عمومی | بنیاد ملی نخبگان

جشنواره دریایی باید محل ارتباط سرمایه‌گذاران با ایده‌پردازان باشد

حسین هاشمی‌تخته‌پور؛ عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم بندرعباس در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به فرصت‌های دریایی، گفت: نگاه به دریا باید راهبردی و جامع باشد و در قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها دریا با نگاهی جامع مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی افزود: از صید و صیادی تا وجود آبزیان و حتی نقش جلبک‌های دریایی در زمینه‌های بهداشتی و درمانی گرفته تا موضوع حمل‌ونقل و تجارت، همگی در اقتصاد کشورهای ساحلی نقش دارند و امروزه بسیاری از کشورها از همین راه‌ها علاوه بر تامین هزینه‌های جاری خود، ارزآوری بالایی در اقتصاد دارند.

هاشمی‌تخته‌پور ادامه داد: علاوه بر خود دریا، ساحل نیز یکی از محل‌ها مناسب برای توسعه اقتصادی کشور است؛ امروزه پرورش میگو و گیاهان‌دارویی، یکی از اقدامات متناوب کشورهای دریایی است که از همین راه به درآمدهای بسیار بالایی نیز دست یافته و حتی در بازارهای بین‌المللی حضور فعال دارند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس‌شورای‌اسلامی با تاکید بر لزوم فرآوری محصولات دریایی، اظهار داشت: فرآوری اقدامی کاملاً تخصصی است که نیاز به نگرش دانش‌بنیان و حضور فعال متخصصان و افراد کاربلد دارد؛ به عنوان نمونه بسیاری از کشورهای ساحلی در حال پرورش هدفمند انواع آبزیان در قفس و مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند تا از این طریق بتوانند ارزش‌افزوده حاصل‌شده از دریا را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: کشورهای توسعه‌یافته مجاور دریا، هر امکان و ویژگی منحصربفرد دریا را با استفاده از توان نخبگان و سرآمدان و متخصصان، به یک فرآوری تبدیل می‌کنند تا بتوانند در نهایت از آن، محصولات متنوع حاصل کرده و وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی تصریح کرد: متاسفانه دریا در معادلات کشور همواره مورد غفلت قرار گرفته است و این غفلت حتی بین جامعه متخصصان نیز وجود داشته است. به عبارت دیگر، نه مسئولان و نه متخصصان نگاه جدی به دریا نداشته‌اند و این در حالیست که بسیاری از کشورها تنها از طریق دریا و محصولات و سواحل آن امرار معاش می‌کنند.

هاشمی‌تخته‌پور خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری باید به سمتی باشد که نگاه جدی دانش‌بنیان معطوف به دریا و محصولات و امکان‌ها آن باشد. ایجاد و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت دریا، یکی از ملزومات کشوری مانند ایران است که از شمال و جنوب به دریا ختم می‌شود؛ با این حال، کمترین فعالیت اقتصادی دانش‌بنیان در این زمینه صورت می‌گیرد؛ این موضوع نشان‌دهنده غفلت از اهمیت و ضرورت دریا و نقش آن در اقتصاد غیرنفتی است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان اینکه دریا محور اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: مقتضیات و مزایای دریا و پیرامون آن، اگر به درستی شناخته شود و مورد توجه قانون‌گذاران و مجریان قرار بگیرد، اشتغال‌زایی و توسعه‌ای در پی خواهد داشت که هیچ یک از منابع دیگر کشور ندارند. حوزه‌های درمانی، بهداشتی، سلامت، حمل‌ونقل، تغذیه، فناوری‌های نظامی و دیگر بخش‌ها، همگی می‌توانند در دریا به ارزش‌افزوده و محصول استراتژیک کشور در معادلات جهانی تبدیل شوند. علاوه بر آن، صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایع بزرگی است که توجه دولت و مجلس به آن می‌تواند اثرگذاری کم‌نظیری در اقتصاد کشور داشته باشد. در این مورد اخیر و در ساخت سکوهای نفتی، دولت به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده باید خریدار اصلی محصولات این صنعت باشد نه اینکه نیازهای خود را از شرکت‌های خارجی تامین کند.

هاشمی‌تخته‌پور یادآور شد: سازمان‌ها و نهاد های بسیاری در کشور وجود دارد که مستقیم و یا با واسطه، مشتری محصولات و صنایع دریایی هستند؛ احصاء نیاز آنها و ارجاع آن به تولیدکنندگان داخلی هم سبب جلوگیری از خروج ارز می‌شود و هم پویایی صنایع دریایی و موفقیت شرکت‌های فعال در این حوزه را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت حضور فعال محصولات دریایی در بازارهای بین‌المللی، استانداردسازی و ارتقاء کیفی محصولات را امری ضروری برشمرد و گفت: برای حضور موفق در بازارهای جهانی، کشور نیازمند تولیدات باکیفیتی است که توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس‌شورای‌اسلامی آگاهی‌بخشی به جامعه و افزایش دانش عمومی از دریا و اهمیت و نقش آن در توسعه کشور را اقدامی الزامی دانست و گفت: برگزاری جشنواره می‌تواند به خوبی دستاوردها و توان موجود در کشور را تصویر بکشد؛ اطلاعات جامعه عمومی را افزایش دهد و زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند. بسیاری از آحاد جامعه حتی مسئولان و سرمایه‌گذراران آنچنان که باید از نقش دریا در اقتصاد، درآمدزایی، روابط بین‌المللی، عرصه‌های سیاسی و اجتماعی آگاهی ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران از آبراه‌های بین‌المللی و کلیدرهای بسیار خوبی برخوردار است و این فرصتی مغتنم برای سرمایه‌گذاری و ارزآوری است؛ به شرط آنکه در گام اول دریا و اهمیت آن به خوبی شناسانده شود و پس از آن زمینه برای فعالیت نخبگانی فراهم شود. هر دو این اهداف در برگزاری جشنواره دریایی قابل دسترسی هستند.