راه های افزایش مشارکت در انتخابات
براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، این نهاد به عنوان یک سازمان برآمده از مجموعه مهندسان ساختمان تکالیفی حاکمیتی را برعهده دارد. این نهاد تنها سازمانی است که روی مشارکت اعضاء تاکید می کند و کلیدواژه ماموریت سازمان بر مبنای مشارکت اعضاء قرار گرفته است. به گونه ای که اگر در زمان و یا مکانی این مشارکت کمرنگ شود باید نسبت به ساختار، رفتار و یا عملکردهایمان دچار تردید شویم. در همین ارتباط ماده ۳ قانون نظام مهندسی که ماموریت این سازمان را تعریف می کند آن را سازمانی می داند که مشارکت حداکثری مهندسان برای انجام وظایف را ساماندهی می کند.
در سازمان نظام مهندسی ساختمان شکل کار همواره به گونه ای بوده است که ماموریت های کوچک و بزرگ از رده های پایین به بالا تسری یافته، اما آنچه در انتخابات اخیر مشاهده شد علیرغم صحت و دقت و انسجام آن، متاسفانه به دلیل محدودیت های قانونی که در این ادوار اعمال شد، تعداد انتخاب شوندگان را به حداقل رساند و قابلیت انتخاب شدن از جوان ها که بخش عمده اعضاء را تشکیل می دهند، سلب گردید. این گونه محدودیت ها در زمره اولین گام هایی است که پویایی سازمان نظام مهندسی ساختمان را تهدید می کند.
اشکال دیگری که متاسفانه در این دوره و دوره های قبلی انتخابات به چشم آمد، مشارکت حداقلی بانوان مهندس است که زنگ خطر جدی در سازمان نظام مهندسی ساختمان را به صدا درآورده است. به حاشیه رفتن بانوان مهندس این پیام را به جامعه حرفه ای ما می دهد که شما اگر خانم باشید، نه تنها در حوزه کار حرفه ای و صنفی جایگاه واقعی ندارید بلکه در تشکیلات سازمان نیز قالباً نمی توانید حضور موثر داشته باشید. باید بررسی شود که چرا بانوان مهندس عموماً حاضر به ورود در هیئت مدیره ها نیستند و حتی کمتر کاندیدا می شوند و اگر هم کاندیدا شوند احتمالاً رای چندانی نمی آورند و نمی توانند در این میدان رقابت و در خانه حرفه ای خودشان فعالانه اثرگذار باشند.
نکته دیگری که در این انتخابات جلب توجه می کرد مشارکت حداقلی اعضاء در بزرگترین استان کشور یعنی تهران بود. حاشیه هایی که از چند ماه قبل برای نظام مهندسی این استان مطرح شد، یکی از دلایل مشارکت اندک در انتخابات بود. استان تهران نزدیک به ۲۵ درصد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان کل کشور را داراست. اینجا پایتخت کشور و یکی از پرکارترین استان هاست که نقاط تاریک و روشن آن به فوریت در کل سازمان تاثیرگذار است.
اگر توجه کنیم هرچه استانی کوچکتر باشد درگیری های درونی هیئت مدیره کمتر و به همان میزان شاهد انحرافات مالی کمتری هستیم. اما هرچه استان ها دارای اعضای بیشتر و گستردگی کار افزون تر هستند و بر اساس مدل فعلی، مهندسان نمی توانند ارتباط موثر و پویا با هیئت مدیره خود داشته باشند، مشکلات بیشتر است. این اتفاق نظر وجود دارد که بهتر است به تناسب بزرگی و کوچکی استان ها مدل های مدیریتی متفاوتی را پیشنهاد کنیم. به نظر می رسد در این مورد هم باید مدل مدیریتی متفاوت نسبت به سایر استان ها را تدوین و اجرا کنیم و ای کاش در این چند سال اخیر که سازمان با نهاد بالا دستی خود درگیر برخی مشکلات بود، باهم توافق می کردیم سالی حداقل دو عارضه را آرام آرام اصلاح می کردیم و از جزء به کل می رسیدیم. پیشنهاد اولیه مشخص این است که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بزرگی چون تهران و برخی استان های بزرگ دیگر درمواردی چون برگزاری انتخابات، به صورت شهرستانی عمل کند و هیئت مدیره استانی، فراهم آمده از منتخبان مجموعه شهرستانی باشند، که صد البته باید جوانب مختلف موضوع به دقت بررسی و ابتدا به صورت پایلوت عملیاتی شود.
به هر صورت انتخابات هیئت مدیره دوره هشتم با کیفیت و نظم شایسته برگزار گردید و نتایج اعلام شد که انشاالله مبارک است و ورود برخی چهره های جدید به هیئت مدیره ها نشانه بارزی از آزادی مهندسان در انتخابات بوده و انتظار پویایی هر چه بیشتر وجود دارد و به جاست از تمامی دست اندرکاران برگزاری و نظارت بر انتخابات تقدیر و تشکر کنیم.