عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مراقبت از بیمار در بیمارستان های آموزشی؛ محور نشست معاون آموزشی دانشگاه در بیمارستان شهدای تجریش



نشست هم اندیشی معاون آموزشی دانشگاه با مسئولان مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش، با محوریت مراقبت از بیمار در بیمارستان های آموزشی، سه شنبه ۲۴ مهرماه در سالن شهید بهشتی دانشگاه برگزار شد.
اولین جلسه هم اندیشی با مسئولان مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش با موضوع برنامه جامع آموزش بالینی با محوریت مراقبت از بیمار باحضور دکتر سید ضیایی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر شادنیا معاون اجرایی معاونت¬آموزشی، دکتر وحید¬شاهی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه، دکتر فرهادی نسب مدیر امور هیات علمی دانشگاه، دکتر طبیبی رییس دانشکده پزشکی، دکتر فروزانفر رئیس بیمارستان شهدای تجریش، دکتر حاجی مرادی معاون درمان بیمارستان و روسای بخش های این مرکز، برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر ضیایی اظهار داشت: بیمارستان در درجه اول، محل مراقبت از بیمار و ارائه خدمت درمانی است و بالطبع این خدمت باید از استاندارد لازم برخوردار باشد و تضمین کیفی داشته باشد. وی افزود: بیمارستان آموزشی؛ یک مرکز ارائه خدمات درمانی پیشرفته و عمدتا از مراکز ارجاع ملی است و Case Mix Index در این مراکز حاکی از پیچیده بودن بیماران، بیماران بشدت بدحال و یا بیماران نیازمند به استفاده از روش های درمانی نوظهور و پیشرفته می باشد.
دکتر ضیایی در ادامه تصریح کرد: نتیجه فعالیت های بیمارستان های آموزشی در کشورهای توسعه یافته ابتدا رضایت بیمار و پیامدهای درمانی است، سپس رضایت فراگیران از جریان آموزشی و کیفیت آموزش در آن مرکز و البته جذب گرانت برای پژوهش در آن مرکز است. بیمارستان آموزشی علاوه بر مسئولیت مراقبت از بیمار مسئولیت ثانویه تربیت نیروی انسانی متخصص را نیز به عهده دارد و این مسئولیت ثانوی است و نباید ماموریت اصلی را با مشکل مواجه نماید، بلکه باید آنرا پشتیبانی کند همانند آنچه که درحال حاضر در کشورهای توسعه یافته درجریان است و بیمارستان های آموزشی معتبر ماموریت های بیمارستان یکدیگر را تقویت می کنند و هیچکدام مخل دیگری نیست و نتیجه ها معمولا متناسب با هم هستند.
وی اذعان داشت: در بیمارستانی که مراقبت از بیمار با کیفیت بالاتری جریان دارد، آموزش معتبرتر و کیفی تری را شاهد هستیم و دانش آموختگان جایگاه های پر رقابت تری را حائز می شوند و سفارش های پژوهشی بیشتری را نیز دریافت می کنند.
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه مهمترین عامل ایجاد تغییرات مثبت در این حیطه، اعضای هیات علمی هستند، افزود: در این راستا طرح جامع آموزش بالینی با محوریت مراقبت از بیمار به دنبال بهبود مراقبت از بیمار و ارتقای کیفی آموزش بالینی در بیمارستان های دانشگاه است. درمحیطی که مراقبت از درمان درست درجریان است امکان آموزش مناسب بوجود می آید و ما باید بدانیم مراقبت از بیمار باید بیخطر، به موقع، تاثیر گذار، کارآمد، عادلانه و بیمارمحور باشد.
دکتر ضیایی درخاتمه از تشکیل کمیته بهره وری بیمارستان های آموزشی در ستاد دانشگاه و مدیریت نحوه اداره بیمارستان با هدف تحقق استانداردهای جهانی خبر داد. در ادامه دکتر وحید شاهی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه گزارشی از برنامه جامع آموزش بالینی با محوریت بیمار (PACE۲) ارایه کردند.
در پایان جلسه نیز هریک از اعضا نسبت به برنامه ها و درخواست های خود اظهار نظر کردند و نقطه نظرات خود رابیان کردند.