عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

قرآن و نماز؛ دغدغه مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی

ابتدا ذکر این نکته ضروری است که از همان سال‌های شروع به کار دانشگاه آزاد اسلامی -‌همانگونه که حضرت امام (ره) هم  از این دانشگاه حمایت کردند و درحقیقت پایه‌گذار این مرکز بزرگ آموزش عالی کشور بودند- مسائل قرآنی و امور مربوط به اقامه نماز و فعالیت‌های دینی مورد توجه مدیران و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بوده و هست. طبیعتا این نگاه و دغدغه باعث شد به صورت ساختاری و تشکیلاتی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، کانون‌های قرآن و عترت به صورت خاص و ویژه مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی شوند. بنابراین  تاسیس و فعالیت این کانون‌ها تصویب و ابلاغ شد‌. در ادامه این اقدام به صورت ویژه افرادی در کانون‌های عضویت پیدا کردند و در قالب طرحی به نام «‌خاتم الانبیا» آموزش دیده و تربیت شدند و به عنوان مسئولان کانون‌های قرآن و عترت در بخش خواهران و برادران در آموزش‌های تخصصی دانشگاه حضور پیدا کردند. در این راستا برای این افراد، احکام خدمتی هم صادر شد و همه امکانات - اعم از امکانات صوتی و تصویری و اتاق‌های مستقل- در اختیارشان قرار گرفت.

400 کانون قرآن وعترت در دانشگاه

در سراسر کشور تقریبا حدود 400 کانون قرآن و عترت فعال تاسیس کرده‌ایم که زیرنظر معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند. اما در این مسیر عنایت خداوند متعال هم وجود داشت. افراد زیادی تلاش و فعالیت کردند تا این اقدامات امروز نتیجه مطلوب داده است. در نهایت با همه فعالیت‌هایی که صورت گرفته است، بعد از اینکه کانون‌های قرآن و عترت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد، اقدامات مختلفی صورت گرفت. به عنوان مثال مسابقات قرآن و عترت برگزار شد. دراین مسابقات سرفصل‌هایی تهیه و کتاب‌هایی در ارتباط با زندگی ائمه (ع)، تاریخ اسلام، قرآن ازائه شد و ترجمه آن به زبان های‌دیگر معرفی و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. حتی کتاب‌هایی در این راستا تدوین شده است. درحقیقت این مسابقات به صورت کنکور و در زمان مشخص و به شکل مستمر در یک روز مشخص برگزار می‌شود. تبلیغات لازم هم توسط کانون‌های قرآن و عترت در این زمینه انجام می‌شود. اینجا هم دانشجویان و هم اساتید و هم کارمندان می‌توانند شرکت کنند. گاهی بین 200 تا 300 هزار نفر در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند. درحقیقت شرکت کنندگان با مطالعه این منابع هم با این دانش‌ها آشنا می‌شوند و هم در فرآیند آزمون، دانش خود را محک می‌زنند. در حقیقت این اقدام یک نمایش عظیم قرآنی است که هر ساله در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

در همین مجال اشاره به این مساله باید بکنم که با توجه به ابلاغ آیین‌نامه جامع مسابقات و جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از بهمن ماه سال 1395 جشنواره هنر و ادبیات دینی و فرهنگی با 48 رشته فعالیت خود را در دانشگاه آغاز کرد و واحدهای دانشگاهی کار تبلیغات و فراخوان آثار را براساس آیین نامه یاد شده آغاز کرده و ثبت‌نام تمامی رشته‌ها در واحدهای دانشگاه شروع شده است.  بعد از جمع‌آوری آثار مربوط به جشنواره، کانون‌های قرآن و عترت واحدها آثار مربوطه را به دبیرخانه استان ارسال کردند. در تیرماه سال جاری آثار رسیده به دبیرخانه استانی توسط دبیران شورای قرآن و عترت تحویل دبیرخانه مرکزی شد. بالغ بر پنج هزار و 160 اثر در سه بخش پژوهشی، هنری و ادبی (‌پایان‌نامه، مقالات، نقاشی، خطاطی، عکس، شعر، داستان نویسی، تذهیب و نگار‌گری، طراحی، نرم‌افزارهای قرآنی، فیلم کوتاه و فیلمنامه‌نویسی) به دبیرخانه مرکزی این جشنواره ارسال شد. همچنین در بخش پژوهشی جشنواره، بالغ بر 352 پایان‌نامه و 1500 مقاله و 57 نرم‌افزار با موضوعات قرآنی ارسال شده است، که کار داوری از مرداد سال جاری توسط داوران خبره و اعضای هیات علمی دانشگاه صورت گرفت و به برگزیدگان جشنواره جوایز نفیسی اعطا شد.

حضور 120 هزارنفر در جشنواره قرآن‌وعترت

توجه به جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی‌، همواره جزء اولویت‌های اقدامات دانشگاه است. سال گذشته حدود 120 هزارنفر در این جشنواره و در بخش‌های مختلف آن شرکت کردند. جالب اینجاست که حضور کارمندان در این جشنواره خیلی چشمگیر بود و درحقیقت حضور فعالی در این حوزه داشتند. در این مسابقات در زمینه حفظ کل یا جز‌ءهای قرآن کریم اقدامات مختلفی صورت گرفت. بنابراین در ابعاد و حوزه‌های مختلف و مرتبط با قرآن کریم، اقدامات خوبی صورت گرفت. در این میان از اقدامات مربوط به حوزه هنر هم غافل نبودیم. در راستای فعالیت‌های هنری، پژوهش  و تحقیقات در این حوزه‌ها هم خیلی محل توجه بود و به عنوان یک فصل مفصلی مورد توجه قرار گرفت.

در این میان افرادی که اهل هنر و فعالیت‌های هنری هستند مثل افراد فعال دررشته‌های خطاطی و معرق و... حضور مناسب و قابل‌توجهی در این مسابقات داشته و دارند. همچنین در بخش بررسی زندگی ائمه‌اطهار (علیهم‌السلام) و تالیف مقالات علمی در شاخه‌های مختلف قرآنی و دینی در قالب این جشنواره فعالیت‌های علمی متعددی توسط اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. معمولا افرادی که ذوق هنری دارند یا اهل تحقیق و پژوهش‌ هستند در این فرآیند حضور موثر و چشمگیری دارند. درحقیقت این حرکت عظیم قرآنی در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که درقالب فعالیت‌های قرآن و عترت در جریان است. امیدواریم این فعالیت همچنان درآینده هم با همین دقت و جامعیت ادامه پیدا کند. همانطور که اشاره شد در جشنواره سال گذشته حدود 5000 فعالیت هنری و پژوهشی اساتید و دانشجویان داوری شد و هر واحدانشگاهی بعد از بررسی‌ها و داوری‌ها، منتخب تعیین شده را به استان مربوطه فرستادند و درادامه این فرآیند، منتخبان استانی بعد از داوری مجدد به صورت کشوری مطرح شدند و جوایز قابل‌توجهی به منتخبان این جشنواره تعلق گرفت.

ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه

اما با توجه به اعمال تغییرات جدید در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی‌، تاکید دکتر علی‌اکبر ولایتی‌، دکتر‌فرهاد رهبر و دکتر ابراهیم کلانتری بر محوریت قرآن‌ و اقامه نماز در تمام سطوح دانشگاه آزاد اسلامی است. این بزرگواران تاکید ویژه‌ای بر برگزاری مسابقات قرآن و عترت در دانشگاه دارند  و با همه وجود در تقویت و پشیبانی این مهم اقدامات لازم را ترتیب می‌دهند. در ضمن مدیریت جدید  تاکید فراوانی بر فعالیت‌های پژوهشی در حوزه قرآن کریم دارند و این مهم خیلی مورد توجه آنان است. از همین رو پشتیبانی همه‌جانبه از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی و مدیریت عالی دانشگاه در این رابطه در جریان است.

امیدواریم واحدهای دانشگاهی و کانون‌های قرآن و عترت آنها، با توجه به فرصت خوبی که الان به دست آمده در راستای آشنایی بیشتر نسل جوان دانشجو با قرآن کریم و عترت  و محتوای کتاب الهی اقدامات و عنایت لازم را مبذول دارند و با توجه به همراهی مدیریت عالی دانشگاه از این طرح و مسابقات و جشنواره‌هایی که دراین زمینه طراحی و اجرا می‌شود، به پاسداشت بیشتر کتاب الهی و شعائر دینی و مذهبی اهتمام کنند. ما هم در مجموعه قرآن و عترت دانشگاه تلاش می‌کنیم وظایف خود را نسبت به کتاب الهی و ترویج فرهنگ اسلامی درمیان دانشجویان‌، اساتید و کارمندان شریف دانشگاه آزاد اسلامی به نحو احسن انجام دهیم.