عمومی | دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران: پایان‌نامه‌های دانشجویی جهت‌گیری مطلوبی برای رفع مشکلات جامعه ندارند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم خاطر نشان کرد: «موضوع دانشگاه آموزش علم توسط عالم، به جوینده علم است و علم مرز نمی‌شناسد، عالم واقعی آن است که همواره در جستجوی علم باشد».
وی افزود: «دانشگاه یکی از مهمترین مراکزی است که این مهم را بر عهده دارد و جویندگان علم و عالمان را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و به‌واسطه آموزش و پژوهش زمینه را برای درک ناشناخته‌ها فراهم می‌آورد».
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه مرز ندارد خاطر نشان کرد: «در ذات دانشگاه، نداشتن مرز قطعی است. حتی وقتی ما به دانشگاه جندی‌شاپور به‌عنوان یک دانشگاه قدیمی نگاه می‌کنیم تمام اجزایی که ما از آن امروز نام می‌بریم در آن مشاهده می‌شود و نداشتن مرز باعث شد تا این دانشگاه در دنیا همواره در مسند یک دانشگاه قدیمی و معتبر بر جای بماند. ضمن اینکه ربع رشیدی در تبریز هم چنین است. اما متاسفانه ما این پیوستگی در تاریخ را نداریم تا زمانیکه دارالفنون و سپس دانشگاه تهران راه‌اندازی شد».
دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: «آنچه در گذشته داشتیم با توانایی فراوان آن و تاریخ کهن نتوانسته‌ایم آن را ادامه دهیم و کمی عقب افتاده‌ایم؛ ضمن اینکه با جایگاه اصلی خود در دنیا و علایق و خواسته‌های خود فاصله پیدا کرده‌ایم. حضور دانشجویان ایرانی در خارج و مبادلات بین‌المللی علوم و موضوعات مشترک دانشگاهی باید مد نظر آموزش عالی قرار گیرد».
وی حل مسائل کشور و کمک به توسعه را یکی از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها برشمرد و عنوان کرد: «اگر محور تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور توسعه با مشارکت دانشگاه‌ها قرار گیرد، قطعاً این توسعه پایدار است و تعریف توسعه پایدار عدم اسراف منابع و امکان برخورداری نسل‌های آینده از منابع موجود است».
رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: «وقتی در کشورمان بیشترین مراکز صنعتی در اطراف کرج که باد فراوان در آنجا می‌وزد دایر می‌شود، یعنی اینکه آلودگی این مناطق به تهران می‌رسد و این معنایش عدم توسعه پایدار است و توسعه در ایران به جای اینکه برمبنای توسعه پایدار قرار گیرد توسعه تک بعدی است».
دکتر نیلی احمدآبادی افزود: «در حال حاضر یک مطالبه جدی برای حضور دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور ایجاد شده است، البته امیدوارم که حرف دانشگاه‌ها شنیده شود. از طرف دیگر دانشگاه‌ها هم به اندازه کافی تجهیز نشده‌اند برای اینکه بتوانند پاسخ‌های دقیق و روشن ارائه دهند».
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت‌: «پایان‌نامه‌های دانشجویی از لحاظ کیفی خوب است، اما جهت‌گیری مطلوبی برای رفع مشکلات جامعه ندارند و دانشگاه‌ها باید بتوانند با حرف علمی و مستندات راه‌حل ارائه دهند».
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه دانشگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: «وجود ۹ هزار دانشجوی دکتری و ۲۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران سرمایه عظیمی است که اگر پایان‌نامه‌های آنها هم‌راستا با رفع مشکلات کشور باشد تحول شگرفی را به‌همراه خواهد داشت».
دکتر نیلی احمدآبادی با عنوان اینکه نسبت پایان‌نامه‌هایی که به نیازهای کشور پاسخ می‌دهند و آینده را نظر دارند در آموزش عالی بسیار پایین است، خاطر نشان کرد: «لذا باید مکانیزمی برای برقراری ارتباط لازم بین دانشگاه‌ها به‌منظور رفع مشکلات و نیازهای کشور فراهم شود به همین جهت از استادان، دانشجویان و مسئولان درخواست می‌شود تا در موضوعات پایان نامه نگاه به کشور هم داشته باشند و سعی کنند با تعامل بهتر با دستگاه‌ها و سازمان‌‌ها این نیازها را بهتر پاسخ دهند».
وی با اشاره به اینکه آینده شغلی یکی از دغدغه‌های بزرگ دانشجویان محسوب می‌شود، تصریح کرد: «با آنکه دانشگاه به‌خودی خود برای افراد جذاب است، اما باید آینده شغلی بهتری برای جوانان ترسیم کرد ولی اگر موضوعات پایان‌نامه‌ها مطلوب و بر اساس نیازهای کشور باشد پیدا کردن شغل بسیار راحت‌تر است. چرا که دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌دنبال دانشجویانی می‌گردند که راه‌حل‌های اجرایی برای برون رفت از مشکلات دارند».
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به بحث کارآفرینی به‌عنوان یکی از برنامه‌های دانشگاه گفت: «کارآفرینی یعنی فرد، توانمندی برای تبدیل ایده‌های خود به محصول داشته باشد و قابلیت استخدام شدن را برای خود فراهم آورد. اما مهم‌تر شیوه‌های کارآفرینی است و اینکه چگونه ذهن و خلاقیت‌ها توانمندی طبیعی تبدیل یک ایده علمی را به محصول داشته باشد».
دکتر نیلی احمدآبادی گفت: «دانشگاه تهران با ویژگی‌های خاص خود و وجود دانشکده‌های تخصصی در آن می‌تواند برای دانشجویان ایده‌های برتر مطلوب قرار گیرد. ضمن اینکه پارک‌های علم و فناوری هم کمک‌های فراوانی را در این بخش ارائه می‌دهند. هم‌چنین سازمان سرمایه‌گذاری توسعه در دانشگاه تهران وظیفه اقتصادی کردن ایده‌ها را دارد؛ ضمن اینکه این دانشگاه اولین دانشگاهی در کشور است که صندوق سرمایه‌گذاری در ایده‌های دانشجویان را تاسیس کرده و می‌کوشد از محصول نهایی به‌منظور تجاری شدن آن به جهت ریسک فراوان آن حمایت کند».
وی بزرگترین ظرفیت دانشگاه تهران را جنبه علمی و پژوهشی آن توصیف کرد و افزود: «ضمن اینکه اگر موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی بین دانشکده‌ای انتخاب شود بسیار عالی است و اگر دانشجویان به‌دنبال فراگیری دروس دیگر در دانشکده‌های این دانشگاه هستند، حتماً باید آن را دنبال کنند».
به گفته رئیس دانشگاه تهران نوآوری در علم و دانش از کنار هم گذاشتن دانش‌ها و تخصص‌های متفاوت به‌دست می‌آید. امروز تحولات در حوزه علم و تکنولوژی بدون مشارکت چند رشته شدنی نیست.
دکتر نیلی احمدآبادی در پایان خاطر نشان کرد: «شرط استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌‌ها حضور تمام وقت و استفاده توامان از فکر و ذهن همراه با تحصیل است؛ لذا نباید دانشجو به صد جا فکر کند چرا که در آن صورت به حداقل‌های تحصیل هم نخواهد رسید و البته دانشگاه نهایت نظارت خود را در برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌ها خواهد داشت. ما به استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان خود مفتخریم که هر کجا حضور داشتند آبروی دانشگاه را حفظ کردند و از خود نشانی از علم و عالم بودن را نشان دادند».
دکتر یونس نوربخش، رئیس پردیس البرز دانشگاه تهران نیز در ابتدای این مراسم با بیان اینکه پردیس البرز از سال ۱۳۹۰ تشکیل شده است، گفت: «هم اکنون حدود دو هزار و ۶۶۵ دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا در این پردیس تحصیل می‌کنند و تا کنون بیش از دو هزار و۲۰۰ دانشجو از این پردیس فارغ‌التحصیل شده‌اند».
به گفته وی ۱۰۵ رشته تحصیلی در پردیس البرز تدریس می‌شود که از این رشته‌ها ۶۵ رشته کارشناسی ارشد و ۴۰ رشته در زمینه دکترا هستند.
رئیس پردیس البرز دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان این پردیس همانند فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران هستند، خاطر نشان کرد: «یک امکان مهمی که پردیس البرز دارد این است که دانشجویان پردیس در کنار دانشجویان روزانه و فضای دانشگاه تهران درس می‌خوانند و از زمانی که این پردیس به تهران منتقل شد، با افزایش و کیفیت دانشجو مواجه شده‌ایم».
دکتر نوربخش امکان تهیه غذای سلف برای دانشجویان پردیس، افزایش امکانات کتابخانه، اقدامات صورت گرفته در زمینه وام و هم‌چنین تامین امکانات ورزشی را از جمله اقدامات انجام شده در پردیس البرز برشمرد.
وی با تاکید بر کیفیت آموزش تصریح کرد: «این امر ممکن است در درازمدت با ریزش دانشجو مواجه شود اما به طور حتم تجربیات خوبی را به‌همراه خواهد داشت. یکی از سیاست‌های پردیس توسعه رشته‌های میان رشته‌ای است. هم‌چنین تلاش ما بر این است تا در جذب دانشجویان خارجی قوی‌تر عمل کنیم و در ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه پردیس می‌تواند تجربیات خوبی را ارائه دهد».
در ادامه این مراسم دکتر شاهین حیدری، رئیس پردیس هنرهای زیبا با موضوع «هنر، معماری و دانشگاه» و دکتر محمدرضا زالی، رئیس دانشکده کارآفرینی با موضوع «کارآفرینی و دانشگاه» سخنرانی کردند. هم‌چنین معاونان اجرایی، علمی و مشاور بین‌الملل پردیس البرز رهنمون‌ها و سخنان خود را ارائه دادند.
در پایان این مراسم با حضور رئیس دانشگاه تهران از دانشجویان نمونه و ورزشکار پردیس البرز تقدیر به‌عمل آمد.

دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران می‌توانند با عضویت در « شعاع » (شبکه علمی آموزش عالی دانشگاه تهران) در جریان آخرین اخبار و اطلاعیه‌های دانشگاه قرار گیرند.