنها برخورداری از شناخت فلسفی و نظریه ­پردازی در این زمینه امکان پذیر تیست. وی به‌ رغم عدم انکار وجود جنبه‌هایی از اندیشه و تفکر در حوزه‌هایی چون مصر و هند، به هیچ‌روی آنها را در شکل‌گیری فلسفه یونان تاثیرگذار نمی‌داند. او همچون بسیاری از تاریخ‌نگاران فلسفه، تفکر فلسفی در یونان را آغاز رسمی فلسفه و آن را دارای هویتی مستقل می‌داند.

استیس در این کتاب به بررسی متفکرانی از قرن ششم پیش از میلاد تا مکاتب فلسفی پسا ارسطویی می‌پردازد که در سه دوره قابل مطالعه است. دوره اول از تالس در قرن ششم ق. م شروع و به سوفسطاییان ختم می‌شود، که به اصطلاح دوره آغاز تفکر فلسفی است. دوره دوم از سوفسطاییان شروع و با ارسطو خاتمه می‌یابد. او این دوره را دوره بلوغ و پختگی فلسفه می‌داند. دوره سوم، دوره پساارسطویی است که آن را دوره افول و انحطاط تفکر یونانی یه شمار می‌آورد.