عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: نگاهمان را به بازنشستگی تغییر دهیم و بپذیریم این مرحله جدیدی از زندگی است؛ برای آن از قبل برنامه‌ریزی کنیم و اجازه دهیم جوان‌ترها مسئولیت کارها را برعهده بگیرند

گالری عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه ۲۸ مهر ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، ابتدا دکتر شریف‌زاده رییس دانشکده داروسازی به تشریح وضعیت این دانشکده پرداخت  و گفت: دانشکده داروسازی با ۷۶ عضو هیات علمی، در ۱۱ گروه آموزشی به تربیت ۸۲۰ دانشجوی عمومی و ۲۹۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی می‌پردازد.

تشریح برنامه های دانشکده داروسازی
وی با اشاره به تعداد دانشجویان پذیرش‌شده در دانشکده داروسازی گفت: امسال ۱۰۵ دانشجو پذیرش شدند درحالی‌که سهمیه اعلام‌شده از سوی دانشکده کمتر از این تعداد بوده است. لذا امیدوارم در پذیرش دانشجویان به ظرفیت کلاس‌ها و اعضای هیات علمی نیز توجه شود.
دکتر شریف‌زاده به تشریح وضعیت اعضای هیات علمی در گروه‌های مختلف پرداخت و گفت: سه گروه فارماسیوتیکس،و سم‌شناسی و داروشناسی و شیمی دارویی تا ۵ سال آینده با بازنشستگی تعداد قابل‌توجهی از اعضای هیات علمی مواجه می‌شوند که باید در زمینه جذب هیات علمی موردنیاز این گروه‌ها اقدام شود.
رییس دانشکده داروسازی با اشاره به بحران اشتغال‌زایی در رشته داروسازی در کشور گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار فارغ‌التحصیل و دانشجوی درحال تحصیل در حوزه داروسازی کشور وجود دارد. درحالی‌که تا سال ۱۴۰۴ به ۲۸ هزار و ۷۰۰ داروساز نیاز داریم و با این روندی که در پذیرش دانشجو وجود دارد پیش‌بینی می‌شود سالی ۲ هزار نفر به این مجموعه اضافه شود.
وی افزود: دانشجویان داروسازی با هزینه بسیار تربیت می‌شوند و باید شرایط کاری آنان نیز در آینده دیده شود و متناسب با نیاز کشور دانشجو پذیرش شود.
دکتر شریف‌زاده با اشاره به فعالیت پردیس بین‌الملل دانشکده گفت: امسال ۶۶ دانشجو در پردیس بین‌الملل پذیرش شدند. در مقطع دکترای عمومی به دلیل شرایط کشور و عوامل دیگر تقاضای زیادی از سوی دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد. اما در مقطع تحصیلات تکمیلی هنوز استقبال خوبی از سوی متقاضیان خارجی وجود دارد.
رییس دانشکده داروسازی با اشاره به برنامه‌های دانشکده داروسازی در حوزه آموزش عمومی گفت: به‌منظور ایجاد جاذبه برای دانشجویان بین‌الملل کوریکولوم دوره MPharm\PharmD را طراحی کردیم. همچنین کوریکولوم آموزشی دوره عمومی داروسازی نیز بازنگری و روزآمد شده است.
وی با اشاره به کسب رتبه برتر دانشکده داروسازی  در خدمات آموزشی گفت: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ رتبه اول و در سال ۹۶ رتبه دوم خدمات آموزشی را در بین دانشکده‌های دانشگاه کسب کردیم.
دکتر شریف‌زاده بر تقویت آموزش مهارت محور تاکید کرد و گفت: به این منظور بر کارآموزی و کارورزی فراگیران در حوزه صنعت، داروخانه و بیمارستان متمرکز شدیم.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه آموزش تخصصی و تحصیلات تکمیلی گفت: ۲۹۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشکده فعالیت دارند که مهم‌ترین مسئله آنان فضای فیزیکی کلاس‌ها بود. خوشبختانه با راه‌اندازی ۶ واحد کلاس، فضای آموزشی مناسب برای آنان فراهم‌شده است.
رییس دانشکده داروسازی خواستار کاهش سنوات تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی شد و پیشنهاد داد: درحال حاضر ۱۲ واحد درسی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود که اگر به ۱۴ واحد افزایش یابد می‌توان به مدت یک سال زمان سنوات تحصیلی آنان را کاهش داد. این پیشنهاد را به شورای عالی برنامه‌ریزی ارائه دادیم که امیدواریم موردحمایت دانشگاه نیز قرار بگیرد.
وی با اشاره به تاثیر محدودیت‌های مالی در پشتیبانی از پایان‌نامه‌ها گفت: در سال ۹۱، ۵۰ دانشجو پذیرش شدند که انتظار داریم در سال ۹۶ این ۵۰ نفر فارغ‌التحصیل شوند درحالی‌که به دلیل مشکلات تهیه مواد، تعداد این فارغ‌التحصیلان کمتر است و  برای اینکه تجمع در سال‌های بعدی کاهش یابد، باید از امکانات موجود به‌صورت بهینه استفاده شود.
دکتر شریف‌زاده با تاکید بر ارتقا کمی و کیفی فعالیت‌های پژوهشی دانشکده به تشریح برنامه‌های دانشکده در این حوزه پرداخت و گفت: در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، هزار و ۶۸۰ مقاله در دانشکده منتشرشده است.  اچ ایندکس دانشکده نیز در سال ۲۰۱۴، ۶۴ بود که این شاخص در سال ۲۰۱۸ به ۸۲ رسیده است.
رییس دانشکده هدفمندسازی پژوهش را ضروری دانست و افزود: یکی از اهداف ما تقویت پایان‌نامه‌های محصول محور است ولی به دلیل شرایط سخت‌گیرانه‌ای که در این زمینه وجود دارد استقبال کمتری از آن می‌شود که امیدواریم تسهیلات بیشتری در این امر صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله گروه‌های آموزشی ازنظر هیات علمی گفت: باید در نقشه جامع هیات علمی به موارد بازنشستگی اعضای هیات علمی توجه شود. از سوی دیگر بعضی گروه‌ها، فقط یک یا دو عضو هیات علمی دارند که پیشنهاد می‌دهیم این گروه‌ها به گروه اصلی که از آن جداشده‌اند بازگردند.
دکتر شریف‌زاده بر ضرورت همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی و نیاز دانشجویان به تامین تجهیزات و امکانات موردنیاز تحقیقاتی، بایستی شرایطی فراهم شود که دانشکده‌ها بتوانند از امکانات مراکز تحقیقاتی استفاده کنند و این‌گونه نباشد که دستگاهی در مرکزی غیرقابل استفاده بماند.

تشکیل مرکز اسناد و اطلاعات راهبردی سلامت استان تهران

در ادامه دستور جلسه دوم موردبررسی قرار گرفت و دکتر رستمیان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به تشریح آیین‌نامه پیشنهادی مرکز اسناد و اطلاعات راهبردی سلامت استان تهران پرداخت و گفت: راه‌اندازی این مرکز گام مهمی در زمینه مستندسازی فرآیندها و برنامه‌های نظام سلامت است و شاخص‌های مدیریتی و فرصت‌های خدمت به مردم و صیانت از سلامت عمومی را افزایش می‌دهد.
وی افزود: با راه‌اندازی این مرکز امکان دسترسی محققان، مدیران و کارشناسان و دانشجویان به اطلاعات سلامت استان فراهم می‌شود.
دکتر رستمیان با اشاره به تدوین برنامه جامع سلامت استان گفت: این برنامه به بررسی ارتباط بین برنامه‌ریزی و سلامت عمومی و وضعیت کنونی سلامت استان تهران می‌پردازد و تمامی عوام موثر بر سلامت شامل سبک زندگی، رفتارهای فردی، درآمد، آموزش، شغل و شرایط کاری و... را در برمی‌گیرد.
در ادامه هریک از اعضای هیات رییسه به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.
دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، بر استفاده از امکانات مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: پژوهشکده علوم دارویی به‌منظور تجمیع امکانات سه مرکز تحقیقاتی که در دانشکده فعالیت داشتند تشکیل‌شده است و امسال هم بودجه‌ای تخصیص داده‌شده که مراکز تحقیقاتی دیگر فعال در حوزه داروسازی، در قالب این پژوهشکده فعالیت و بتوانند از امکانات هم استفاده کنند.
وی با اشاره به حمایت از تحقیقات محصول محور گفت: معاونت پژوهشی به‌منظور تقویت تحقیقات محصول محور،  فرآیندها را تسهیل کرده است.
دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه نیز، با اشاره به هزینه کرد صحیح منابع دانشکده داروسازی گفت: حدود ۵۷ درصد منابع دانشکده صرف نیروی انسانی مابقی آن صرف کارهای توسعه‌ای می‌شود. همچنین این دانشکده، در بین سایر مراکز دانشگاه بالاترین درصد جذب منابع را از صنعت دارد.
دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه نیز بر نقش داروسازان بالینی در بیمارستان‌ها و تعرفه گذاری خدمات آنان تاکید کرد و گفت: رشته اقتصاد دارو هم باید وارد چرخه خدمت شود تا در تجویز نسخه‌ها، بار مالی آن نیز موردتوجه قرار گیرد.

تاکید بر بازنگری و اصلاح فرآیندهای قدیمی

سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، از صداقت، پشتکار و درایت دکتر شریف‌زاده تشکر کرد و  دانشکده داروسازی را دانشکده نسل سوم بسیار غنی در دانشگاه دانست و گفت: این دانشکده ازنظر رشته‌های موجود، گستره فعالیت‌ها و سرمایه‌ای که در آن وجود دارد به ارتباط با صنعت  و دانشکده نسل سوم نزدیک‌تر است.
دکتر کریمی  بابیان اینکه بعضی از مسائلی مطرح‌شده مربوط به دانشکده و بعضی دیگر مربوط به دانشگاه است افزود: یکسری روندها در دانشکده جاافتاده که بسیار قدیمی است و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.
رییس دانشگاه با اشاره به برنامه‌های خود در طول این دوره مدیریتی گفت: یکی از برنامه‌هایی که با جدیت پیگیری می‌کنیم؛  حضور روسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها در هیات رییسه دانشگاه است. البته در نظر داریم  مدیران گروه‌ها و مسئولان مراکز تحقیقاتی نیز به این جمع اضافه شوند و همه زوایای مراکز خود را برای هیات رییسه تشریح کنند.
دکتر کریمی بابیان اینکه هدایت دانشکده، باید دانشکده محور باشد، بر برگزاری جلسات منظم هیات رییسه در دانشکده داروسازی تاکید کرد و  گفت: برنامه دیگری که بشخصه بر آن تاکیددارم حضور در جلسات هیات رییسه دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها است. در این جلسات علاوه بر آشنایی با معاونت‌های این مراکز، از نزدیک در جریان روال‌های کاری آنان قرار می‌گیرم. لذا تاکید می‌کنم جلسات هیات رییسه تمامی مراکز، به‌ویژه دانشکده داروسازی باید به‌صورت منظم برگزار شود و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، دانشکده محور باشد؛ نه گروه‌محور و براساس سلیقه افراد.
دکتر کریمی با تاکید بر انتشار اخبار علمی، آموزشی و تصمیمات هیات رییسه دانشکده داروسازی در سایت دانشگاه گفت: اخبار مهم خود را در سایت منتشر کنید تا مجموعه دانشگاه از رویدادهای مهم دانشکده مطلع شوند.
رییس دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از روند جذب و بازنشستگی اعضای هیات علمی در دانشکده داروسازی گفت: دوره‌ای دانشکده با ۲۰۰ دانشجو، ۷۰ عضو هیات علمی داشته است  که بیش از ۶۰ درصد آنان در مرتبه دانشیاری و استادی هستند. درحال حاضر که دانشکده بیش از هزار دانشجو دارد بازهم تعداد اعضای هیات علمی آن همان ۷۰ نفر است که اغلب آنان به سمت بازنشستگی می روند و با خروج آنان از خدمت، دانشکده دچار مشکل می‌شود.
وی این روند را از طریق جذب پلکانی هیات علمی قابل اصلاح دانست و افزود: البته این مسئله‌ای  کهنه در دانشکده و دکتر شریف‌زاده وارث آن است. اما چرا سالانه هیات علمی نخبه به‌صورت پلکانی به دانشکده اضافه نشده است؟ این دانشکده در همه گروه‌های بزرگ خود، باوجود تعداد فارغ‌التحصیلانی که دارد می‌توانست افراد نخبه را جذب کند.
دکتر کریمی با تاکید بر تجمیع بعضی گروه‌های دانشکده با گروه‌های اولیه افزود: گروه‌هایی با  یک یا دو عضو هیات علمی، چرا از ابتدا تشکیل‌شده‌اند که اکنون مجوز تجمیع آن‌ها را صادر کنیم؟ باید بپذیریم گروه، با یک یا دو نفر معنی پیدا نمی‌کند. لذا بایستی این گروه‌ها را در گروه‌های اصلی که از آن‌ها جداشده‌اند تجمیع کنید.
رییس دانشگاه با اشاره به رویکرد اصلی خود در استقلال واحدهای زیرمجموعه دانشگاه گفت: در این مدت در امور معاونان دانشگاه و مدیران واحدها، مداخله و اعمال سلیقه‌ای نداشتم. چون معتقدم مدیران باید براساس احساس قدرتی که دارند؛ به وظایف خود عمل کنند. اکنون این مطالبه من است که بدانم مسئولان واحدها،  در محدوده استقلال خود چه‌کارهایی کرده‌اند؟ البته در شرایط موجود سیاسی و اقتصادی کشور که با تحریم‌ها مواجه شدیم، برای اینکه بیمارستان‌ها با مشکل مواجه نشوند مجبوریم به‌صورت متمرکز از آنان  حمایت کنیم که در صورت بهبود شرایط، این استقلال به بیمارستان‌ها بازگردانده می‌شود.
وی افزود: دانشکده داروسازی هم می‌تواند به‌صورت مستقل مدیران گروه‌ها را انتخاب و به دانشگاه معرفی کند تا حکم انتصاب آنان صادر شود. همچنین پذیرش دانشجو نیز باید با نظر دانشکده انجام شود. برای سال آینده هم با معاونان آموزشی و بین‌الملل جلسات مشترک برگزار کنید تا هماهنگی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
دکتر کریمی در پاسخ به مسئله‌ای که درخصوص امکان دسترسی به تجهیزات مراکز تحقیقاتی  مطرح شد گفت: تجهیزات و امکانات گروه‌ها و مراکز تحقیقاتی متعلق به کشور است و در شرایطی که با کمبود بودجه مواجه هستیم؛ باید دسترسی به این تجهیزات برای همه گروه‌های مربوطه فراهم شود. دانشکده باید به این مسئله ورود پیداکرده و این فرهنگ را به‌تدریج نهادینه کند.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله بازنشستگی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: برای اینکه دانشگاه رشد کند باید سال‌به‌سال نیروی نخبه فارغ‌التحصیل جذب  و انرژی تازه‌ای به مجموعه تزریق شود. در حال حاضر در جلسات هیات جذب با انبوه تقاضا مواجه هستیم درحالی‌که، تقاضای بازنشستگی بسیار کم است. بنابراین چگونه می‌توانیم ورودی دانشگاه را افزایش دهیم درحالی‌که نیروی خروجی نداریم.
وی بابیان اینکه باید مرحله بازنشستگی را بپذیریم افزود: سن بازنشستگی ۶۵ سال و قانون بازنشستگی براساس ۳۰ تا ۳۵ سال خدمت است؛ درحالی‌که از طول خدمت بعضی از اساتید سال‌های سال می‌گذرد و هنوز آنان برنامه‌ای برای بازنشسته شدن ندارند.
دکتر کریمی با تاکید براینکه فرهنگ بازنشستگی باید در دانشگاه جا بیفتد افزود: روسای دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها و مدیران گروه‌ها، شرایط سنی، میزان کارایی و سوابق اعضای هیات علمی خود را بررسی و با افرادی که در سن بازنشستگی هستند صحبت کنند تا تقاضای بازنشستگی نمایند.
وی افزود: در دانشگاه‌های دنیا، خود اساتید داوطلب بازنشستگی می‌شوند بدون اینکه قانون خاصی برای آنان اعمال شود.  در دانشگاه تهران هم با توجه به قدمتی که دارد و نیروهایی که هرساله تربیت می‌کند، باید فرهنگ بازنشستگی گسترش یابد و اساتید آن را به‌عنوان مرحله دیگری از زندگی خود بپذیرند.
رییس دانشگاه بر تکریم بازنشستگان تاکید کرد و گفت:  باید به اساتید بازنشسته احترام بگذاریم و امکان رفت‌وآمد آنان به بخش و واحد مربوطه را فراهم کنیم. اساتید پیش از بازنشستگی باید به شاگردان و دست‌پرورده‌های خودشان اجازه رشد بدهند و اگر خطایی دارند به آنان گوشزد کنند تا روند پیشرفت دانشگاه در آینده نیز ادامه یابد.
دکتر کریمی با تاکید بر جانشین پروری در پست‌های علمی و اجرایی گفت: این جوانان هستند که آینده کشور را می‌سازند و برای ایفای این نقش  باید بتوانند به بدنه علمی و اجرایی وارد شوند. مدیرانی حداقل ۴-۵ نفر را به‌عنوان جانشین برای مسئولیتی که برعهده دارند؛ تربیت نکرده‌اند، مدیرانی ناکارآمد و ضعیف هستند.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود تاکید کرد: نگاهمان را به  بازنشستگی تغییر دهیم و بپذیریم  این مرحله جدیدی از زندگی است. از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنیم و اجازه دهیم جوان‌ترها مسئولیت کارها را برعهده بگیرند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی