عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

اولین همایش اجتماعی آلزایمر برگزار شد

اولین همایش اجتماعی آلزایمر توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری جهاد دانشگاهی و با هدف اطلاع رسانی و آموزش درباره این بیماری، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه  اولین همایش اجتماعی یک روزه آلزایمر روز یکشنبه ۲۹ مهرماه از سوی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران، پژوهشکده داروهای گیاهی جهاددانشگاهی  و انجمن آلزایمر در سالن همایش‌های رازی برگزار شد.
دکتر موسوی با اشاره به مزمن بودن روند بیماری آلزایمر و ناتوانی پیشرونده بیماران در مراحل آخر بیماری در این همایش گفت:  این بیماری علاوه بر تحمیل هزینه های درمانی برخانواده ها کیفیت زندگی مراقبین  را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در این همایش برآنیم تا با مشارکت متخصصین، انجمن های خیریه، بیماران و خانواده های این بیماران بتوانیم به تبادل تجربیات و اطلاعات در این حوزه بپردازیم .
معاون اجتماعی دانشگاه  حمایت اجتماعی را  نوعی تکیه‌¬گاه برای فرد دانست و گفت: حمایت اجتماعی  نقش بسیار مهمی را در سلامت روان فرد دارد. انسان موجودی اجتماعی است و نمیتواند به صورت منفرد زندگی کند و نیاز به اجتماع دارد ولی این اجتماعی که ما در آن زندگی می‌کنیم به تنهایی کافی نیست باید حمایت‌های اجتماعی هم وجود داشته باشد و به همین دلیل بر آن شدیم که این همایش  را از دیدگاه اجتماعی برگزار نمائیم.
وی در ادامه افزود: حمایت اجتماعی به این معناست که فرد احساس کند مورد توجه دیگران است و دیگران برای او ارزش قائل هستند و او خود را متعلق به یک شبکه اجتماعی می‌داند. به طور کلی سه نوع حمایت اجتماعی عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی داریم.
وی همچین درباره انواع حمایت‌های اجتماعی و تاثیرات آن گفت: حمایت اجتماعی عاطفی به این معناست که فرد هنگام غم و اندوه و فقدان به کسی یا کسانی تکیه کند و از اندوه خود بکاهد. حمایت اجتماعی ابزاری نیز به منظور حمایت از فردی است که مال یا مسکن خود را از دست داده و به حمایت جامعه یا دوستان خود نیاز دارد. در حمایت اجتماعی اطلاعاتی، فرد می‌تواند از نظر اطلاعاتی تامین شود و در صورت بروز مشکل به مشورت با دیگران بپردازد.
در ادامه این همایش دکتر سید بهنام‌الدین جامعی رییس مرکز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران در  این همایش گفت: بیماری آلزایمر یک بیماری اجتماعی است و هدف برگزاری این همایش اطلاع‌رسانی به افرادی است که به هر نوعی با این بیماری در ارتباط هستند.
جامعی افزود: مرکز تحقیقات علوم اعصاب به عنوان سازمان اصلی برگزار کننده همایش با بهره گیری از نظر متخصصین در این زمنیه با نگرش اجتماعی در نظر دارد تا اطلاعات به روز و کافی در ارتباط با این بیماری و مراقبت از این بیماران را در اختیار خانواده¬ها و نهادهای اجتماعی مرتبط با این بیماری قرار دهد .
وی گفت این همایش اجتماعی نگاهی به آلزایمر در راستای معنویت و کرامت سالمندی و ارج نهادن به تلاش های خانواده های این بیماران می باشد .
جامعی ادامه داد: در این همایش تعدادی از مجموعه‌هایی که ارائه دهنده خدمات آلزایمر هستند نیز حضور دارند. برای مثال تعدادی از روان‌شناسان و مشاوران مرکز آتیه درخشان ذهن در این همایش حضور دارند و به افراد مبتلا به آلزایمر و خانواده‌هایشان مشاوره‌های رایگان ارائه می‌دهند.